صعود چشمگیر ۶۰ هزار واحدی بورس

بورس تهران در معاملات روز دوشنبه «اول اسفند» با رشد بیش از ۶۰ هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، بورس تهران در داد و ستدهای روز دوشنبه تحت تاثیر خبر راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی روز درخشانی را پشت سرگذاشت. این خبر از آنجا برای بورس اهمیت دارد که فروش ارز به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای شرکت‌های بورسی دیگر رخ نخواهد داد و آن‌ها می‌توانند درآمد ارزی خود را به نرخ بالاتری بفروشند.

بر این اساس امروز شاخص کل بورس با ۶۰ هزار و ۸۹۷ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۶ هزار و ۴۴۲ واحد صعود در رقم ۴۹۳ هزار و ۱۶۱ واحد ایستاد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس گذاشتند.

همچنین امروز شاخص فرابورس هم با ۶۳۲ واحد افزایش تا رقم ۲۰ هزار و ۶۷۵ واحد صعود کرد و نمادهای پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد و سنگ آهن‌ گهرزمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۲.۸۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۶.۳ میلیارد رسید و حقیقی‌ها ۹۷۷ میلیارد تومان پول وارد سهام و حق تقدم کردند و تا به اینجا تراز منفی ۱۳۹۰ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

در این رابطه پس از اعلام خبر حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی برای شرکت های تولیدی و ایجاد بازاری نیمای۲ براساس عرضه و تقاضا، بازار سهام امروز تقاضای قابل توجه‌ای رو تجربه کرد، به طوریکه اکثر نمادهای فلزی پس از اینکه اول وقت صف خرید شدند تا انتهای بازار صف خرید ماندند، همچنین پشت سر این گروه بقیه گروه‌ها هم به حرکت درآمدند و تا انتهای بازار شاهد صف خرید شدن پالایشی‌ها، خودرویی‌ها و بانکی‌ها بودیم. با فرض دلار ۴۵ هزار تومانی این افزایش حدود ۶۰ درصدی در نرخ فروش دلار شرکت‌های صادرکننده بی شک تاثیر ملموسی بر صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد گذاشت.

از طرفی روی تابلوها هم از بین رفتن روند نزولی ارزش معاملات و صعود به بالای ۶ هزار میلیارد تومان خبر خوبی هست که با ادامه این روند بازار می‌تواند روزهای بهتری رو پیش‌رو داشته باشد و روزهای آتی باید تابلوهای معاملاتی رو با دقت بیشتری بررسی کرد. در بازار آزاد هم دلار در مرز ۵۰ هزار تومان قرار گرفته و در صورت رخ ندادن اتفاق خاصی، به نظر می‌رسد بازار سهام دیگر توان ادامه واگرایی با دلار را ندارد و کم‌کم خود ‌را با دلار هماهنگ کرده و روند صعودی در پیش خواهد گرفت.

کد خبر: 57991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =