دلیل تمایل کم روانپزشکان برای همکاری با تأمین اجتماعی

عدالت در دسترسی به خدمات سلامت‌روان حق همه شهروندان است. مردم حق دارند که مهارت‌های زندگی را از کودکستان تا دانشگاه بیاموزند و با برقراری وضع بیمه‌های پایه و تکمیلی، زمینه دسترسی به‌صرفه و آسان آنها به خدمات روانپزشکی، روانشناسی و مشاوره آنها فراهم شود. اگرچه سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۵ میلیون بیمه‌شده و ۵۰ هزار واحد درمانی غیرملکی طرف قرارداد، می‌تواند از ظرفیت بالایی در ارائه خدمات روانپزشکی برخوردار باشد اما شهرام غفاری، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید که تنها پنج درصد از روانپزشکان با سازمان تأمین اجتماعی همکاری دارند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، روزهای اول و دوم اسفندماه، جمعی از روانپزشکان، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و پژوهشگران به منظور بررسی ضرورت‌ها و لوازم برقراری عدالت دسترسی به سلامت‌روان را ‌گرد هم آورد. آنها در دوازدهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه و تحت عنوان کلی «تبعیض و سلامت روان» چرایی و تاثیر رخدادهای پنج ماه اخیر را تحلیل کردند.

در این همایش تاکید شد که باتوجه به افزایش بروز اختلالات روانی در کشور ضرورت مراجعه به روانپزشکان و همچنین تخصیص اعتبار افزون‌تر به حوزه سلامت‌روان بیش از پیش احساس می‌شود. برخی از سخنرانان آمارهای تأمل برانگیزی در این حوزه اعلام کردند؛ اینکه در دنیا دو درصد بودجه درمان به سلامت روان اختصاص داده شده و در کشور ما که از هر هشت نفر، یک نفر از اختلالات روانی رنج می‌برد این مبلغ تنها دو دهم درصد است و در این میان فقط ۲۹ درصد بیماران سایکوتیک و ۳۳ درصد بیماران افسرده پیگیر فرایند درمان خود هستند.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان یکی از سخنرانان این همایش ضمن اعتراف به کم‌کاری‌های موجود در حوزه ارائه خدمات سلامت روان در کشور، تاکید کرده که تنها پنج درصد از روانپزشکان با سازمان تأمین اجتماعی کار می‌کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد سازمان تأمین‌اجتماعی با ظرفیت بالا در عقد قرارداد همکاری با مراکز غیرملکی، می‌تواند روانپزشکان و پزشکان اعصاب و روان بسیاری را برای ارائه خدمات روانپزشکی به بیش از ۴۵ میلیون بیمه شده با خود همراه سازد اما محمدعلی همتی، روانپزشک و معاون پیشین درمان سازمان تأمین اجتماعی به آتیه‌آنلاین می‌گوید که تاکنون بنا به دلایلی تأمین اجتماعی نتوانسته که روانپزشکان زیادی را جذب و آنها را به همکاری ترغیب کند.

همتی اعتقاد دارد که اگر سازمان تأمین اجتماعی تمام کدهای کتاب ارزش نسبی در حیطه خدمات مشاوره و روان درمانی را در بخش‌های بستری و سرپایی اعمال کند بستر همکاری روانپزشکان با این سازمان بیشتر و هموارتر خواهد شد.

این مسئول پیشین در سازمان تأمین اجتماعی اضافه می‌کند: کدهای مجموعه خدمات روانی - درمانی که روانپزشکان ارائه می‌دهند در کتاب ارزش نسبی درج شده است که متاسفانه سازمان تأمین اجتماعی در اوایل اجرای آن کتاب کُند عمل کرد. در حال حاضر نیز اگرچه شرایط بهتر شده اما بیشتر کدها را در بیمارستان‌های دانشگاهی و بخش‌ بستری می‌پذیرد و دیگر بخش‌ها را توسعه نداده است.

او در بیان علت دیگر تمایل اندک روانپزشکان برای همکاری با سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گوید: پزشکان تمایل دارند که با تعرفه خصوصی با سازمان تامین اجتماعی همکاری کنند که مقررات اجازه نمی‌دهد، این سازمان باید طبق قوانین، خرید خدمت خود را صرفا بر اساس تعرفه دولتی انجام دهد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه این مسئله در مورد دیگر متخصصان نیز صادق است، ادامه می‌دهد: اگر درباره سایر متخصصان و رشته‌های پزشکی نیز آمار گرفته شود به نظر می‌رسد با توجه به دلایلی که مطرح شد بسیاری از متخصصان آمادگی و یا تمایل چندانی به عقد قرارداد همکاری با سازمان تأمین اجتماعی ندارند.

کتاب «ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت در جمهوری اسلامی ایران» به منظور تعیین و محاسبه ارزش نسبی خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی کشور و ایجاد هماهنگی در فرهنگ ارائه خدمات سلامت از شهریور سال ۱۳۹۳ در کشور لازم الاجرا اعلام شد.

حال در چنین شرایطی که با افزایش روز افزون بروز اختلالات و بیمارهای روانی در کشور روبه رو هستیم و از سوی دیگر بسیاری از مردم به دلیل گرانی تعرفه‌ها از مراجعه به پزشکان اعصاب و روان و روانپزشکان و بعضا تداوم فرایند درمان خود منصرف می‌شوند اگر امکان همکاری بیشتر سازمان تأمین اجتماعی با این پزشکان فراهم‌ شود بستر دریافت خدمات روانپزشکی به‌صرفه‌تر و آسان‌تر برای جمعیت تحت‌پوشش و نیازمند این خدمات هموار می‌شود.

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 58054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =