امکان تحقق بیمه کارگران ساختمانی در تأمین اجتماعی

طرح اصلاح ماده «۵» قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی پس از اصلاح در مجلس شورای اسلامی و بررسی دوباره در شورای نگهبان از سوی این شورا خلاف موازین شرعی و قانون اساسی شناخته نشده است و بنابراین به واسطه تصویب آن، موضوع بیمه کارگران ساختمانی فاقد بیمه در تأمین اجتماعی محقق خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های آماری اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های ساخت و ساز فعالیت دارند که حدود نیمی از آنها از خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی برخوردار نیستند.

اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی در روز پنجم بهمن سال جاری به تصویب رسید و پس از تایید آن در روز ۱۲ بهمن در شورای نگهبان و اینکه با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، این موضوع باعث تحولی در عرصه بیمه کارگران ساختمانی خواهد شد.

پس از این اقدام شورای نگهبان، قانون اصلاحی ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، ۲۷ بهمن در نامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به ابراهیم رئیسی، رییس دولت برای اجرا ابلاغ شد و او نیز اول اسفند در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، قانون مذکور را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و کار ابلاغ کرد.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی با توجه به این اصلاحات انجام شده روی این ماده قانونی و براساس تکلیف تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای، مکلف به پوشش کارگران ساختمانی در سازمان است که البته بارها تأمین اجتماعی برای ارائه خدمت به جامعه کارگران ساختمانی اعلام آمادگی کرده است.

حدود ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی از پوشش هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند و با توجه به آمار بالای حوادث ناشی از کار در میان این قشر، اجرای طرح اصلاح ماده «۵» قانون بیمه‌های اجتماعی برای کارگران ساختمانی، امکان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این گروه هدف را فراهم کرده است.

تصویب این طرح در راستای تحقق بیمه گروه کارگران ساختمانی و بهره‌مندی آنها از بیمه تأمین اجتماعی تأثیرگذار است زیرا سازمان پیشتر اعلام کرده بود که در صورت تصویب آن اقدامات لازم برای اجرای بیمه این قشر از جامعه کارگری انجام خواهد شد.

به موجب ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب نهم آبان ۱۳۸۶ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ساخت و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.

انتظار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی برای بیمه شدن

حال که این ماده قانونی پس از گذراندن مراحل مختلف توسط شورای نگهبان هم خلاف قانون اساسی و موازین شرعی شناخته نشده است، انتظار کارگران ساختمانی بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای در تأمین اجتماعی است.

با توجه به آمار یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی و اینکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر از آنها فاقد بیمه اجتماعی هستند اکنون با تصویب این ماده قانونی، زمینه برخورداری این افراد از بیمه فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پیشتر درباره بیمه کارگران ساختمانی گفته است: با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و برطرف شدن کسری منابع، تمام پشت نوبتی‌های بیمه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

میرهاشم موسوی با اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی و چگونگی پیش‌بینی منابع لازم برای اجرای آن افزوده بود: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه کارگران ساختمانی که معادل ۲۰ درصد سهم کارفرما است، برای بیمه کارگران ساختمانی کسری منابع وجود داشت که با اصلاح اعمال شده در قانون، پیش‌بینی برطرف شدن این میزان کسری منابع وجود دارد.

به گفته وی، قرار است برابر با این مصوبه، حساب صندوق بیمه کارگران ساختمانی جداگانه نگهداری شود و ما به مرور با استفاده از منابع موجود در این صندوق، محاسبات بیمه‌ای را انجام دهیم.

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش کارگران ساختمانی

طبق داده‌های آماری کارگران ساختمانی به عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در عرصه کاری و فعالیتی ساخت و ساز محسوب می‌شوند به طوری که آمارها نشان از وقوع ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در جامعه کارگران ساختمانی دارد.

اکنون حدود ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به جامعه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری جامعه کارگری و ۵۰ درصد دیگر مربوط به ۱۶ میلیون نفر شاغل در کشور است.

همین موضوع ضرورت بهره‌مندی این افراد از بیمه‌های اجتماعی به ویژه بیمه تأمین اجتماعی را افزایش داده است که در این زمینه سازمان با تصویب این ماده قانونی برای پوشش بیمه‌ای آنها برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهد داد.

متن پیشنهادی آیین نامه اجرایی ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در حال تهیه است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی روز ۹ اسفند با اشاره به تصویب و ابلاغ مصوبه قانونی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تأمین منابع مطمئن و پایدار برای توسعه پوشش بیمه‌ای آنها گفت: با تصویب آیین‌نامه این قانون، به زودی امکان بیمه‌شدن کارگران ساختمانی جدید و تکمیل پوشش بیمه‌ای این قشر زحمتکش فراهم می‌شود.

موسوی افزود: با توجه به کسری منابع برای توسعه پوشش‌ بیمه کارگران ساختمانی به موجب قانون پیشین امکان پوشش همه کارگران ساختمانی وجود نداشت. تأمین‌اجتماعی طی سال‌های اخیر همواره و از طریق مجاری قانونی پیگیر اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بوده و با همکاری مجلس و حمایت دولت، قانون جدید پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

او ادامه داد: متن پیشنهادی آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور در تأمین‌اجتماعی درحال تهیه است و به زودی متن پیشنهادی این سازمان به وزارت کار ارائه می‌شود. طبق بند "ط" قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، آیین‌نامه اجرایی این قانون باید تا حداکثر سه ماه آینده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تهیه شده و به تصویب هیأت‌وزیران برسد.

۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی

در حال حاضر حدود ۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند و از بین این افراد تحت‌پوشش بیمه تاکنون ۴۶ هزار نفر بازنشسته و بیش از ۶ هزار نفر ازکارافتاده و از تعهدات مربوطه استفاده می‌کنند.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی با ارائه همه مزایای سازمانی به این افراد به ۱۵ هزار نفر به‌ عنوان بازماندگان کارگران متوفی مستمری پرداخت می‌کند. براساس قانون کارگران ساختمانی مصوب سال ۱۳۵۲ همه این کارگران در برابر حوادث ناشی از کار بیمه و از مزایای این قانون بهره‌مند هستند.

پس از رفع مشکلات مربوط به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی امکان بیمه شدن این افراد از سوی سازمان فراهم شده است که مدیر عامل تأمین اجتماعی اخیرا در این‌باره گفته: اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که با اشکال شورای نگهبان روبرو شده بود، انجام شد.

به گفته موسوی، به زودی این قانون برای بیمه شدن کارگران ساختمانی ابلاغ می‌شود و با ابلاغ این قانون ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت، بیمه خواهند شد.

کد خبر: 57897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =