ملانوما، بدخیم‌ترین نوع سرطان پوست

یک متخصص پوست و مو سرطان ملانوما را یکی از بدخیم‌ترین انواع سرطان پوست برشمرد و این باور را که برخی‌ها رویش خال را نشانه بیماری‌های داخلی از جمله کارکرد بد کبد می‌دانند، تصور اشتباهی دانست.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه رشد بیش از اندازه یکی از سلول‌های زیر پوست سبب ایجاد خال می‌شود، افزود: یکی از اجزای پوست را سلول‌هایی به نام ملانوسیت‌ها یا رنگدانه‌های پوست تشکیل می‌دهد که وقتی تعداد این رنگدانه‌ها زیاد شود، خال‌هایی به وجود می‌آید.

وی اضافه کرد: این خال‌ها که معمولا به رنگ‌های قهوه‌ای یا همرنگ پوست در بدن ظاهر می‌شود، نوع متداول خال‌ها است که همه با آن آشنایی دارند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: نوع دیگر خال‌ها در اثر عروق زیر پوست به‌وجود می‌آید که به آن خال‌های عروقی گفته می‌شود. وقتی رگ‌های زیر پوست زیاد شود، این نوع خال‌ها ایجاد می‌شود و بنابراین ماهیت این نوع خال‌ها عروقی است. همچنین خال‌های دیگری وجود دارد که از سلول‌های پوست ایجاد می‌شود که به آن خال‌های اپیدرما گفته می‌شود.

احسانی ادامه داد: اما مهمترین و رایج‌ترین نوع خال، همان انواع رنگدانه‌ای است که می‌تواند برجسته، مسطح، رنگی و بی‌رنگ باشد. این خال‌ها ممکن است هنگام تولد نباشد؛ اما پس از تولد و تا سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی ایجاد شود.

او با اشاره به خال‌های رنگدانه‌ای، افزود: این خال‌ها معمولا خوش‌خیم است؛ اما درصد کمی از آن‌ها ممکن است سرطانی شود. هنگامی که شکل این خال‌ها ناهمگن و نامتقارن، بزرگ یا چند رنگ شود، می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود. این نوع سرطان که ملانوما نامیده می‌شود، بدخیم‌ترین نوع سرطان پوست است و میزان کشندگی بالایی دارد.

متخصص پوست و مو، اضافه کرد: بنابراین اگر دایره جدیدی به ویژه پس از سنین ۴۰- ۳۵ سالگی روی پوست ایجاد شد، بهتر است که توسط متخصص پوست بررسی و نمونه‌برداری شود و اگر پاسخ آزمایشگاه مثبت بود، باید به‌طور کامل خال برداشته شود. احتمال بروز چنین خال‌هایی پس از این سنین کم است و درصد بسیار کمی از افراد درگیر آن می‌شوند.

احسانی درباره روش‌های برداشتن خال، گفت: خال‌ها یا سوزانده می‌شوند یا از طریق جراحی برداشته می‌شوند و استفاده از لیزر برای برداشتن خال‌ها مناسب نیست. برای سوزاندن خال‌ها از دستگاه‌های ظریفی استفاده می‌شود اما در این روش ممکن است خال‌ها مجدد نمایان شود. اما از طریق جراحی، خال‌ها کاملا برداشته می‌شود و دوباره باز نمی‌گردد؛ اما ممکن است که جای جراحی باقی بماند.

او با بیان اینکه رویش خال معمولا نشانه بیماری نیست، تاکید کرد: رویش خال ارتباطی به بیماری‌های داخلی و کبدی ندارد و اینکه بسیاری گمان می‌کنند که رویش خال‌ می‌تواند در اثر کارکرد بد کبد باشد، تصور اشتباهی است.

کد خبر: 57540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =