تقویت منابع تأمین اجتماعی با پرداخت مطالبات از طرف دولت

علی جهانی کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: پرداخت مطالبات انباشته شده تأمین اجتماعی از کارفرمایان و دولت می‌تواند به تقویت کمی و کیفی و تأمین منابع این سازمان کمک کند.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: سازمان تأمین اجتماعی در وضعیت موجود به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان ماهانه تعهدات و هزینه برای ارائه خدمات گسترده به جامعه هدف خود دارد.

جهانی افزود: برخی منابع تأمین اجتماعی برای پرداخت تعهدات به افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر از طریق پرداخت دیون دولت و بدهکاری‌ها بابت برخی معافیت‌های بیمه‌ای تأمین می‌شود.

او معتقد است: از طرفی دیگر در صورتی که مطالبات تأمین اجتماعی به طور کامل به صورت نقدینگی و وصول به روز امکان تبدیل داشته باشد و اگر از طرف دولت به موقع پرداخت شود، باز هم با این تعهدات گسترده سازمان قابل قیاس نیست.

طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از کارفرمایان

جهانی گفت: اکنون مطالبات سازمان از جامعه کارفرمایی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان شامل مطالبات بیمه‌ای صنفی و صنعتی، پیمان‌ها و قراردادهای منعقد شده است.

او اضافه کرد: همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات سازمان بابت معافیت‌های بیمه‌ای و سه درصد بیمه بیکاری و سایر تعهدات به بیمه‌شدگان به عنوان تکلیف دولت مطرح است و این رقم نهایی شده است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: در صورتی که مطالبات تأمین اجتماعی از دولت پرداخت شود می‌تواند یاری‌رسان سازمان برای ارائه تعهدات، خدمات و هزینه‌های گسترده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تاثی پرداخت این مطالبات در مناسبات تأمین اجتماعی، معتقدیم باید این بدهی‌های کارفرمایان به موقع پرداخت شود.

مطالبات تأمین اجتماعی به روز پرداخت شود

جهانی افزود: در صورتی که این بدهی‌ها در قالب سهام، ارائه کارخانه‌ها و شرکت‌ها به تأمین اجتماعی ارائه شود، تعهداتی برای سازمان ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، با این اقدام تأمین اجتماعی مجبور می‌شود که با واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات بابت بدهی‌های دولت به این سازمان، هزینه‌های قابل توجهی داشته باشد و در برخی مواقع شاید امکان تبدیل آنها به نقدینگی و استفاده در هزینه‌های جاری سازمان وجود نداشته نباشد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: امروز سازمان تأمین اجتماعی بابت پرداخت هزینه جاری، نیاز به دریافت مطالبات به صورت به‌روز و تأمین نقدینگی قابل توجه دارد که شاید واگذاری این شرکت‌ها و سهام از سوی دولت، امکان تبدیل به موقع و به روز و متناسب با نیازهای روزانه سازمان به دریافت نقدینگی و ارائه خدمات و تعهدات سازمانی را ندارد.

او اضافه کرد: باید دولت در هنگام اقدام در راستای مصوبات، انجام روند بودجه‌بندی و سیاست‌گذاری‌های خود در قبال تأمین اجتماعی، پرداخت نقدینگی را در اولویت و محور اساسی برنامه‌ها قرار دهد.

جهانی تاکید کرد: ارائه سود شرکت‌ها و یا سهام‌های تعریف شده و واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات بابت پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی نمی‌تواند نتیجه خوبی برای این سازمان داشته باشد.

او بیان کرد: در صورت وصول این منابع حتی به روز، اما به دلیل تعهدات گسترده و هزینه‌های قابل توجه سازمان شاید کمتر از یکسال به ارائه تعهدات و خدمات تأمین اجتماعی از نظر میزان نقدینگی وصول شده و میزان نقدینگی که سازمان باید ماهانه و سالانه تأمین کند، کمک خواهد کرد.

به گفته وی، اکنون ۸۶ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه‌های افراد بیمه‌شده تأمین می‌شود که پرداخت به روز این حق بیمه‌ها در ارائه مطلوب‌تر تعهدات سازمان تأثیر بسزایی دارد.

کد خبر: 57834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =