پرداخت مزایای مرخصی زایمان به ۲۳۲ هزار زن بیمه‌شده تأمین اجتماعی

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذرماه، ۲۳۲ هزار نفر از زنان بیمه‌شده واجد شرایط مزایای مربوط به مرخصی زایمان را از سازمان دریافت کردند.

محمد بایندریان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: برای پرداخت مزایای مربوط به مرخصی زنان در ۹ ماهه سال‌جاری مبلغ یک هزار و ۵۵ میلیارد تومان به حساب این افراد واریز شد.

او اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۹۲۵ میلیارد تومان به بیش از ۲۳۴ هزار نفر از مشمولان مرخصی زایمان در تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی درباره قوانین مرخصی زایمان بیان کرد: زنان بیمه‌شده‌ با داشتن سابقه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ ۶۰‌ روز ‌ظرف‌ یک ‌سال‌ قبل‌ از زایمان و براساس ماده ۶۷ قانون تأمین‌اجتماعی، امکان استفاده از هزینه کمک‌بارداری به شرط‌ عدم‌ اشتغال‌ به‌ کار را دارند.

وی ادامه داد: همچنین میزان هزینه کمک‌بارداری‌ این زنان برابر با دوسوم‌ آخرین‌ حقوق‌ بیمه‌شده‌ بر اساس ماده‌ ۶۳ قانون تأمین‌اجتماعی است که‌ حداکثر برای‌ مدت‌ ۱۲ هفته‌ در مجموع قبل‌ و بعد از زایمان، بدون‌ کسر سه‌ روز اول به زنان مشمول‌ پرداخت‌ خواهد شد.

به گفته وی، طبق ابلاغ دستورالعمل سازمان تأمین اجتماعی به واحدهای اجرایی، زنان می‌توانند از مرخصی دو ماه قبل از تاریخ زایمان نیز استفاده کنند.

اجرای قانون مرخصی زایمان از سال ۱۳۷۴

بایندریان بیان کرد: به موجب ماده (۳) قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی در سال ۱۳۷۴، مدت مرخصی زایمان تا سه فرزند برای مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند به چهار ماه افزایش یافت.

او افزود: همچنین بر اساس مصوبه تیرماه سال ۱۳۸۶ مجلس، (اصلاحیه قانون مذکور، مصوب سال ۱۳۷۴) مدت استراحت دوران بارداری، زایمان و شیردهی برای زایمان‌های یک و دوقلو به ۶ ماه و برای زایمان‌های سه قلو و بیشتر به یک ‌سال افزایش داده شد.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در تشریح ادامه روند استفاده از مرخصی زایمان برای زنان تا سال ۱۳۹۲ افزود: به استناد تبصره (۲) ماده واحده «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» به دولت اجازه داده شد مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش یابد.

او اضافه کرد: اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه براساس ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و بند (د) همین ماده و ماده (۷۱) قانون احکام دائمی ‌برنامه‌های توسعه، مستلزم تأمین بار مالی از سوی دولت است.

به گفته وی، در نهایت به موجب مصوبه مورخ ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیأت وزیران، مشکلات قانونی تأمین منابع مالی برای پرداخت مرخصی زایمان ۹ ماهه را حل کرد.

بایندریان ادامه داد: به همین منظور بار مالی مربوط به افزایش مرخصی زایمان یا در لوایح بودجه سنواتی یا در قالب دیون دولت در حساب‌های مالی تأمین‌اجتماعی منظور خواهد شد.

او بیان کرد: براساس این اقدامات، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته پرداخت مرخصی زایمان به بیمه‌شدگان زن که طبق قانون پرداخت آن به عهده تأمین‌اجتماعی است، برای زایمان‌های یک و دوقلو به مدت ۹ ماه و برای زایمان‌های سه قلو به میزان یک ‌سال عملیاتی شده است.

حمایت از خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی افزود: به موجب بند «الف» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، افزایش مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به ۹ ماه تمام محقق شد.

او ادامه داد: این مرخصی برای تولد دوقلو و بیشتر، ۱۲ ماه است و با درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده خواهد بود.

بایندریان افزود: بر اساس تبصره بند «الف» ماده قانونی اشاره شده، ردیف خاصی در بودجه سنواتی برای بار مالی اجرای این ماده پیش‌بینی شده و به تأمین‌اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی اختصاص می‌دهند.

او اضافه کرد: به همین منظور پیش‌بینی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قانون بودجه سال‌جاری محقق شده است.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: طبق محاسبات انجام شده بار مالی ناشی از اجرای این قانون در سازمان در سال گذشته ۴۶۴ میلیارد تومان و برای سال ‌جاری هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان و در سال آینده هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

او بیان کرد: به منظور تخصیص منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون ویژه زنان مشمول و واجد شرایط، با سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جمعیت مکاتباتی صورت گرفت.

بایندریان افزود: بر اساس این قانون و مصوبه اردیبهشت‌ماه هیأت وزیران، سازمان تأمین اجتماعی به دنبال عملیاتی کردن موضوع افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه در این مدت بوده و تاکنون محقق شده است.

کد خبر: 57998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =