برگزاری سلسله کارگاه‌های شیوه‌ مواجهه با حوادث طبیعی ویژه مددکاران بهزیستی

سرپرست بهزیستی شهر تهران از برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی- آموزشی «لزوم و شیوه‌های درست حمایت‌های روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی» ویژه مددکاران و روانشناسان همکاران بهزیستی خبر داد.  

محمود برزگر در حاشیه برگزاری نخستین کارگاه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر وظیفه سازمان بهزیستی در ارائه خدمات پیشگیرانه و مشاوره‌ای گفت: مساله پیشگیری و مدیریت پیش و پس از وقوع حوادث باتوجه به زلزله‌خیز بودن‌کشور ما بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل معاونت پیشگیری این اداره، برگزاری ۱۲ کارگاه آموزشی- تخصصی ویژه همکاران مددکار و روانشناس را در دستور کار قرار داده است و امروز نیز نخستین کارگاه در این اداره کل برگزار شد.

او با اشاره به پیامدهای روانی جدی پس از وقوع حوادث، بر ضرورت انجام ملاخلات روانی و مشاوره‌ای به موقع و اصولی تاکیدکرد و افزود: حوادث طبیعی علاوه بر خسارات مالی و جانی، اغلب با بروز پیامدهای روانی نیز همراه هستند که این مساله اهمیت اقدامات مشاوره‌ای و مداخلات روانی را دوچندان می‌کند.

سرپرست بهزیستی شهر تهران افزود: باتوجه به اینکه بروز حوادث گاهی در کنار مشکلات روانی، احتمال بروز معلولیت‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین آموزش تخصصی مددکاران و روانشناسان می‌تواند ضمن هموارسازی بستر انتقال تجارب موفق روز دنیا در این حوزه، امکان یادگیری و پیاده‌سازی شیوه‌های نوین مداخلات و حمایت‌های روانی - اجتماعی را فراهم می‌سازد که این مساله در بلندمدت می‌تواند در کاهش معلولیت‌ها و بیماری‌های روانی که برآمده از فشارهای عصبی و استرس هستند تاثیر چشمگیری داشته‌باشد.

او در پایان در پاسخ به سرفصل‌های مهم پیش‌بینی شده این کارگاه‌ها گفت: کمک‌های اولیه روانشناختی، رفتار درمان دیالکتیک، تشخیص و درمان سوگ، تشخیص و درمان اختلال استرس حاد، استرس تجزیه‌ای ناشی از تروما، حمایت‌های روانی و مداخله در بحران خودکشی از مهم ترین سرفصل های مدون این کارگاه های آموزشی- تخصصی هستند که به تفکیک در هر کارگاه تبیین و تشریح می‌شوند.

برزگر ادامه داد: این کارگاه‌ها با حضور مدرسان مطرح دوره‌های مداخله در بحران برگزار می‌شود. اغلب آنها اساتید، امدادگران و فعالان اجتماعی هستند که به دلیل همکاری با ارگان‌هایی مانند سازمان امداد و نجات و جمعیت هلال احمر و همچنین حضور مستقیم در جریان امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله بم، سیل آق قلا از تجارب تخصصی و مفیدی برخوردار هستند و می‌توانند از منظر نحوه برخورد مددکاران و روانشناسان بهزیستی با بازماندگان و آسیب‌دیدگان امثال این بحران‌ها راهگشا باشند.

کد خبر: 57906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =