ادامه رکود صنعت ساختمان در دی ماه ۱۴۰۱ براساس آمار

عدد شامخ (شاخص مدیران خرید) کل در دی ماه به رقم ۴۲.۳ رسید که نسبت به ماه قبل  تغییر محسوسی نداشت. این رقم ادامه دار بودن وضعیت رکود در این ماه را نشان می­‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، شاخص کل در دی ماه به رقم ۴۲.۳ رسید (عدد شاخص کل زیر۵۰ است). بنابراین وضعیت این صنعت در دی ماه ۱۴۰۱ همچنان در حالت رکود قرار دارد.

در این ماه افزایش مولفه‌های قیمت محصولات تولیدشده و خدمات ارائه شده و قیمت خرید مواداولیه یا لوازم موردنیاز همانند ماه گذشته عموماً ناشی از کاهش تقاضا، تشدید تحریم‌ها همچنین بی‌ثباتی نرخ ارز در چند ماه گذشته می‌باشد که رکود تورمی شدید این صنعت در دی ماه را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، کاهش مولفه‌ی میزان استخدام و بکارگیری‌نیروی‌انسانی -طبق پیش بینی صورت گرفته در ماه گذشته- نمایانگر از بین رفتن پایداری اشتغال در این صنعت است.

کاهش مولفه‌های سرعت انجام وتحویل سفارش و یا فرآیند کار و مصرف حامل‌های انرژی درنتیجه‌ی شرایط اخیر کمبود انرژی کشور و دشواری تامین سوخت جایگزین، از مهم ترین مولفه‌ی مخل کسب و کار صنعت ساختمان در این ماه به شمار می‌رود.

همچنین مولفه‌ی انتظارات تولید در ماه آینده با ثبت رقم ۴۵.۰۵ نشان از ادامه دار بودن وضعیت رکود تورمی در ماه‌های آتی است.

از نظر فعالان اقتصادی در صورت ادامه دار بودن عدم ثبات نرخ ارز، کاهش تقاضا بازار مسکن و همچنین محدودیت دسترسی به حامل های انرژی، شاهد رکود فزاینده و تشدید روند از بین رفتن پایداری اشتغال و تعطیلی واحدهای تولیدی در ماه‌های آتی خواهیم بود.

از ارقام شاخص قابل توجه در این ماه، مولفه قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده با عدد شاخص ۹۰.۱ می‌باشد که نشان از افزایش بی‌سابقه قیمت مواد مورد نیاز تولید کنندگان در یک ماه اخیر است که تحدیدی جدی برای این صنعت محسوب می‌شود.

به باور کارشناسان، با توجه به در پیش بودن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲، چنانچه دولت و مجلس در حوزه ساخت مسکن و در بخش بودجه عمرانی ردیف مناسبی را پیش‌بینی نکنند، انتظار می‌رود در سال آینده نیز این صنعت فعالیتی کم رونق داشته باشد.

ادامه رکود صنعت ساختمان در دی ماه ۱۴۰۱ براساس آمار

کد خبر: 57553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =