اجرای ۲ طرح توسعه‌ای در کشت و صنعت گلدشت

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت نمونه اصفهان با تاکید بر اهمیت تامین نقدینگی از سوی بانک‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از اجرای دو طرح توسعه‌ای در این مجموعه خبرداد.

احمد پایدار رودمعجنی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بیان کرد: در طرح‌های توسعه‌ای ما یک واحد ۱۶ هکتاری به مجموعه اصفهان اضافه می‌شود و یک واحد سه هزار راسی در ایزدخواه استان اصفهان ایجاد می‌شود. این طرح‌ها درحال حاضر در مرحله فاز مطالعاتی است.

وی افزود: سیاست تامین اجتماعی در گروه صنایع عمومی، تولید سالانه یک میلیون تن شیر است. قرار است بخشی از این میزان در شرکت گلدشت محقق شود.

به گفته پایدار، در راستای دستیابی به هدف تعریف شده، برخی طرح‌های توسعه‌ای به کشت و صنعت گلدشت تکلیف شده است که در حال انجام است. دوسایت این مجموعه به مرحله تولید رسیده است. یک سایت دیگر هم که در خراسان شمالی واقع شده و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برای اتمام نیازمند تامین منابع مالی است. وی ابراز امیدواری کرد که در نیمه نخست سال آینده پروژه خراسان شمالی به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت به اقدامات اصلاحی موثر در جهت اصلاح ساختار، افزایش بهره‌وری، بهبود کمی و کیفی تولید، ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و... در این شرکت اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی، هزینه‌های دامداری‌ها افزایش قابل توجهی داشت، ما سعی کردیم، در همین شرایط سخت نیز با برخی اقدامات هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

تولید خوراک دام، در دستور کار

پایدار ادامه داد: اقدامات ما حتی باعث سودآوری شرکت هم شد. به‌عنوان نمونه در گله‌های گاوهای شیری، قبل از آزادسازی یارانه‌ها ۷۰ درصد از بهای تمام شده ما را خوراک تشکیل می‌داد که بعد از این طرح، اهداف و برنامه خود را در حوزه تهیه خوراک قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در این راستا برآن شدیم تا با تولید علوفه مصرفی دام‌ها چه به شکل مستقیم و چه غیر مستقیم، هزینه‌های خود را کاهش دهیم. به این ترتیب به سمت کشت مشارکتی حرکت کردیم و برای نخستین بار توانستیم یک واحد کشاورزی را در گلدشت نمونه فعال کنیم.

به گفته مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت، استان لرستان و همدان از مناطق مهم تولید کننده یونجه در کشور هستند که در راستای سیاست‌های مجموعه تامین اجتماعی، برنامه تکمیل زنجیره تولید در این استان‌ها اجرایی شده است.

وی به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد را یکی از عوامل مهم در دستیابی به برنامه‌ها و اهداف شرکت اعلام کرد و افزود: استان اصفهان یکی از قطب‌های اول تولید شیر خام در کشور است که این ظرفیت به همت متخصصین و افراد اهل فن به وجود آمده است.

رکوردشکنی در تولید دام و شیر

پایدار گفت: بخشی از این موفقیت حاصل تلاش شرکت گلدشت است. ما موفق شدیم با کمک کارشناسان و افراد خبره این حوزه، با مدیریت فرمول ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی، گروه‌بندی دام، جایگزین کردن اقلام و... به سمت مدیریت هزینه‌ها دراین بخش برویم و حتی در تولید دام و شیر رکودهای سال‌های قبل را بشکنیم و به سودآوری برسیم.

به گفته وی این شرکت توانسته است الگویی برای سایر فعالان بخش کشاورزی باشد و همچنین در حوزه تولید شیر، بحث باروری دام، بازدهی خوراک، متخصص دامپروری و... با سایر کشورها رقابت کند.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت با اشاره به نقش مجموعه تحت مدیریت خود در بحث اشتغال استان، بیان کرد: این شرکت در ابتدا با ظرفیت ۸۰ راس گاو شیری و تولید روزانه دو تن شیر خام فعالیت خود را آغاز کرد و توانست با مدیریت صحیح و کارآمد، مراحل رشد و توسعه را طی کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کشت و صنعت گلدشت با وسعتی در حدود ۳۰ هکتار و توان نگهداری ۵ هزار راس دام و ۲۵۰۰ گاو مولد شیری، روزانه ۱۳۰ تن شیر تولید کند.

ادغام برای حفظ محیط زیست

پایدار گفت: با توجه به بروز مشکلات زیست محیطی برای یکی دیگر از شرکت‌های تامین اجتماعی به نام کشت و دامداری گلشهر، این شرکت در محل جدید پروژه گلدشت نمونه ادغام شد.

وی اضافه کرد: بعد از این ادغام، با ایجاد هم‌افزایی در تولید و اشتغال در واحد جدید، شرکت به وضعیت بسیار خوبی رسید. به‌طوری که سالانه ۲۳۰۰ راس گوساله‌های نر و ماده در این گاوداری متولد می‌شوند که این حجم تولید به‌طور مستقیم باعث اشتغال زایی ۱۲۰ نفر پرسنل کارآمد شده و به‌طور غیر مستقیم اشتغال‌زایی حدود ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت بیان کرد: در راستای شفافیت نماد زگلدشت در بازار سرمایه عرضه شد. در حال حاضر، عملکرد شرکت به صورت ماهانه در سامانه کدال منتشر می‌شود و اطلاعات فعالیت ما در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی افزود: براساس همین آمارها، ما توانسته‌ایم به تولید روزانه ۱۳۰ تن شیر در مجموعه اصفهان، ۲۵ تن در واحد دلفان و ۱۵ تن در واحد درگزین برسیم که این میزان نقش مهم این مجموعه را در تولید لبنیات کشور نشان می‌دهد.

تولید گوساله نر و ماده در دستور کار

پایدار گفت: تولید اصلی این شرکت شیر است اما در کنار آن پرورش گوساله نر و ماده را نیز داریم. ما توانسته‌ایم در این حوزه طی یک سال، پنج هزار راس گوساله تولید کرده و پرورش دهیم.

وی یادآورشد: پرورش گوساله در سه سایت اصلی این شرکت در اصفهان تولید می‌شود، اما دو سایت تولیدی دیگر هم داریم که در طرح‌های توسعه‌ای ما قرار دارد. به‌عنوان نمونه در استان لرستان شهرستان دلفان، طرح سه هزار راس مولد را داریم که ۱۵۰۰ راس ظرفیت گله را دارد.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت ادامه داد: این مجموعه روزانه ۲۴ تن شیر تولید می‌کند. یا سایت ۳ هزار راسی ما در همدان شهرستان قروه درگزین، که از شهریورماه امسال به تولید رسیده است و در حال حاضر هزار راس دام در آن نگهداری می‌شود، روزانه ۱۵ تن شیر در آن تولید می‌شود.

پایدار از همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری خبر داد و افزود: در همین راستا دو طرح تحقیقاتی را در مرحله مطالعاتی داریم که هنوز به سطح اجرا نرسیده است. در صدد هستیم آن را به سرانجام برسانیم. ضمن اینکه برای رفع مشکلات ساختاری شرکت، از طریق کمیته‌هایی که تشکیل داده‌ایم، این مشکلات را بررسی و در نهایت برای حل آن از ایده و طرح‌های دانشگاهی کمک می‌گیریم.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت همکاری با دانش بنیان‌ها و ایده‌های دانشگاهی را عامل پیشرفت شرکت اعلام کرد و گفت: تمامی این اقدامات باعث شده تا از لحاظ تولید در اصفهان اول باشیم و در سطح کشور نیز جزو نخستین‌ها قرار بگیریم.

اهمیت تامین نقدینگی برای تکمیل پروژه‌ها

پایدار تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و رسیدن تولید شیر به ۱۰۰ تن در سال آینده را از برنامه‌های مهم شرکت برشمرد و افزود: این ظرفیت درحال حاضر وجود دارد، اما مسله مهم در تحقق این اهداف و برنامه‌ها، تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولید است. اگر بانک‌ها حمایت کنند، این امر محقق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر منابع مورد نیاز از سوی بانک‌ها تامین نمی‌شود و استان‌های محروم در این حوزه دچار مشکلات زیادی هستند، یادآورشد: در حال حاضرما سه طرح اصلی مطالعاتی داریم که قرار است که منابع آن از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه تامین شود. عدم تخصیص اعتبارات این تبصره به واحدهای تولیدی، به یک مانع بزرگ تبدیل شده است.

به گفته مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت، مقرر شده بود که از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه در قالب این تبصره برای تولید و اشتغالزایی استفاده شود و سیستم بانکی تامین کننده این منابع باشند. در حالی که این بودجه تخصیص داده نشده و بانک‌ها کمترین همکاری را در این زمینه دارند.

وی افزود: به علت عدم پرداخت این منابع، درحال حاضر سه پروژه مهم شرکت با کمترین پیشرفت، همچنان در مرحله مطالعاتی قرار دارد و ما همچنان چشم انتظار اجرای تبصره ۱۸ هستیم.

پایدار معتقد است: نبود نقدینگی لازم در سیستم بانکی یکی از عوامل مهم در عدم تخصیص این منابع است و اگر دولت در این زمینه کمک کند، می‌توان با به بهره‌برداری رساندن طرح‌های توسعه‌ای شرکت، تولید شیر را تا ۱۰۰ تن افزایش داد.

وی اضافه کرد: پرونده‌های ما در این بخش تکمیل شده و فقط منتظر تخصیص یافتن منابع است. متاسفانه به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، فعلا این امر محقق نشده است.

مدیر عامل کشت و صنعت گلدشت افزود: قطعا تخصیص این اعتبارات به شرکت‌های تولیدی به‌ویژه در حوزه کشت و صنعت و دامپروری، اثرات مثبتی در بخش کلان اقتصاد کشور خواهد داشت و می‌تواند مصرف سرانه شیر را در ایران به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی، بالا ببرد.

وی گفت: باید بپذیریم که حیات فعلی بسیاری از کارخانه‌های لبنی کشور بر اساس صادراتشان است و مصرف لبنات داخلی به شدت پایین آمده است. از این رو برای اینکه سرانه مصرف لبنیات را در کشور بالا ببریم، نیازمند سیاست‌های حمایتی هستیم و سیاست‌گذاران کشور باید مشکلاتی که بر سر راه این صنعت قرار دارد را بردارند.

کد خبر: 57549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =