بستر افزایش تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان فراهم است

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گسترش همکاری‌های تجاری در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای و افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در دستور کار است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی روز پنج‌شنبه در دیدار با «رشید عوض گلدیویچ مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: تحقق این رویداد با حمایت روسای جمهور دو کشور محقق شد.

او با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی روابط ایران و ترکمنستان را روابط خویشاوندی می دانند، افزود: دو کشور دارای ریشه ها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی هستند که می تواند تسهیلگر همکاری‌های اقتصادی باشد.

مرتضوی اضافه کرد: رویکرد ویژه حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص آیت الله رییسی توجه ویژه نسبت به همسایگان است که در این میان توسعه روابط با ترکمنستان را با حساسیت بیشتری دنبال می کنیم.

وزیر کار با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان متناسب با سطح روابط نزدیک دو کشور نیست، بیان کرد: ما اعتقاد داریم همکاریهای دو کشور باید در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، و زیربنایی بیش از گذشته توسعه پیدا کرده و به همکاری اطمینان‌بخشی تبدیل شود.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این نشست با اشاره به روابط حسنه دو کشور و اشتراکات فرهنگی موجود، بیان کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، محل مناسبی برای بررسی راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی و برطرف کردن موانع همکاریها است.

او افزود: بخش دولتی و خصوصی ترکمنستان نیز برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی در تهران آمادگی کامل دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران بستر مناسبی برای دسترسی آسیای میانه به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان از روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور وزیر کار ایران و مقامات ترکمنی افتتاح شد.

در این نمایشگاه بیش از ۹۰ شرکت ایرانی در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت ساختمان، سیمان، نفت و انرژی، محصولات پتروشیمی، قطعات خودرو، خدمات فنی و مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی حضور دارند.

شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه و در فضایی بالغ بر ۱۹۰۰ متر مربع، آخرین دستاوردهای خود را به مدت سه روز (از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۸ بهمن‌ماه سال‌جاری) در محل اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان در شهر عشق آباد به نمایش می‌گذارند.

کد خبر: 57915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =