در بورس چه می‌گذرد؟

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۲.۱۴درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۵۵۸ هزارو ۸۱ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۵۲۴ هزارو ۷۹۵ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش سرعت روند نزولی در حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۱۹۶.۱۴۳ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با کاهشی محسوس به ۱۴۵.۴۳۲ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت،رسید. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته جاری ۱.۴۳۰ میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و بیش از دو درصد با افت قیمت روبرو شد. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۱۵۵ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا -۲ درصد
تیپیکو -۴ درصد
تاپیکو -۲ درصد
تاصیکو ۱ درصد
سیتا ۲ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

دوده‌ صنعتی‌ پارس‌ (شدوص)، لعابیران (شلعاب)، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، داروسازی زهراوی (دزهزاوی)، کاشی سعدی (کسعدی)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، مس‌ شهیدباهنر (فباهنر) و شیرین دارو (دشیری).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شدوص ۱۲ درصد
شلعاب ۱۰ درصد
وپترو ۷ درصد
زگلدشت ۶ درصد
دزهراوی ۶ درصد
کسعدی ۳ درصد
سیتا ۲ درصد
فباهنر ۲ درصد
دشیری ۲ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

کارشناسان بازار سهام معتقدند، واقعیت این است که وضعیت بازار سهام مطلوب نیست، درحالیکه بازارهای موازی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز وضعیت خوبی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که تصمیماتی که گرفته می‌شود به نفع بنگاه‌های اقتصادی نیست، آن هم در شرایطی که بنگاه‌ها نیازمند تاریخی‌ترین حمایت‌ها هستند. البته موضوع فقط اخذ یک تصمیم نیست، بلکه بحث تایید و تکذیب تصمیمات است.

یک روز تصمیمی اخذ و روز بعد رد می‌شود. این شرایط باعث شده است در موضوع سرمایه‌گذاری نمی‌توان روز بعد را پیش‌بینی کرد. در چنین شرایطی بیشترین آسیب به بخش تولید وارد می‌شود، درحالیکه این بخش نیازمند آرامش است. به عنوان مثال در این‌باره تفاوت نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد آسیب‌زا است، شرکت‌های بورسی موظف هستند دلار خود را با نرخ ۲۸ و ۵۰۰ عرضه کنند، درحالی که هزینه‌های آن‌ها بر پایه رشد دلار آزاد است و روی این درآمدها نیز ریسک‌های دیگر مانند قیمت سوخت، مالیات، عوارض صادرات و... وجود دارد.

این درحالیست که به اصطلاح پول فرار است و به دلیل ماهیت بازار سرمایه مکانیسم خرید و فروش در این بازار راحت است. همچنین همواره این تفکر وجود داشته است که متغیرهای اسمی مانند دلار، تورم، بازارهای جهانی و... محرک بورس بوده اند، عواملی که این روزها روند افزایشی دارند اما بازار سرمایه همچنان شرایط خوبی ندارد.

بر این اساس سهام‌داران از اینکه هر روز از خواب بیدار شوند و ببینند عده‌ای حقیقی و حقوقی قصد فروش سهام را دارند خسته می‌شود. این درحالی است که تاکنون دلار ۴۰ درصد و خودرو ۸۰ درصد رشد داشته، اما بورس درجا زده است. حال باید دید که در چنین شرایطی آیا بازار سهام می‌تواند در کوتاه مدت عقب ماندگی خود از سایر بازارهای موازی را جبران کند، یا اینکه همچنان این روند فرسایشی معاملات در بورس تهران کماکان ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 57921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =