ایجاد روزنامه‌نگاری تخصصی تأمین اجتماعی با اجرای مدل بوم‌شناختی ارتباطات

یک دکترای ارتباطات ‌و کارشناس رصد و ارزیابی موسسه علمی پژوهش تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی باتوجه به گستردگی جمعیت تحت‌ پوشش، مدل بوم‌شناختی رسانه‌ای آن فراتر از یک ارتباط ساده است و باید روزنامه‌نگاری خاص آن ایجاد شود.

آوات رضانیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تاکید کرد: سازمان‌ تأمین‌اجتماعی یکی از بزرگترین و مؤثرترین سازمان‌های بیمه‌ای و درمانی کشور، نیازمند تدوین برنامه‌های راهبردی و جامع‌نگر ارتباطی و رسانه‌ای است که ساختار منحصربه‌فرد سازمان و روابط درون و برون سازمانی را در نظر بگیرد.

رضانیا با تاکید بر تناسب ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و در عین پیچیده تأمین اجتماعی با رسانه‌های اینترنتی گفت: در عین حال به نظر می‌رسد که رسانه‌های دیجیتال با گفتمان سازمان تأمین اجتماعی در تقابل هستند و یا به عبارتی دقیق‌تر، گفتمان رفاهی و حمایتی سازمان تأمین اجتماعی با رسانه‌های چاپی هماهنگی بیشتری دارد.

او گفت: برای اینکه شکلی از هماهنگی بین وضعیت و ساختار کلی سازمان تأمین اجتماعی و گفتمان و نوع رسانه ایجاد شود، باید روزنامه‌نگاری خاص این سازمان شکل بگیرد.

ویژگی روزنامه‌نگاری حوزه تأمین اجتماعی

این دکترای ارتباطات در بیان ویژگی‌های روزنامه‌نگاری حوزه تأمین اجتماعی افزود: روزنامه‌نگاری خاص این حوزه باید ویژگی‌های رسانه‌های چاپی را وارد فضای مجازی و فاکتورهای خاص فضای مجازی را وارد رسانه‌های چاپی کند.

این دکترای ارتباطات افزود: زبان و گفتمان حاکم بر سازمان تأمین‌اجتماعی، باید در تولید محتوا در نظر گرفته شود و از طرفی دیگر رسانه نیز باید در هماهنگی با زبان و گفتمان سازمان به کار گرفته شود.

رضانیا گفت: روزنامه‌نگاری تخصصی تأمین‌اجتماعی می‌تواند موضوعات مرتبط با تأمین اجتماعی را با رعایت سه‌جانبه‌گرایی معتدل ارائه کند، همچنین تولیدات رسانه‌ای در این زمینه باید به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی نرم باشند و حتی بخش سرگرمی نیز باید متناسب با مخاطبان خاص تأمین اجتماعی و در هماهنگی با دیگر محتواها تولید شود.

این دکترای ارتباطات افزود: بخش مهمی از تولیدات رسانه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی باید اتفاقات و رویدادها و مسائل این جمعیت بزرگ را پوشش دهد. تجربیات کارمندان، کارفرمایان و کارگران، به ‌صورت گزارش و مصاحبه، ارتباط مستقیم و... بخش مهمی از محتوای رسانه‌ای را باید تشکیل دهد.

رضانیا ادامه داد: در حالی‌که بسیاری از رسانه‌های سازمانی به‌صورت خاص به تریبون و یا روابط عمومی مدیریت سازمان تبدیل می‌شوند، سازمان تأمین اجتماعی باید بر این تنوع منبع تأکید کند و شرایط تعاملی لازم را برای حضور تمامی ذی‌نفعان سازمان در رسانه‌های خود را فراهم کند.

مدل بوم شناختی ارتباطات

این دکترای ارتباطات فضای تعاملی را یکی از عناصر مهم در مدل بوم‌شناختی رسانه‌ای تامین اجتماعی خواند و افزود: از آنجا ‌که تأمین‌اجتماعی بیش از ۴۲ میلیون نفر از کارگران، کارمندان و کارفرمایان و شرکای اقتصادی مختلف را پوشش می‌دهد بنابراین نقش مخاطبان در محیط رسانه‌ای آن فراتر از یک مشارکت ساده است.

او در تشریح جزئیات مدل بوم‌شناختی رسانه‌ای تأمین اجتماعی تدوینی موسسه عالی پژوهش گفت: این مدل که از یک بعد تاریخی و یک بعد ساختاری تشکیل شده با شرایط، وضعیت و گفتمان رسانه‌ای سازمان تأمین اجتماعی تناسب دارد و تقریباً تمامی جنبه‌های مختلف عمل رسانه‌ای را در نظر می‌گیرد و بر همه عناصر در ارتباطی منطقی با سازمان و یا در واقع محیط تأکید می‌کند.

این کارشناس موسسه عالی پژوهش افزود: بعد تاریخی آن تغییرات و پویایی در زمان را در برمی‌گیرد و بعد ساختاری نیز به اصولی مانند سه‌جانبه‌گرایی، حمایت اجباری و فراگیر از همه مردم و در عین‌حال بخش مدیریتی، اداری و اقتصادی برمی‌گردد.

رضانیا با اشاره به اینکه فرایند ارتباطی در این محیط انجام می‌گیرد، گفت: فرستنده و گیرنده در این فضا هستند و تحت‌تأثیر آن به تولید، برداشت و تفسیر محتوا مشغول هستند.

او با تاکید بر اینکه محتوا باید به لحاظ ترکیب زبان‌شناختی و انتخاب‌واژگان تحت تأثیر گفتمان غالب سازمان قرار بگیرد، افزود: این مدل تاکید دارد که سوژه‌ها و موضوعات از تمامی بخش‌های مختلف سازمان و با در نظر گرفتن اصل سه‌جانبه‌گرایی انتخاب شوند.

رضانیا گفت: این مدل بر این مهم تاکید می‌کند که رسانه‌ها باتوجه به اهداف و محیط سازمان انتخاب شوند که روزنامه‌نگاری خاص سازمان در تناسب با زبان، محتوا و محیط شکل بگیرد.

این کارشناس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی‌ گفت: مدل بوم‌شناختی رسانه‌ای از ظرفیت لازم در تحلیل ارتباطات درون سازمان تأمین اجتماعی برخوردار است و موسسه عالی پژوهش نیز می‌تواند با مصاحبه‌های میدانی ارتباطات موجود در سازمان تأمین اجتماعی را با این مدل مقایسه کند و در چارچوب آن با شناسایی کمبودها و نقاط مثبت، در ارتقاء کمی و کیفی ارتباطات رسانه‌ای سازمان ایفای نقش کند.

مدل بوم شناختی ارتباطات سازمان تأمین اجتماعی

ایجاد روزنامه‌نگاری تخصصی تأمین اجتماعی با اجرای مدل بوم‌شناختی ارتباطات

کد خبر: 58063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =