تعادل منابع و مصارف با اصلاحات بیمه‌ای و تغییر سیاست‌های جمعیتی

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه به شکاف منابع و مصارف بیمه‌های اجتماعی گفت: این مسئله باید در قالب انجام اصلاحات بیمه‌ای و سیستمی در نظام پرداخت‌ها و تغییر سیاست‌های جمعیتی تحققق یابد.

خسروشاهی در ادامه افزود: با توجه به اینکه عمده قوانین حوزه تأمین اجتماعی مربوط به سال ۱۳۵۴ است، به دلیل پاسخگو نبودن در برخی مسائل موجود، تغییر فرهنگ گفتمان بیمه باید در دستور کار قرار گیرد.

او درباره رشد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و آمار جذب بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری در دو سال اخیر اضافه کرد: با توجه به افزایش شمار بیمه‌شدگان و وصول حق بیمه پرداختی از سوی این افراد، منابع جدید برای تأمین اجتماعی ایجاد شده است که در ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به سازمان کمک می‌کند.

رییس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز با اشاره به مزایای مثبت رشد بیمه‌شدگان در دو ساله اخیر، گفت: با ادامه روند صعودی بیمه‌شدگان، کاهش چالش‌های حوزه منابع و مصارف در تأمین اجتماعی اتفاق خواهد افتاد، اما همچنان بین این دو شکاف وجود دارد.

خسروشاهی با اشاره به وجود شکاف بین منابع حاصل از وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده جدید و مصارف بابت پرداخت مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر، افزود: در ارائه داده‌های افراد اضافه شده به تعداد بیمه‌شدگان جدید، هزینه‌های سازمان ناشی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران و همچنین شکاف منابع و مصارف نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

او در ادامه افزایش منابع وصولی ناشی از حق بیمه افراد بیمه‌شده جدید را در کوتاه‌مدت راهکار مناسبی برای ایفای تعهدات جاری تأمین اجتماعی دانست و گفت: برای اجرای تعهدات بلندمدت اما در آینده باید به دنبال کاهش شکاف اشاره شده باشیم.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی با بیان به اینکه یکی از بهترین راهکارها در این زمینه، اندیشیدن سازوکار اساسی برای کنترل مصارف تأمین اجتماعی است، اضافه کرد: با توجه به ایجاد تعهدات، قوانین و مقررات موجود، نیازمند تغییر و بازنگری است.

رییس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز ادامه داد: البته برخی قوانین و مقررات تحمیلی به تأمین اجتماعی، بازنشستگی پیش از موعد، پایین بودن سن بازنشستگان، افزایش شمار بازنشستگان سخت و زیان‌آور و نظام بیمه بیکاری در شرایط کنونی نیاز به بازنگری در ساختار جمعیتی دارند.

او در ادامه افزود: به عنوان نمونه قانون بیمه بیکاری به دهه ۶۰ برمی‌گردد و به دلیل پاسخگو نبودن به نیازهای امروز ذینفعان سازمان، بنابراین باید فرهنگ کار و گفتمان بیمه تغییر پیدا کند.

خسروشاهی با اشاره به تاثیرات مثبت رشد بیمه‌شدگان جدید برای تحقق اهداف سازمان تأمین اجتماعی در توسعه بیمه‌های اجتماعی و ارتقاء منابع مالی، افزود: در نقطه مقابل اما باید نگاه بلندمدتی برای کاهش شکاف بین منابع و مصارف لحاظ کنیم تا این موضوع کنترل شود.

کد خبر: 57950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =