در بورس این هفته چه خبر بود؟

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۳.۴ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۵۷۷ هزار واحدی در انتهای هفته کاهش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، درحالیکه طی هفته‌های پیشین شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سهام بودیم، اما این روند در هفته‌ای که گذشت برعکس شد و جریان وردی پول به بورس قطع شد، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۴۵۸.۶۴۶ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با کاهش ۳۵ درصدی به ۳۳۸.۲۲۵ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته جاری ۳.۹۷۶ میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و بازدهی آن منفی ۴ درصد بود، از سویی در جریان معاملات هفته‌ای که ‌گذشت مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۳۸۷ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۳۲۷ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۴- درصد
تاپیکو ۵- درصد
سیتا ۶- درصد
تاصیکو ۳- درصد
صبا ۲- درصد
تیپیکو ۲- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

توریستی ورفاهی آبادگران ایران (آباد)، پشم‌شیشه‌ایران‌ (کپشیر)، معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا)، داروسازی شهید قاضی (دقاضی)، سیمان فارس نو (سفانو)، کاشی‌ سعدی‌ (کسعدی)، داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام)، کارخانجات‌داروپخش‌ (دارو)، سیمان ساوه (ساوه) و نفت ایرانول (شرانل) که در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
آباد ۱۷ درصد
کپشیر ۸ درصد
شاملا ۵ درصد
دقاضی ۵ درصد
سفانو ۴ درصد
کسعدی ۴ درصد
ددام ۳ درصد
دارو ۱ درصد
ساوه ۱ درصد
شرانل ۱ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بورس نسبت به بازارهای موازی در کف قیمتی قرار دارد. این درحالیست از نیمه سال ۱۳۹۹ تاکنون تقریبا تمامی بازارها رشد کرده‌اند، به طوریکه بازارهای طلا، خودرو و مسکن به نوعی در حداکثر قیمتی خود قرار دارند، اما بازار سهام رشد نکرده است. برای اشخاصی که چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد کشور متصور بوده و قائل به خرید در قیمت‌های پایین هستند، شاید این روزها فرصت مناسبی برای خرید سهام باشد. مخصوصا اگر سیاست‌های دولت به گونه‌ای باشد که سه مشکل بنیادی بازار سرمایه یعنی قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز برطرف شود تا شرایط برای رشد بازار سرمایه فراهم شود.

از سویی در این زمیه باید سرمایه‌گذاری غیرهیجانی که با نگاه تحلیلی و بنیادی تلفیق می شود، بهره جست، همچنین با توجه به اینکه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و اکثر شرکت‌های بزرگ بازار در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ مجامع خود را برگزار خواهند کرد و شرکت‌هایی که در گزارش‌های ۹ ماهه، سودهای خوبی محقق کرده‌اند، احتمالاً در مجامع سود مناسبی هم تقسیم می‌کنند، که این موضوع بازدهی سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی را افزایش خواهد داد.

این درحالیست که گر در سال‌های قبل اگر افزایش نرخ سود بانکی رخ می‌داد، شاید منابع بسیاری از بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه به سمت بانک‌ها سوق پیدا می‌کرد و باعث موفقیت بازار پول در جذب منابع می‌شد، چراکه سود قابل‌توجه بدون ریسک را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کرد، اما در شرایط تورمی فعلی که بیشتر در کالاهای اساسی دیده می‌شود، این موضوع برای بانک‌ها در جذب منابع سخت‌تر است. از طرفی سرمایه‌گذاران به دنبال بازاری هستند که در مقابل تورم، ارزش سرمایه اولیه آن ها حفظ شود، که قدر با این نرخ های سود بانکی چنین مسئله تحقق نمی‌یابد، بنابراین در این شرایط بورس می‌تواند مقصد نقدینگی سرگردان در جامعه باشد.

کد خبر: 57580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =