اما و اگرهای تعلیق اجرای پوشش‌ بیمه‌ای خدمات روانشناسی

برخورداری خدمات روانشناسی و مشاوره از بیمه‌های پایه و تکمیلی در بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه مصوب‌شده است. بند قانونی که تاکنون عملیاتی نشده و محمدحاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور فروردین‌ماه سال جاری به صراحت علت آن را عدم حمایت سازمان و برنامه بودجه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناختی از سوی بیمه‌های‌ سلامت به‌ویژه خدمات درمانی و تأمین‌اجتماعی مساله مهمی است که سازمان نظام روانشناسی کشور از دو، سه سال گذشته و با شیوع کرونا و بروز تبعات ناشی از آن به صورت جدی‌تری در دست پیگیری قرار داده است.

وزارت بهداشت سال جاری با اعلام نتایج یک پیمایش درباره وضعیت و میزان بروز بیماری‌های روانی در کشور تاکید کرد که شیوع کرونا و پیامدهای متعدد ناشی از آن، به افزایش نرخ اختلالات روانی یا نشانه‌های روانشناختی دامن زده است و در حال حاضر از هر چهار نفر یک نفر نیازمند دریافت خدمات روانپزشکی و مشاوره هستند.

اگرچه در حالت عادی افراد باید برای زیست بهتر و زندگی و روابط باکیفیت‌تر به مراکز مشاوره مراجعه کنند و نباید تنها علت مراجعه آنها به دنبال بروز علایم بیماری‌ روانی باشد اما در شرایط سخت‌ کنونی که خانواده‌ها حتی در تامین هزینه‌های اساسی زندگی با مصیبت و مشقت‌های بی‌شماری روبرو هستند و دغدغه‌های بخور و نمیر زندگی، گاه به یکی از اصلی‌ترین علل افزایش بروز طیف‌های متعدد و مختلفی از بیماری‌های روحی و روانی در مردم به ویژه قشر کم‌برخوردار جامعه تبدیل شده، مراجعه به مراکز مشاوره امری ضروری و جدی‌تر است و اگر زمینه برقراری پوشش بیمه‌ای این خدمات فراهم شود قطعا مردم و به ویژه اقشار کم‌درآمد و در معرض خطر با رغبت بیشتری به روانشناسان و مراکز مشاوره مراجعه خواهند کرد.

حالا این روزها، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نوید تشکیل کارگروهی در شورای عالی بیمه سلامت برای تحت‌ِ پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲ خبر داده است. او هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از به قطعیت‌رسیدن فعالیت این کارگروه و پاسخ مثبت آن به رئیس‌جمهوری برای برقراری بیمه مشاوره در سال آینده خبر داده بود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این گفتگو نیز تسریع در این امر و یا عدم اجرای آن را وابسته به شورای عالی بیمه سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر دانسته و اعلام کرده که اگر این طرح در سال ۱۴۰۲ اجرایی نشود باید علت را در عدم همکاری و یا همراه نشدن این شورا و سازمان‌های بیمه‌ای جست‌وجو کرد.

تدوین بسته بیمه مشاوره و روانشناختی

بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، نیز با اعلام خبر «تدوین بسته بیمه مشاوره و خدمات روانشناختی» در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین می‌گوید: به استناد بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون ششم توسعه، بسته بیمه آموزش مشاوره حوزه ازدواج و خانواده در سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان بهزیستی تدوین شد.

وحیدنیا اضافه می‌کند: اگرچه چارچوب و محتوی بسته پیشنهادی تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده اما متاسفانه از سوی دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت کشور به نتیجه نرسیده است، همچنین پیشنهادهای جدیدی به منظور درج در احکام برنامه هفتم توسعه کشور نیز از سوی سازمان ارائه کرده‌ایم.

او در تشریح بسته خدمتی استاندارد مشاوره سازمان بهزیستی می‌گوید: این بسته شامل خدمات آموزشی و مشاوره‌ای است و افراد می‌توانند قبل و حین ازدواج و تا پنج سال پس از آن خدمت مشاوره‌ای را دریافت کنند.

این مسئول سازمان بهزیستی کشور اضافه‌ می‌کند: جنس‌آموزش‌های پیش‌بینی شده در این بسته آموزش تخصصی زوجین است و شناسایی مسایل حاد و ارایه راهکار پیش‌بینی شده و همچنین موضوعات محور خانواده در این بسته تفکیک شده‌اند و حداقل جلسات لازم برای مشاوره‌های خانواده نیز در این بسته لحاظ شده‌است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی‌کشور با تاکید بر لزوم‌توجه به مقوله آموزش در کنار مشاوره در بسته‌های بیمه‌ای می‌افزاید: علاوه بر تولید محتواهای بومی، استفاده از محتواهای آموزشی به‌روز و استاندارد در حوزه‌های ازدواج و خانواده نیز باید لحاظ شود.

وحیدنیا در پاسخ به چرایی عدم اجرای بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون ششم توسعه می‌گوید: به رغم تاکید بر اهمیت پیشگیری و حفظ سلامت روان، رویکردها در این زمینه بر اقدامات پساآسیبی و اغلب درمانی- پزشکی متمرکز است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد اگرچه توجه نمایندگان مجلس بر اهمیت توجه به بیمه‌های پیشگیرانه و به ویژه بیمه آموزش و مشاوره‌های روانشناختی، پیش‌بینی و تامین منابع‌ اعتباری در این زمینه به درستی صورت نمی‌گیرد. اگرچه لازم است هیات دولت نیز در اولویت‌بندی اقدامات به این موضوع به صورت ویژه توجه داشته‌ باشند.

وحیدنیا با اشاره‌ به‌ اینکه «تدوین این بسته‌ برآمده ازمشورت با سایر دستگاه‌ها و متخصصان حوزه بیمه‌ای‌ است»، تاکید می‌کند: کارشناسان ذیربط دستگاه‌های بیمه‌گر باید با برآورد دقیقی از منابع مالی و اعتباری لازم، استراتژی ورود و حمایت دولت از اجرای این بند را به صورت دقیق مشخص و مطالبه کنند.

حال که بنا بر نتایج پیمایش وزارت‌ بهداشت درباره شیب افزایشی ابتلا به بیماری‌های روانی در کشور و همچنین اعلام افزایش آمار خشونت‌های خانگی از سوی مسئولان سازمان بهزیستی، ضرورت توجه و تمرکز بر موضوع سلامت‌روان‌افراد و مداخلات پیشگیرانه و ارائه مشاوره‌های روانشناختی حوزه ازدواج و خانواده بیش‌ از پیش احساس می‌شود باید در این نقطه حساس از وضعیت روانی پیش‌روی کشور، به انتظار نشست و دید که آیا عزم و اراده‌ای برای پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی و مشاوره مطابق با بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۲ شکل خواهدگرفت یا خیر؟

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 57927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      سلام، جالبه برای یک سرماخوردگی ساده بیمه تقبل میکنه، اما متاسفانه برای مشکلات روانی که خیلی مهم تره و اثرات آن برای جامعه بسیار زیاده، بیمه زیر بار نمیره،