بهزیستی به زلزله‌دیدگان خوی کمک بلاعوض نقدی مسکن پرداخت می‌کند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: سازمان بهزیستی کشور به مددجویان آسیب‌دیده از زلزله در مناطق شهری مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۷۵ میلیون تومان کمک بلاعوض نقدی ساخت مسکن پرداخت می‌کند.

پروین محمدپوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: اگرچه کمک‌های خوبی از سوی بنیاد مستضعان، استانداری و هلال احمر به مناطق زلزله‌زده رسیده اما به جهت حجم و آمار بالای خسارات وارده و آسیب‌دیدگان و همچنین نیازهای خاص جامعه هدف بهزیستی، پیگیری دریافت اعتبار نقدی از استان‌های همجوار شدیم.

محمدپوری افزود: امروز ۲۴۰ تن اقلام ضروری هلال‌احمر به خوی می‌رسد اما به جهت اینکه مددجویان بهزیستی را خانواده خود می‌دانیم تلاش ما بر این است که به صورت مضاعف آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: امروز به لطف یک خیّر قرار است یک هزار تخته پتو خریداری شده در اسرع وقت در بین مددجویان بهزیستی مناطق زلزله‌زده توزیع خواهد شد.

محمدپوری با ابراز تاسف از تخریب کامل خانه کودکان و نوجوانان در این شهرستان گفت: ساختمان ۵ واحد مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان تخریب جزئی شده‌اند و یا اصلا قابل سکونت نیستند، به همین جهت این عزیزان یک شب چادر ساکن شدند اما روز دوم دختران نوجوان به موسسه‌ای در شهرستان سلماس منتقل شدند و پسران نیز در شیرخوارگاه و مجتمع‌های دولتی ارومیه به صورت موقت سکونت داده شده‌اند.

او با ابزار نگرانی از وضعیت برخی از مددجویان زلزله‌زده، افزود: متاسفانه مددجویانی که با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. اگرچه استانداری و مدیریت بحران استان خدمات خوبی ارایه کردند اما به جهت نیازمندی افراد دارای معلولیت به امکانات ویژه، تامین تجهیزات متناسب با وضعیت جسمانی آنها دشوار است.

محمدپوری فضاهای مناسب‌سازی شده را نیاز ضروری معلولان خواند و گفت: معلولان باید در ساختمان‌ها و یا محیط فیزیکی مناسب‌سازی شده اسکان داده شوند و مثلا تهیه تخت‌های مناسب و توالت فرنگی از جمله نیازهای ضروری آنهاست که باید تامین آنها در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در شهرستان خوی ۱۰ مرکز مثبت زندگی، ۶ مرکز مشاوره، یک مرکز مرکز اورژانس اجتماعی وجود دارد. همکاران این مراکز با مدیریت بهزیستی شهرستان به منظور شناسایی وضعیت زلزله‌زدگان وارد عمل شدند که آماری از سانحه‌دیدگان، زخمی‌ها و فوتی‌ها گرفته شود. برآورد خسارات وارده به وسایل و زندگی آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

محمدپوری ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده از مطالعات میدانی، نزدیک ۷۰ درصد از ساکنان ۱۷۰ روستای تخریب شده، در چادرهای کمپ شکلی هلال احمر زندگی می‌کنند یا به شهرهای همجوار نقل مکان کردند. متاسفانه ۷۰ درصد از منازل مددجویان ما یا تخریب شده اند یا فعلا غیرقابل سکونت یا نیازمند تعمیرات هستند.

او گفت: خانوار مددجوی تحت‌پوشش بهزیستی در شهرستان خوی ۸ هزار و ۴۲۰ نفر با جمعیت ۲۲ هزارنفر هستند که از این تعداد، نزدیک ۶ هزار و ۵۰۰ نفر آنها از خانوارهای معلولان جسمی – حرکتی، ضایعه نخاعی، روانی - ذهنی هستند. نزدیک یک هزار و ۴۰۰ نفر از افراد تحت پوشش نیز در این شهرستان زنان سرپرست خانوار هستند که این عزیزان در معرض مستقیم خسارات ناشی از زلزله قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: ۶۰ نفر از سالمندان در تنها مرکز نگهداری از سالمندان این شهرستان نگهداری می‌شوند. در دو مرکز نگهداری معلولان ذهنی دختران و پسران بالای ۱۴ سال، نیز نزدیک ۱۷۰ نفر مددجوی ما مقیم هستند. خوشبختانه این مراکز استحکام کافی داشته و آسیب چندانی از زلزله به آنها وارد نشده است اما وحشت و نگرانی‌ها از وقوع این حادثه وجود دارد.

کد خبر: 57558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =