تعیین اولویت‌های فرهنگی و ورزشی جامعه کارگری

اهمیت مباحث مربوط به حوزه فرهنگی و ورزشی برای جامعه کارگری و میزان اثرگذاری آن بر روند تولید و ارائه خدمات نیروی کار، سبب تدوین سند راهبردی فرهنگی و ورزشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است.

ارتقاء فرهنگ کار، رشد شاخص‌های ورزشی جامعه کارگری، افزایش سطح سلامت نیروی کار، کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه کار و تولید و رشد خدمات اجتماعی شاغلان از مهمترین اولویت‌های راهبردی این سند است که محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به آن‌ها اشاره کرد.

چکشیان با اشاره به اینکه مسائل اساسی و اولویت‌های مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و ورزشی جامعه کارگری توسط این وزارتخانه تدوین شده، گفت: این اقدام با مشارکت نهادها، سازمان‌های تابعه و صاحبنظران استانی انجام شده، به این ترتیب که ۴۰ مسأله اساسی تدوین و ۱۴ مورد اولویت‌دار در قالب سند راهبردی حوزه فعالیت کار و تولید مشخص شده است.

او با بیان اینکه تدوین مسائل و اولویت‌های اساسی ورزشی و فرهنگی مرتبط با نیروی کار با حضور ۱۲۰ نفر از تصمیم‌سازان فضای کسب‌وکار انجام شده، افزود: با استناد به این مجموعه بررسی‌ها، حدود ۳۰ اولویت‌ مهم مشخص و به عنوان الزام رسیدگی این حوزه مورد تأیید قرار گرفت.

پیگیری اهداف از طریق ۱۹ راهبرد

معاون وزیر کار افزود: بر اساس اولویت‌های تعیین شده، شش هدف و ۱۹ راهبرد اثربخش در رسیدگی به مشکلات و چالش‌های جامعه کار و تولید درنظر گرفته شد.

چکشیان با تأکید بر اینکه اکنون اقدامات جاری و هدفگذاری مرتبط فضای اشتغال و تولید بر اساس سند راهبردی اقدامات و سیاستگذاری‌های کار و تولید در حال انجام است، گفت: حوزه فرهنگی و ورزشی برای اولین‌بار در وزارت کار، مأموریتی شفاف در امر رسیدگی به مسائل کارگران را دنبال می‌کند.

او با اشاره به اینکه اقدامات پیش‌بینی شده در حوزه فرهنگی و ورزشی کارگران، ذیل این سند خواهد بود، افزود: مسیر آینده سیاستگذاری‌ها، تعیین اهداف و برنامه‌های این بخش در چارچوب سند مذکور آماده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار در ارتباط با زمان صرف شده برای احصاء مباحث فرهنگی و ورزشی مرتبط با کارگران توضیح داد: با در نظر گرفتن تمامی مسائل مرتبط برای تدوین نهایی سند راهبردی فرهنگی و ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود شش ماه کار کارشناسی توسط گروه‌های صاحبنظر انجام شده است.

چکشیان ادامه داد: تحول در مدیریت مجموعه‌های ورزشی و تفریحی کارگران و ارتقاء کمّی‌وکیفی مسابقات و رویدادهای ورزشی جامعه کار از اولویت‌های جامعه کارگری است.

او همچنین رشد و بازتعریف فرهنگ ورزش در جامعه کار و تولید، گفتمان‌سازی و پیگیری مسائل قانونی و دغدغه‌های ورزشی نیروی کار را از جمله راهبردهای تعیین شده دانست.

معاون وزیر کار افزود: تمامی اقدامی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه با استناد به این سند راهبردی صورت خواهد گرفت و هیچ فعالیت و هدفگذاری خارج از این چارچوب انجام نخواهد شد.

نقش‌آفرینی خبرگان در اولویت‌سازی

معاون وزیر کار نقش خبرگان حوزه کار و تولید در بررسی، تحلیل و برگزیدن اولویت‌های حوزه فرهنگی و ورزشی کارگران را مهم دانست و افزود: موارد انتخاب شده در این بخش با تکیه بر واقعیات میدانی فضای کسب‌وکار و فعالیت نیروی کار شاغل در حوزه کارگری شکل گرفته است.

چکشیان گفت: بخش‌های مربوط به فرهنگ عمومی، فرهنگ کار، آسیب‌های اجتماعی، خدمات اجتماعی و ورزش کارگری، تشکیل‌دهنده اولویت‌های راهبردی و عملیاتی فضای کسب‌وکار و شاغلان کارگری محسوب می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به اینکه سند راهبردی احصا شده از اولویت‌های فضای کارگری، آماده‌سازی و به استان‌ها ابلاغ شده، افزود: تمام اقدامات و سیاستگذاری‌های حوزه فرهنگ و ورزش کارگری بر اساس نظام مسائل و سند راهبردی خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار گفت: اقدامات گسترده بر این مبنا، نیازمند تأمین منابع و نیروی انسانی است. به همین سبب نیروی کار فعال در ادارات استانی باید تقویت شود که این مهم را از سازمان اداری و استخدامی پیگیری کردیم.

او در ادامه به پیگیری مسأله تامین منابع لازم برای عملیاتی کردن سند راهبردی از طریق سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: در این مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها به مسأله مهم و تأثیرگذار مسئولیت اجتماعی توجه ویژه شده است.

اصلاح فرایندهای ساختاری مرتبط با فرهنگ و ورزش کارگران

چکشیان در ارتباط با اصلاحات ساختاری موردنیاز در بررسی اولویت‌ها و اجرای راهبردهای حوزه کارگری در بخش‌های ورزشی و فرهنگی اضافه کرد: تأمین منابع مادی، انسانی و ساختاری متناظر با حرکت ایجاد شده در حوزه فرهنگی و ورزشی جامعه کار و تولید را در دستور کار داریم.

او با تأکید بر الزام بررسی فرایند اصلاحات ساختاری در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی جامعه کار و تولید، گفت: ابزار مادی، انسانی و منابع و اقدامات مربوط به این حوزه، دستیابی به راهبردهای اشاره شده را تسهیل خواهند کرد.

معاون وزیر کار افزود: در واقع شش موضوع یا راهبرد اساسی انتخاب شده، رفع مشکلات و چالش‌های اولویت‌دار نیروی کار در بخش‌های فرهنگی و ورزشی را برعهده دارد.

کد خبر: 57928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =