آغاز اجرای طرح «نظام جامع سلامت روانشناختی اجتماع‌نگر دوران پیش‌سالمندی و سالمندی»

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آغاز اجرای آزمایشی «نظام جامع سلامت روانشناختی اجتماع‌نگر دوران پیش‌سالمندی و سالمندی» در دو استان کشور خبر داد.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: در فاز اول آزمایشی استان‌های خراسان رضوی و فارس با توجه به جمعیت تحت‌پوشش سالمندان و سایر ملاحظات انتخاب شدند.

او طرح حاضر را الگوی جامعی در راستای توانمندسازی، ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای دوران سالمندی خواند و افزود: در این طرح تلاش شده با بهره‌گیری از قابلیت‌های جامع مراکز مثبت زندگی، مجموعه خدمات مشاوره و روانشناختی موجود و سایر ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی خدمات شایسته‌ای برای پاسخگویی به نیازهای روانی و اجتماعی ویژه این دوران فراهم شود.

وحیدنیا درباره محدوده و مخاطبان اصلی اجرای این طرح گفت: سرفصل‌های آموزشی ویژه و متنوعی مختص مشاوران و روانشناسان، مددکاران اجتماعی، تسهیل‌گران محلی، حامیان همتا، مراقبین و مخاطبین(+۵۵ سال سن) تدوین شده است.

وی درباره اهداف طرح موردنظر گفت: پیشگیری از اختلالات شایع دوران سالمندی با تأمین خدمات غربالگری، ارزیابی و سطح‌بندی وضعیت سلامت روان مخاطبان و ارائه خدمات زودهنگام، مقرون به صرفه، شخص محور و مبتنی بر سطح (وضعیت) آنها یکی از اهداف این طرح است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: با اجرای این طرح امیدواریم زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ارتقای سواد سلامت روان میانسالان و سالمندان، خانواده‌ها و مراقبان آنها و همچنین توسعه آموزشی کارکنان خدمات سلامت روان به عنوان دیگر اهداف آن فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم نظارت، ارزیابی و پیگیری مداوم مداخلات در مسیر اجرای این طرح تاکیدکرد: سیستم ارزیابی و نظارت بر اجرای درست به منظور اطمینان از اثربخشی اقدامات و بهبود وضعیت مخاطبان نیز در این طرح تعریف شده است.

وحیدنیا درباره راهبردهای مدون این طرح گفت: «آموزش و توسعه مهارت‌آموزی» عمده‌ترین راهبرد طرح است و به دنبال آن غربالگری، ارزیابی و سطح‌بندی مخاطبان انجام می‌شود.

او «پشتیبانی» را یکی دیگر از راهبردها خواند و افزود: جامعه هدف در صورت نیاز به دریافت مراقبت‌های ویژه‌تر به متخصصان ارجاع می‌شوند و درمان آنها با مداخلات ترکیبی ادامه پیدا می‌کند و فرایند اجرای طرح با پیاده‌سازی راهبرد «پیگیری و بازیابی» خاتمه پیدا می‌کند.

وحیدنیا در معرفی ویژگی‌های این طرح گفت: پیشگیری، توانمندسازی، آینده‌نگری، سطح‌بندی و جامعیت و یکپارچگی خدمات از ویژگی‌های این طرح است.

او در پایان با ابراز خرسندی از آغاز اجرای این طرح آزمایشی گفت: با توجه به اینکه «نظام جامع سلامت روانشناختی اجتماع‌نگر دوران پیش‌سالمندی و سالمندی» با بهره‌مندی از ظرفیت‌های درون سازمانی و برون‌سازمانی از جمله سمن‌ها اجرا می‌شود امیدواریم حاصل این همفکری و اجماع گروهی به اجرای سراسری آن در کشور و همچنین تقویت سرمایه اجتماعی و توسعه زیرساخت‌های مناسب برای دوران سالمندی در کشور بیانجامد

کد خبر: 57869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =