درمان ۴۰ بیماری با طب سوزنی میسر است

پزشک عمومی و متخصص طب سوزنی، با اشاره به اینکه درمان ۴۰ بیماری از طریق طب سوزنی به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است، مسائلی مانند گرانی هزینه‌های درمان و فعالیت‌ افراد غیرمتخصص را در کم‌رنگ شدن میزان استقبال از این طب در کشور موثر دانست.

دکتر مهران خسروی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: طب سوزنی، شاخه‌ای از طب مکمل است و هرچند به واسطه اثرگذاری این طب در درمان برخی از بیماری‌ها، می‌توان نقش طب مستقل را برای آن قائل شد، اما در تقسیم‌بندی‌ها از آن به عنوان طب مکمل یاد می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده از این طب از حدود ۳ هزار سال پیش در چین رایج شده و سپس به سایر کشورها منتقل شده است. درمان از طریق طب سوزنی به شیوه‌ای طبیعی و بدون عارضه انجام می‌شود و این طب کمک می‌کند تا سیستم بدن برای مبارزه با بیماری‌ها فعال شود.

نماینده پیشین سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای آموزش طب سوزنی در ایران با اشاره به تاریخچه ورود طب سوزنی به کشور، گفت: در سال ۱۳۵۴ عده‌ای از طبیبان چینی در سفر به ایران این طب را معرفی کردند؛ سپس تعدادی از پزشکان ایرانی برای آموزش این طب به چین سفر کرده و پس از بازگشت به کشور مشغول به کار در این حوزه شدند. این طب کم کم با استقبال سایر پزشکان به ویژه متخصصان بیهوشی برای کنترل درد مواجه شد.

خسروی درباره بیماری‌های درمان‌پذیر از طریق طب سوزنی، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، درمان ۴۰ بیماری را از طریق طب سوزنی تایید کرده است. بیماری‌هایی مانند میگرن، انواع دردها به ویژه دردهای مزمن و روان‌تنی، اختلالات قاعدگی، بیماری‌های گوارشی، برخی بیماری‌های کودکان، تشنج‌ها، التهاب‌ها، سیاتیک، سندروم تونل کارپال، دردهای زانو و آرتروز از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌رود. در کشور ما طب سوزنی با درمان‌های چاقی و لاغری و کمردردها شناخته شد.

او در ادامه افزود: پس از ترویج استفاده از این طب در کشور، میزان استقبال از آن فزونی گرفت و به واسطه این استقبال، مراکزی با ادعای آموزش طب سوزنی شروع به فعالیت کردند؛ به نحوی که علاقمندان با گذراندن سه چهار ساعت آموزش در این مراکز می‌توانستند به طور غیر رسمی در این حوزه فعالیت کنند.

متخصص طب سوزنی تاکید کرد: این درحالی است که به تاکید وزارت بهداشت، فعالیت در حیطه طب سوزنی نوعی دخالت در امر درمان محسوب می‌شود و بنابراین متخصص طب سوزنی باید پزشک باشد و حداقل ۶ ماه دوره طب سوزنی را سپری کرده باشد.

خسروی گفت: مداخلات غیرپزشکی در حیطه طب سوزنی سبب‌شده تا بیماران نتیجه واقعی را از درمان دریافت نکنند و در نتیجه بازتاب‌های منفی، استقبال از این طب در کشور کم‌رنگ شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گران‌بودن هزینه‌های درمان طب سوزنی نیز منجر به کاهش استقبال از آن در سال‌های اخیر شده است؛ زیرا بسیاری از افراد در برآورد هزینه‌ها، تنها مبالغ پرداختی در کوتاه‌مدت را ارزیابی می‌کنند؛ ‌حال اینکه عدم درمان یک بیماری در دراز مدت بار هزینه‌های بالایی را به همراه خواهد داشت.

متخصص طب‌سوزنی با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان طب سوزنی، افزود: برخی از بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های درمان طب سوزنی را تحت پوشش دارند، اما بیمه‌های پایه پوشش این طب را برعهده ندارد و تنها ویزیت پزشکان تحت پوشش است.

خسروی در پایان گفت: ضروری است تا توجه مردم را به این نکته جلب کنم که قبل از مراجعه به مراکز درمانی طب سوزنی، نسبت به مجاز بودن فعالیت مرکز اطمینان کسب کنند و نزد افراد غیرمتخصص نروند.

کد خبر: 57877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =