نشست بین‌المللی بهبود ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار برگزار شد

نشست تخصصی بهبود ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار با هدف به صفر رساندن حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی به همت اداره‌کل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به‌ گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این نشست با مشارکت دبیرکل سابق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی و پخش پیام دبیرکل فعلی این اتحادیه، همزمان بصورت مجازی و حضوری در سالن همایش طبقه سوم ساختمان آزادی وزارت کار برگزار شد.

عظیم حسن‌زاده دبیر این نشست، هدف از برگزاری آن را استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهادها و مجامع بین‌المللی و نیز اشتراک و تبادل دوسویه‌ی دانش، اطلاعات و تجربیات میان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و این نهادها عنوان کرد.

حامد فروزان، رئیس نشست و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار را از محوری‌ترین موضوعات مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مرتبط با روابط کار کارگران و کارفرمایان بیان کرد و اختصاص یک فصل از قانون کار به این موضوع با نام «حفاظت فنی و بهداشت کار» را انعکاسی از ضرورت این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد.

او افزود: طی آن برای داشتن محیط کاری ایمن، سالم و عاری از حادثه و بیماری شغلی، قانون‌گذار برای هر سه طرف روابط کار یعنی دولت، کارفرما و کارگر وظایف و تکالیف مشخص و روشنی را تعیین حدود کرده است.

حسین مشیری تبریزی، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این نشست با ارائه آمار و مستندات رسمی از سوی این سازمان در خصوص حوادث شغلی، اهمیت توجه به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را برای تأمین اجتماعی مطرح کرد.

او با بیان تاریخچه مختصری از توجه سازمان‌های تأمین اجتماعی در سایر کشورها به مقوله پیشگیری، پرداختن جدی به بحث پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی را یک ضرورت دانست.

هانس هورست کانکلوفسکی، دبیرکل سابق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی(ایسا) نی، با ارائه چندین اسلاید، موضوع چشم‌انداز صفر را به خوبی تعریف و جنبه‌های مختلف آن را تشریح کرد.

او گفت: ایسا با گردآوری تجارب سایر کشورها در موضوع حوادث و بیماری‌های شغلی در سال ۲۰۱۷ طی نشست جهانی در کشور سنگاپور پویش چشم‌انداز صفر را آغاز کرد که به تدریج شرکت‌ها و سازمان‌های مهمی جذب این پویش شدند.

دبیرکل سابق ایسا افزود: هفت قاعده طلایی چشم‌انداز صفر برگرفته از همین تجارب سازمان‌های عضو ایسا است و حاصل تلفیق علم روز دنیا با تجارب عملی است و به‌عنوان یک فرآیند می‌تواند هدف عالی رساندن حوادث و بیماری‌های شغلی به تلفات صفر را محقق نماید.

او همچنین با بیان این نکته به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در موضوع پیشگیری، عایدی سازمان‌ها ۲/۸ دلار خواهد بود، خواستار توجه سازمان‌های تأمین اجتماعی به موضوع پیشگیری از حوادث شغلی و بیماری‌های ناشی از کار شد.

کد خبر: 57574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =