کدام زیرمجموعه‌های «شستا» بیشترین سود را نصیب سهام‌داران خود کردند؟

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۵۵۷ هزارو ۲۳۵ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۵۵۸ هزارو ۸۱ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش سرعت روند نزولی در حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۳۳۸.۲۲۵ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با کاهش ۷۰ درصدی به ۱۹۶.۱۴۳ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته جاری ۱.۹۲۰ میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از یک درصد بود، که با توجه به بازدهی ۰.۰۵ درصدی شاخص کل، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته خیلی بیشتر از بازدهی شاخص کل بورس بوده است. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۳۲۷ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۱۵۵ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱ درصد
تاصیکو ۲ درصد
تاپیکو ۱ درصد
سیتا ۱- درصد
صبا ۱- درصد
تیپیکو ۳- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، سیمان بهبهان (سبهان)، کلر پارس (کلر)، داروسازی زهراوی (دزهزاوی)، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، پارس الکتریک(لپارس)، سیمان خزر (سخزر)، کاشی الوند (کلوند)، سیمان صوفیان (سصوفی) و کربن ایران (شکربن).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
حخزر ۱۷ درصد
سبهان ۱۵ درصد
کلر ۹ درصد
دزهراوی ۶ درصد
وپترو ۵ درصد
لپارس ۴ درصد
سخزر ۴ درصد
کلوند ۳ درصد
سصوفی ۳ درصد
شکربن ۳ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

کارشناسان بازار سهام معتقدند، در هفته پیش‌رو و در فاصله ۲۵ روز کاری مانده تا عید، شاهد معاملات کم حجم خواهیم بود که با توجه به این موضوع، شاخص کل بورس با روندی خنثی مابین محدوده یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد نوسان خواهد کرد. از سویی با از سرگیری فروش خودرو از طریق بورس کالا و تلاش بانک‌ها برای فروش دارایی‌ها، پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش‌رو، گروه بانکی و خودرویی مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرند.

همچنین با توجه به تورم انتظاری سال بعد و افرایش روز افزون حجم نقدینگی، پیگیری معاملات فلزات اساسی، سیمانی، مواد غذایی و مواد پتروشیمی در بورس کالا زمینه شناسایی سهام مستعد رشد را فراهم خواهد کرد.

در مقابل اما عده‌ای دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند، فعلا هیچ چشم‌انداز مثبت بلندمدتی در بورس وجود ندارد و با توجه به این بی‌ثباتی، باید تصمیمات در بازه کوتاه مدت اتخاذ شود. از سویی در چنین شرایطی حفظ سرمایه اولویت بالایی دارد.این درحالیست که با ثبات نسبی بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار، نرخ ارز و تقابل شورای عالی بورس و شورای رقابت است، اما تنها عامل نگران کننده این روزهای بازار سهام کاهش ارزش معاملات روزانه و ابهامات بودجه است.

از منظر دیگر می‌توان گفت، بازار سهام در محدوده‌های کنونی در نوسان خواهد بود و شاید با شیب ضعیفی به سمت پایین حرکت کند تا شاخص کل به حوالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد و از اواسط اسفندماه حرکت رو به بالای خود را آغاز کند. همچنین معمولاً تا اواخر اسفندماه بازار از فشار فروش رنج می‌برد و به همین دلیل در اسفندماه بازار پررونقی نخواهیم داشت.بنابراین با توجه به نزدیکی به پایان سال مالی و تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و شناسایی سود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اشخاص حقیقی برای پایان سال مالی، بازار کم حجمی را خواهیم داشت.

کد خبر: 57756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =