دو برابر شدن رشد اقتصادی ایرلند بدون افزایش گازهای گلخانه‌ای

بر اساس گزارش جدید اداره آمار ایرلند به‌رغم رشد اقتصادی این کشور در دهه گذشته تولید گازهای گلخانه‌ای در این کشور اروپایی تنها به نسبت اندکی افزایش داشته است. این گزارش معتقد است با افزایش بازده می‌توان انتظار داشت که انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا افزایش یابند اما این رابطه در دوره ۲۰۱۲-۲۰۲۱ حفظ نشده است. دلیل این امر تغییر در ساختار کل تولید و فعالیت اقتصادی و ارزش افزوده حاصل از آن در ایرلند است که ارزش بیشتر را با میزان کمتری از گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از نشریه ایرلند تایمز؛ در حالی که تولید اقتصادی جمهوری ایرلند در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) مرتبط با این افزایش تولید اقتصادی، تنها به میزان اندکی افزایش یافته است. این موضوع یافته اصلی مطالعه جدید اداره آمار مرکزی ایرلند است که «شدت اقتصادی انتشار گازهای گلخانه‌ای» در قلمرو ایرلند را ارزیابی کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که ارزش تولید بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به میزان ۱۱۳ درصد (از ۳۷۲ میلیارد یورو به ۷۹۲ میلیارد یورو) افزایش یافت، انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها یک درصد (از ۵۳۸۵۷ کیلوتن به ۵۴۳۶۲ کیلوتن) افزایش یافته است.

این آمار بدان معناست که انتشار گازهای گلخانه‌ای آلوده‌کننده در سال ۲۰۲۱ معادل ۶۹ گرم به ازای هر یورو درآمد حاصل از فعالیت‌های تولیدی بود. میزانی که در مقایسه با سال ۲۰۱۲، به میزان ۵۳ درصد کاهش داشت. این امر ایرلند را به یکی از اقتصادها با کمترین انتشار گاز گلخانه‌ای در اروپا تبدیل کرده است. میانگین تولید گاز گلخانه‌ای در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ۱۰۴ گرم در هر یورو خروجی اقتصادی از فعالیت‌های تولیدکننده این گازها است.

با وجود این، پیش‌بینی‌های احتیاطی و هشدارهایی درباره این میزان تولید گاز وجود دارد. یکی از این احتیاط‌ها در پیش‌بینی، تاثیری است که مسئله بیماری همه‌گیر کرونا بر سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی گذاشته است.

این گزارش تاکید می‌کند که در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور کلی در حال افزایش است، این انتشار نسبت به فعالیت اقتصادی (نسبت فعالیت اقتصادی به تولید گاز) کاهش یافته است. دلایل این امر در گزارش مشخص نشده اما این تغییر به «تحولات در اندازه و ساختار اقتصاد ایرلند» مربوط می‌شود. تصور می‌شود که تغییر تدریجی به سمت خدمات با ارزش‌تر و با فناوری بالا و دور شدن از تولید سنتی یکی از این موارد باشد. مورد دیگر به این واقعیت مربوط است که شرکت‌ها، با ردپای انتشار کربن دی‌اکسید در سطح قبلی، توان تولید محصولات با ارزش بیشتری اقتصادی را بدست آورده‌اند.

این گزارش تاکید می‌کند که بالاترین انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۱ در بخش کشاورزی با ۲۲۰۹۸ کیلوتن بوده و پس از آن حمل و نقل و انبارداری با ۹۸۵۴ کیلوتن قرار دارند. بخش‌های دیگر با بیشترین انتشار عبارتند از: تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع با ۹۱۰۶ کیلوتن و بخش تولید با ۷۶۷۱ کیلوتن تولید گاز گلخانه‌ای. در این میان با وجود ارزش بالای خروجی اقتصادی، انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش اطلاعات و ارتباطات تنها ۱۴۸ کیلوتن بود.

کد خبر: 58061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =