کاهش نرخ بیکاری استان ها تا بیش از ۳ درصد

سانسورچیان منتقد دولت سیزدهم نمی توانند از بحران بیکاری در کشور بگویند، در زمانی که نرخ بیکاری به پایین ترین حد خود رسیده، برابری در رشد اشتغال استان های کشور نیز مشهود است و دو سوم استان های کشور با کاهش نرخ بیکاری مواجه شده اند، اینها بخشی از گزارش مرکز آمار از بازار کار کشور در پاییز امسال  است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، نرخ بیکاری در پاییز امسال ۸,۲ درصد به ثبت رسیده و نسبت به رقم ۸,۹ درصدی پاییز سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. این کاهش بیکاری در پاییز امسال نشانه بهبود وضعیت بازار کار است؛ چراکه این افت، با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه بوده است. آنچه گزارش جدید مرکز آمار از سیمای بازار کار کشور در پاییز امسال نشان می دهد، افزایش روند اشتغالزایی ناشی از بهبود فضای کسب و کار کشور است. همچنین این داده ها حکایت از توزیع متناسب نیروی کار در استان های کشور دارد که برای اولین بار دولت سیزدهم توانسته براساس الگوی زیست بوم اشتغال، عدالت را در توزیع ظرفیت های اشتغالزایی رعایت کند.

در این گزارش براساس داده های مرکز آمار از شاخص های بازار کار در فصل پاییز سال ۱۴۰۱، به کمترین نرخ بیکاری در استان های ثبت شده و مقدار کاهش نرخ بیکاری در استان ها پرداخته شده است. داده های آماری مرکز آمار کشور از کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور در پاییز امسال نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ حکایت دارد. در این میان نسبت اشتغال یا به عبارتی میزان شاغلان از جمعیت فعال کشور نیز در بیش از ۱۵ استان کشور افزایشی بوده است. داده ها همچنین نشان می دهد که نرخ مشارکت در حدود نیمی از استان های کشور با افزایش روبه رو بوده است.

استان های با بیش از ۳ درصد کاهش نرخ بیکاری
کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان به ترتیب در ۴ گروه رتبه بندی می شوند، بر اساس داده های مرکز آمار درپاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، برخی از استان ها با کاهش نرخ بیکاری بیش از ۳ درصدی مواجه بوده اند، در برخی دیگر با کاهش بیش از ۲ درصدی و در گروهی دیگر با کاهش بیش از یک درصدی و در برخی استان ها نیز نرخ بیکاری با کاهش کمتر از یک درصدی مواجه شده اند.

بر این اساس ۴ استان هرمزگان، آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان با کاهش بیش از ۳ درصدی نرخ بیکاری روبه رو بوده اند. این ۴ استان بالاترین کاهش نرخ بیکاری را در پاییز امسال به خود اختصاص داده اند. استان های هرمزگان و آذربایجان غربی، دو استانی هستند که با ۳,۷ درصد کاهش نرخ بیکاری در صدر بیشترین مقدار کاهش نرخ بیکاری در بین استان های کشور قرار گرفته اند.

استان های با بیش از ۲ درصد کاهش نرخ بیکاری
رتبه های بعدی را نیز به ترتیب سه استان قم، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان به خود اختصاص داده اند. استان قم با ۲,۶ درصد و استان های کهگیلویه و بویراحمد و گیلان نیز با ۲ درصد کاهش، بیشترین مقدار نرخ بیکاری را بعد از استان های گفته شده به خود اختصاص داده اند.

استان های با کاهش بیش از یک درصد نرخ بیکاری
استان های خوزستان، قزوین و اصفهان نیز سه استان دیگری هستند که با بیش از یک درصد کاهش نرخ بیکاری مواجه شده اند. خوزستان با ۱,۷ درصد در صدر این رده قرار گرفته است و بعد از این استان، قزوین با ۱,۷ درصد و اصفهان با ۱,۴ درصد بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته اند.

استان های با کاهش کمتر از یک درصد نرخ بیکاری
البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه و مازندران، دیگر استان هایی هستند که در پاییز امسال با کاهش نرخ بیکاری کمتر از یک درصد روبه رو بوده اند.

استان های با کمترین نرخ بیکاری ثبت شده
کمترین نرخ بیکاری برای استان «خراسان رضوی» با ۴,۹ درصد ثبت شده است. استان های «مازندران» و «قزوین» نیز با نرخ بیکاری کمتر از ۶ درصد، پس از «خراسان رضوی»، پایین ترین نرخ های بیکاری را در این مقطع زمانی به خود اختصاص داده اند.

استان های با بیشترین نرخ مشارکت
نکته مهم در این مقایسه آن است که علاوه بر کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در استان خراسان رضوی، نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۲,۳ واحد درصد از پاییز سال قبل بیشتر شده و به ۴۵ درصد رسیده است. به عبارتی می توان گفت در پاییز امسال بهترین وضعیت اشتغال در میان استان های کشور متعلق به «خراسان رضوی» بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان «زنجان» با افزایش ۷ درصدی نسبت به پاییز ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد رسیده است. پس از آن استان های اردبیل و گیلان در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

نرخ بیکاری در پاییز امسال ۸,۲ درصد به ثبت رسیده و نسبت به رقم ۸,۹ درصدی پاییز سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. این کاهش بیکاری در پاییز امسال نشانه بهبود وضعیت بازار کار است؛ چراکه این افت، با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه بوده است. کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان به ترتیب در ۴ گروه رتبه بندی می شوند، بر اساس داده های مرکز آمار در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، برخی از استان ها با کاهش نرخ بیکاری بیش از ۳ درصدی مواجه بوده، در برخی دیگر با کاهش بیش از ۲ درصدی و در گروهی دیگر با کاهش بیش از یک درصدی و در برخی استان ها نیز نرخ بیکاری با کاهش کمتر از یک درصدی مواجه شده اند.

کمترین نرخ بیکاری برای استان «خراسان رضوی» با ۴,۹ درصد ثبت شده است. استان های «مازندران» و «قزوین» نیز با نرخ بیکاری کمتر از ۶ درصد، پس از «خراسان رضوی»، پایین ترین نرخ های بیکاری را در این مقطع زمانی به خود اختصاص داده اند.

کد خبر: 57546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =