۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 57801

سطح‌بندی و محروم‌زدایی درمان

دکتر میثم حجتی‌پور، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه
سطح‌بندی و محروم‌زدایی درمان

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور و در عین ‌حال بزرگترین خریدار خدمات درمانی از جمله سازمان‌های تأمین‌اجتماعی در دنیا به شمار می‌رود که درمان را به ‌طور مستقیم به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد و از این منظر نیز رتبه دوم ارائه ‌دهنده خدمات درمانی را در کشور از آن خود کرده است.

درمان ملکی و مستقیم سازمان، مزایای زیادی را برای بیمه‌شدگان فراهم کرده که رایگان بودن از جمله مهمترین این مزایا به شمار می‌رود. همچنین مراکز تأمین‌اجتماعی به دلیل تمرکز بر خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در مقایسه با مراکز دانشگاهی و دولتی از ساختار چابکی برخوردار بوده و در نتیجه از نظر تجهیزات و امکانات درمانی در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ به نحوی که بسیاری از تجهیزات به‌روزرسانی شده و طرح ارتقاء هتلینگ در تمامی مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی سراسر کشور به اجرا درآمده است.

مجموعه این عوامل سبب شده است مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی هم‌تراز با بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی پیش رود و بیمه‌شده‌ها بتوانند با دغدغه کمتری به درمان با کیفیت دسترسی پیدا کنند؛ با این تفاوت که برای بهره‌مندی از خدمات درمانی، ریالی پرداخت نمی‌کنند.

برای واشکافی ابعاد سطح‌بندی، آنچه که سبب سنگین‌تر شدن وزنه این مقوله می‌شود، ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است؛ در مفاد این سیاست‌ها بر دسترسی عادلانه به درمان تأکید و در مقدمه آن بر ایجاد رفاه عمومی و برطرف ساختن فقر، توجه شده است. همچنین در بند دوم این سیاست‌ها به صراحت اعلام شده است که «ایجاد یک سازکار تخصصی و فرابخشی به منظور حفظ انتظام و انسجام امور مربوط، لایه‌بندی و سطح‌بندی خدمات» باید انجام شود. تأکید بر سطح‌بندی همچنین در بند «۵» مطرح شده و در سایر بخش‌های این سیاست‌ها به آن اشاره شده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با تبعیت از سیاست‌های ابلاغی رهبری، دامنه سطح‌بندی درمان تأمین‌اجتماعی را گسترش و آن را به مناطق محروم تعمیم داده است؛ زیرا بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی چه آنانی که در شهرهای برخوردار زندگی می‌کنند و چه افرادی که در مناطق دور افتاده به‌ سر می‌برند، حق‌بیمه یکسانی را پرداخت می‌کنند؛ اما متأسفانه در سال‌های گذشته میزان دسترسی به درمان یکسان نبود و بیمه‌شدگان ساکن در شهرهای برخوردار، بیش از بیمه‌شدگان شهرهای کوچک و کمتر توسعه‌یافته، از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شدند.

اینک سازمان تأمین‌اجتماعی به سمت محرومیت‌زدایی در حرکت است و تلاش می‌کند تا احداث مراکز درمانی در مناطق مغفول و فراموش شده را در اولویت قرار دهد. همچنین سازمان در راستای طرح حفاظت مالی از بیمه‌شدگان سازکارهایی را به‌کار بسته تا امکان دسترسی آنها به خدمات بستری در شهرهای فاقد مراکز ملکی به طور رایگان فراهم شود. در عین حال، فرانشیز بستری برای افراد بالای ۶۵ سال در سراسر کشور حذف شده است.

این تلاش همچنان تداوم دارد و استان ما نیز از این موهبت راهبردی بهره‌مند شده و در قالب سطح‌بندی چهار شهرستان مجوز احداث مرکز درمانی کسب کرده‌اند که یکی از این مراکز در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود. سه‌ پروژه دیگر نیز تا پایان امسال در قالب ساختمان‌های استیجاری راه‌اندازی می‌شود تا همزمان با خدمت‌رسانی، طرح‌های عمرانی این مراکز به مرور زمان تکمیل شود.

کد خبر: 57801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =