دعوت تاپیکو از دانش‌بنیان‌ها برای استفاده از پتانسیل داخلی

چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل صنعت پتروشیمی در جایگاه بزرگترین رویداد این حوزه، اواخر هفته گذشته در کیش برگزار شد. در جریان این نمایشگاه، تاپیکو ۴۹ تفاهم‌نامه برای استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرد تا به کمک آنها، قطعات مورد نیاز صنایع خود را داخلی سازی کند. همچنین در جریان برگزاری نمایشگاه از سه محصول جدید شرکت ایرانول رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت‌ پتروشیمی از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه امسال در کیش آغاز به کار کرد. هلدینگ تاپیکو از زیرمجموعه‌های شستا نیز در این نمایشگاه حضور فعال داشت و در جریان برگزاری این نمایشگاه شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ، قراردادهایی به ارزش چهار هزار میلیارد تومان امضا کرده‌اند. آنچه توسط تاپیکو در روز دوم نمایشگاه رقم خورد، در واقع بزرگترین رویداد نمایشگاه بود.

تاپیکو با انعقاد ۴۹ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی، ضمن عملیاتی‌کردن حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، توانست با این حجم از قرارداد، شرکت‌های داخلی را به میدان تولید بیاورد.

۱۶ تفاهم نامه پتروشیمی فن‌آوران

در جریان برگزاری این نمایشگاه، پتروشیمی فن‌آوران با تمرکز بر نوآوری، فناوری‌های نوین و توسعه زنجیره ارزش پایین دست، برای بومی‌سازی اقلام و تجهیزات مورد نیاز شرکت، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرد.

این تفاهم‌نامه‌ها شامل بومی‌سازی و ساخت قطعات توربین‌ها، کمپرسورها و ولوهای کمپرسورهای رفت و برگشتی، پکینگ‌ها، ولوهای گلوبال، گیت ولوها، مکانیکال سیل، درای گس سیل‌ها و تجهیزات ابزار دقیق بود. بومی‌سازی و ساخت بویلر هیدروژن سوز با ظرفیت ۲۰ تن و پمپ‌های اسید مورد نیاز این شرکت نیز یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌های امضا شده بود.

بنا است پتروشیمی فن‌آوران طی این تفاهم‌نامه‌ها بخشی از مطالعات طرح‌های عملیاتی خود از جمله امکان‌سنجی طراحی سیستم کولینگ خشک با هدف کاهش مصارف آب و نیز احداث نیروگاه خورشیدی به منظور تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود در این مجتمع را پس از طی مراحل مقدماتی به شرکت‌های دانش بنیان و توانمند داخل واگذار کند.

شرکت پتروشیمی فن‌آوران تاکنون با اتکا به دانش تخصصی بومی‌سازی شده در داخل، مبلغ ۱۲.۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای خود ایجاد کند.

۱۱ تفاهم نامه و قرارداد بین شرکت‌های زیرمجموعه piic

در نمایشگاه کیش، ۱۱ تفاهم نامه و قرارداد همکاری بین شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (piic) و شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز به امضا رسید. این تفاهم نامه‌ها و قراردادها در راستای حل مسائل شرکت‌های تابعه هلدینگ به ویژه شرکت کربن ایران، شرکت دوده صنعتی پارس و مرکز نوآوری رادیناس است.

مرکز نوآوری رادیناس در سال جاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی راه‌اندازی شده است. این شرکت با ۳ هدف اصلی؛ به هم رسانی و حل مسایل شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور، سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوآورانه، فناورانه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور همچنین تسهیل و تسریع فرایند تولید و رسوخ دانش در شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه تاسیس شده است.

از دیگر تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این نمایشگاه می‌توان به تفاهم نامه قدیمی‌ترین و جدیدترین فعالان صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد.

شرکت‌های پتروشیمی فارابی و پترواولفین فن‌آوران، که عمده سهام آنها متعلق به پتروشیمی فن‌آوران است، در جریان برگذاری نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی را برای به سرانجام رساندن پروژه‌های در دست اقدام خود با طرف‌های داخلی به امضاء رساندند.

پتروشیمی خراسان نیز مجموعه دیگری بود که ۹ تفاهم نامه به ارزش ۷۵ میلیارد تومان با شرکت‌های دانش بنیان کشور امضا کرد. به گفته حسنی مدیرعامل پتروشیمی خراسان این تفاهم‌نامه‌ها در راستای فرایند بومی‌سازی تجهیزات و کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی با شرکت‌های دانش بنیان و علم محور داخلی امضا شده است.

در جریان برگزاری نمایشگاه کیش، شرکت ایرانول از سه محصول جدید شامل دو روغن گیربکس خودرو و یک روغن برای موتورسیکلت رونمایی کرد. روغن گیربکس ایرانول DCT روغن دنده اتوماتیک خودرو است که برای استفاده در خودروهای سواری با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه DCT از نوع ۶ سرعته طراحی شده است. مزیت اصلی این روغن کاهش شوک تعویض دنده است.

روغن دنده اتوماتیک خودرو ایرانول MULTI محصول جدید معرفی شده بعدی است، این محصول نیز برای استفاده در خودروهای سواری با گیربکس اتوماتیک ۶-۵-۴ سرعته طراحی شده است. همچنین برای موتور سیکلت‌های با حجم بالا روغن سوپر موتور و با سطوح کارایی JAS MA۲ معرفی شده است و در موتورسیکلت‌های سبک و سنگین چهارزمانه بنزینی فرموله شده است. آن طور که مسئولان شرکت ایرانول می‌گویند: این محصولات با استانداردهای بین‌المللی تولید شده است.

اعلام آمادگی برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی

هدف از برگزاری نمایشگاه کیش، انتقال دانش فنی و خدمات مهندسی، حمایت و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، حمایت از صنایع پایین‌دستی، توجه به نقش پژوهش و فناوری، توسعه ابزارهای مالی با هدف توسعه صنعت پتروشیمی همچنین تبیین اهمیت و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نقش بانک‌ها و بازار سرمایه در تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت، اعلام شده بود.

به همین دلیل در جریان برگزاری این نمایشگاه، بانک‌ها نیز در کیش حضور فعال داشته و آمادگی خود را برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی اعلام کردند.

یکی از این بانک، بانک دی بود. علیرضا قیطاسی، مدیر عامل بانک دی در دیدار با فعالان اقتصادی از امکان ارائه همه خدمات بانکی رایج از سوی بانک دی به عموم مشتریان خبر داد. او گفت: خدمات متنوع و مناسبی برای ارائه به شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و فعالان حوزه انرژی و نفت تهیه و تدوین شده است.

مدیر عامل بانک دی، با اشاره نقش و اهمیت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی کشور در توسعه صادرات غیر نفتی، اعلام آمادگی کرد: بانک دی به‌منظور ارائه خدمات ارزی، تامین مالی ریالی، صدور انواع ضمانتنامه و نیز ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی به شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی آمادگی دارد.

معرفی توانمندی‌های تاپیکو

در این نمایشگاه پنل معرفی مرکز نوآوری تاپیکو و خدمات قابل ارائه این هلدینگ نیز برگزار شد. در این پنل سیفیان، معاون امور شرکت‌های تاپیکو درباره اقدامات و ظرفیت‌های نفت پاسارگاد صحبت کرد.

به گفته وی، نفت پاسارگاد با ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون تن یکی از شرکت‌های شاخص در حوزه تولید قیر با کیفیت است. سیفیان افزود: ۶ کارخانه استراتژیک نفت پاسارگاد در پهنه چغرافیایی کشور ظرفیت قابل توجهی برای حضور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین بازاهای هدف این شرکت، چین است که به نوعی از گریدهای خاص قیر نیاز دارد. نفت پاسارگاد تمرکز تولید را بر گریدهای روز بازار دنیا را در دستور کار دارد.

به گفته معاون امور شرکت‌های تاپیکو، نفت پاسارگاد با توجه به تعریف برخی پروژه‌ها به عنوان یکی از معدود شرکت‌هایی است که توانایی بارگیری کشتی‌های غول پیکر با تناژ بالای ۴۳ هزار تن دارد. این شرکت دو پایانه صادراتی داشته و نقش مهمی در تولید و صادرات قیر با کیفیت ایران بر عهده دارد.

کد خبر: 57924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =