تامین معیشت و سلامت بازنشستگان راهبرد اساسی تأمین اجتماعی

قدرت‌الله سعادتی رئیس تأمین‌اجتماعی شهرستان بروجرد گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی اساسی سازمان توجه به معیشت و موضوع سلامت بازنشستگان و مستمری‌بگیران است تا از این طریق نگاه ویژه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به این اقشار داشته باشد.

سعادتی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: در سال‌های اخیر تأمین معیشت و توجه به سلامت به صورت ویژه مورد توجه سازمان بوده و این موضوع با افزایش میزان مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران و ارائه خدمات درمانی رایگان به ویژه برای افراد بالای ۶۵ سال در مراکز دولتی به خوبی نشان داده شده است.

وی ادامه داد: تأمین اجتماعی براساس رسالت و وظیفه قانونی خود برای اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت در قبال افراد تحت پوشش به ویژه بازنشستگان در این سال‌ها نه تنها کوتاهی نکرده بلکه بهبود معیشت و سلامت به عنوان یک برنامه عملیاتی و راهبردی در دستور کار سازمان بوده است.

سعادتی اجرای برنامه‌های جامع به ویژه در تأمین نیازهای درمانی، معیشتی، رفاهی و فرهنگی بازنشستگان را از اقدامات اثربخش سازمان تأمین اجتماعی برای این افراد عنوان کرد.

او گفت: افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان، رایگان شدن هزینه‌های درمانی برای بازنشستگان ۶۵ سال به بالا در مراکز درمانی دولتی، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و اجرای سفرهای زیارتی و سیاحتی در قالب طرح کرامت رضوی از مهمترین برنامه‌های تأمین اجتماعی برای این جامعه هدف است.

رشد مستمری ۵۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: رشد مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر در سال‌های اخیر خود موضوعی مهم برای نشان دادن اهمیت جایگاه این افراد در سازمان است به همین منظور افزایش حقوق این قشر از جامعه تحت پوشش، براساس ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی در راستای تأمین معیشت و رفاه حال آنان انجام شده است.

او اضافه کرد: در این راستا رشد بی‌سابقه ۵۷ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان حداقل‌بگیر و پرداخت ۳۸ درصد به سایر طیف‌ها نشان از توجه ویژه سازمان به امور معیشتی این قشر دارد.

به گفته سعادتی، تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای به بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته خدمات درمانی، بازنشستگی و پرداخت مستمری بدون هیچ وقفه‌ای در طول سال ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در شرایط اقتصادی جامعه و با وجود مشکلات مربوط به وصول حق بیمه اما حتی تاخیر یک روزه در پرداخت مستمری افراد تحت پوشش خود نداشته است و در موعد مقرر حقوق مزایای آنها را پرداخت می‌کند.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه خدمتی دیگر به بازنشستگان تحت پوشش

رئیس تأمین اجتماعی شهرستان بروجرد گفت: ارائه برخی خدمات به مستمری‌بگیران تحت پوشش مانند پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان اقدامی دیگر از سوی سازمان است که در ۲ سال گذشته محقق شد.

وی اضافه کرد: این تسهیلات در ۲ سال گذشته در ۲ مرحله شاهد تغییراتی بوده است به گونه‌ای که از پنج به هفت میلیون تومان و در مرحله بعدی به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت.

او ادامه داد: در دولت سیزدهم و با روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی، افزایش سقف تسهیلات پرداختی به بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت.

سعادتی افزود: هرچند ممکن است همه افراد مستمری‌بگیر نتوانند به صورت یکجا از این تسهیلات بهره‌مند شوند، اما برنامه سازمان تأمین‌اجتماعی اختصاص این تسهیلات برای همه افراد متقاضی است.

او بیان کرد: این تسهیلات مناسب و با کارمزد پایین در دولت سیزدهم رشد هفت میلیون تومانی را ثبت کرد و براساس آمارها و داده‌های موجود تاکنون ۱۷۷ هزار نفر از این وام‌ها بهره‌مند شدند.

سفرهای زیارتی در قالب طرح کرامت رضوی

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی انجام سفرهای زیارتی و سیاحتی با عنوان طرح کرامت رضوی برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بوده است.

او اضافه کرد: این طرح برای قدرانی از قشر بازنشسته به واسطه ۳۰ سال خدمت و بیمه‌پردازی به تأمین اجتماعی از سال ۱۳۹۴ تاکنون اجرایی شده است تا بازنشستگان بتوانند از این سفر معنوی و زیارتی استفاده کنند.

سعادتی معتقد است: تدارک سفرهای زیارتی و سیاحتی، توجه به موضوعات رفاهی، معیشتی و درمانی بازنشستگان به طور حتم زمینه رضایتمندی ارتقاء این گروه از جامعه هدف را فراهم می‌کند.

به گفته وی، اهتمام سازمان تأمین اجتماعی در توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش، بستر ارتقاء کیفیت زندگی این قشر و افراد تحت پوشش آنها را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: به همین واسطه رشد و ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی رفاهی، معیشتی و سلامت این بخش از ذینفعان تأمین اجتماعی در دوره دولت سیزدهم به دنبال اجرای طرح‌های مختلف هدف قرار گرفته و محقق شده است.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جامعه و ارائه خدمت به ۴۵ میلیون بیمه‌شده، بازنشسته و مستمری‌بگیر بدون دریافت بودجه عمومی به همه تعهدات خود عمل می‌کند و ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای ایفای تعهدات دارد.

کد خبر: 58071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =