راه‌اندازی مجدد کارگاه‌های راکد، مسیر اشتغال‌ جوانان

اولیا علی‌بیگی، رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی‌ کار کشور با تاکید بر جنبه تولیدی بازگشت کارگاه‌های راکد به چرخه تولید، راه‌اندازی مجدد این بنگاه‌ها را سریع‌ترین مسیر اشتغالزایی برای نیروی کار جوان دانست.

علی‌بیگی با اشاره به اینکه امروزه اشتغال به عنوان یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های جوانان به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی محسوب می‌شود، افزود: برای حل مسئله اشتغال و رفع بیکاری جوانان باید اراده همگانی و فرادستگاهی وجود داشته باشد که این مهم با ساماندهی و هدایت یک وزارتخانه در راس، امکان اجرایی شدن خواهد داشت.

او همچنین با بیان اینکه طبیعتاً یک نهاد یا وزارتخانه مسئول و متولی ایجاد شغل نیست و این مهم باید در قالب سیاستگذاری و تعامل بین دستگاهی قابلیت اجرایی داشته باشد، اضافه کرد: البته ایجاد اشتغال گسترده موردنیاز بازارکار حتماً باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی صورت گیرد

رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی‌ کار ادامه داد: هدف‌گذاری استفاده از ظرفیت بنگاه‌های غیرفعال با بهره‌مندی از امکانات موجود در این کارگاه‌ها و راه‌اندازی مجدد آنها زمینه اشتغال‌زایی را فراهم خواهد کرد.

علی‌بیگی تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده در این کارگاه‌ها و زیرساخت‌های موجود، بازگشت این کارخانجات مولد به چرخه تولید و اشتغال ناشی از آن دور از دسترس نیست.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه کارگاه‌های اشاره شده به دلایل مختلف از جمله نوسانات اقتصادی راکد مانده‌اند، برای ایجاد فرصت‌های شغلی از آنها می‌توان استفاده کرد و مزیت آن دسترسی راحت‌تر به اشتغال و نزدیک‌تر شدن به حل مسئله بیکاری است.

این فعال حوزه کار یکی دیگر از چالش‌های راه‌اندازی مجدد این کارگاه‌ها را مسئله نقدینگی دانست و افزود: حمایت دولت، سیستم بانکی و بخش خصوصی در این حوزه، امکان حل سریع‌تر مشکل تولید مجدد و اشتغال را فراهم خواهد کرد.

او بیان کرد: کمک‌های حوزه نقدینگی و اقدامات و تصمیمات کلان در راه‌اندازی مجدد کارگاه‌های راکد به شرطی اهداف تعیین شده را محقق خواهد کرد که صرف تولید و اشتغال‌زایی شود.

بررسی توقف تولید در بنگاه‌های راکد

رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی‌ کار، بررسی دلایل تعطیلی بنگاه و توقف تولید در آنها را اولویت راه‌اندازی مجدد این مراکز دانست و افزود: سپس با استفاده از ابزارهای نظارتی، رفع چالش‌های کارگاه‌ها و بازگشت آنها به چرخه تولید و خدمات باید در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: نظارت و کمک‌های اشاره شده علاوه بر گسترش فضای در اختیار تولید در کشور، زمینه اشتغال دانش‌آموختگان را فراهم خواهد کرد.

علی‌بیگی تاکید کرد: یکی از نمونه این اقدامات در سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کرمانشاه و اقدام و هدفگذاری راه‌اندازی مجدد برخی کارگاه‌های راکد محقق شد.

این فعال و کارشناس حوزه کارگری در ادامه افزود: با توجه به بیکاری بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و از طرفی نیاز بازارکار به نیروی کار دانش‌آموخته ماهر، حتماً یکی از راهکارهای اساسی و کارآمد اشتغال‌زایی، برنامه‌ریزی در بازگشت کارخانه‌های راکد به خط تولید است که جذب بسیاری از افراد دانش‌آموخته را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: 57889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =