بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی بر بیماری‌های استوایی که مورد غفلت قرار گرفته‌اند متمرکز است. این نوع بیماری‌ها به طور نامتناسبی بر فقیرترین اعضای جامعه جهانی تأثیر می‌گذارد. درمان این نوع بیماری‌ها در دوره همه‌گیری کرونا با اختلال جدی مواجه شد به‌طوری که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، تقریبا ۳۴ درصد افراد کمتری برای NTDs تحت درمان قرار گرفته‌اند.

۳۰ دسامبر روز جهانی «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» (NTD) است. در این روز سازمان بهداشت جهانی گزارش پیشرفت جدیدی را با عنوان «گزارش جهانی در مورد بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده ۲۰۲۳» منتشر کرد که بر پیشرفت و چالش‌های مراقبتی بیماری‌های استوایی در سراسر جهان و در پس زمینه اختلالات مرتبط با کرونا تاکید می‌کند.

این نوع بیماری‌ها همچنان به طور نامتناسبی بر فقیرترین اعضای جامعه جهانی تأثیر می‌گذارد و عمدتاً در مناطقی که ایمنی آب، بهداشت و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کافی نیست بیشترین حضور را دارد. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۷۹ کشور یک مورد NTD را گزارش کردند اما تنها ۱۶ کشور ۸۰ درصد از بار جهانی «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» را به خود اختصاص داده‌اند. تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۶۵ میلیارد نفر در سراسر جهان به درمان حداقل یکی از این بیماری‌ها نیاز داشته باشند.

گزارش پیشرفت‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به مداخلات NTD نیاز دارند بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۸۰ میلیون کاهش یافته است و هشت کشور در سال ۲۰۲۲ یک مورد از «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» را حذف کرده‌اند. البته مجموعا از سال ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲، ۴۷ کشور حداقل یک مورد NTD را حذف کرده‌اند و کشورهای بیشتری در حال دستیابی به این هدف هستند.

دستاوردهای انجام شده در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بر پایه یک دهه پیشرفت قابل توجه قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، بیست و پنج درصد افراد کمتری نسبت به سال ۲۰۱۰ نیاز به مداخلات علیه NTD داشتند و بیش از یک میلیارد نفر هر سال بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ از طریق مداخلات درمانی انبوه برای «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO در اینباره گفت: «در سرتاسر جهان، میلیون‌ها نفر از زیر بار «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده» رها شده‌اند. بیماری‌هایی که مردم را در چرخه‌های فقر و ننگ گرفتار می‌کند. اما همانطور که این گزارش پیشرفت نشان می‌دهد، ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. خبر خوب این است که ما ابزار و دانش را نه تنها برای نجات جان‌ها و جلوگیری از رنج، بلکه برای رهایی کل جوامع و کشورها از این بیماری‌ها در اختیار داریم. اکنون زمان آن است که با هم اقدام و عمل کنیم و در حذف این بیماری‌ها سرمایه گذاری کنیم».

این گزارش همچنین به تأثیر قابل‌توجه کووید ۱۹ بر مداخلات درمانی، دسترسی به امکانات بهداشتی و همچنین زنجیره‌های تأمین محصولات مراقبت‌های بهداشتی اشاره می‌کند. این مسئله باعث شد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، تقریبا ۳۴ درصد افراد کمتری برای NTDs تحت درمان قرار گیرند. البته از سرگیری کلی فعالیت‌ها باعث افزایش ۱۱ درصدی در درمان «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» در سال ۲۰۲۱ شد و در این سال تقریباً ۹۰۰ میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی از شرکا و مشارکت‌کنندگان می‌خواهد که شکاف‌های موجود که مانع اجرای کامل فعالیت های NTD در سطوح جهانی و محلی می‌شود را پر کنند. کار سازمان جهانی بهداشت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در زمینه این نوع بیماری‌ها منجر به ارائه بیش از ۱۰۰ دستورالعمل علمی، ابزار و سایر محصولات اطلاعاتی برای کمک به جامعه جهانی از جمله کشورهای نیازمند شده است.

یکی از بسترهای آماده سازمان بهداشت جهانی پلت فرم Open WHO است که یک کانال NTD با ارائه ۳۶ دوره آموزشی برای کارکنان بهداشتی در ۱۹ موضوع جداگانه است. سازمان جهانی بهداشت به ارزیابی و تایید داروهای جدید برای درمان بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده ادامه می‌دهد و برای اطمینان از برابری و حقوق انسانی در ارائه خدمات «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته ‌شده» به طور ثابت فعالیت می‌کند.

کد خبر: 57537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =