بمب ساعتی سوء‌تغذیه و کشتار در نیجریه

در پی تشدید خشونت‌ها و حملاتی که با عنوان مبارزه با تروریسم در مناطق شمالی نیجریه رخ داده است، وضعیت بحرانی سلامت و به ویژه سوء‌تغذیه حاد زنگ خطر را به صدا درآورد. ناآرامی‌های داخلی با سابقه ۱۳ ساله در نیجریه، مردم عادی در این کشور را با شرایط فاجعه‌باری مانند گرسنگی، مرگ، فقر و سطوح بسیار بحرانی سوء‌تغذیه رو به رو کرده است. آوارگی حدود دو میلیون نفر و خطر سلامت هر روزه باعث شده که سازمان‌ ملل نسبت به خطر نسل‌کشی در این کشور هشدار دهد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد، «بمب ساعتی» سوء تغذیه کودکان در شمال شرق نیجریه به شماره افتاده است. اوضاع به حدی بحرانی است که پیش‌بینی می‌شود تعداد کودکانی که از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند در سال ۲۰۲۳ به دو میلیون نفر افزایش یابد که این رقم در سال گذشته ۱.۷۴ میلیون نفر بود. برخی برآوردها انتظار دارند که سطوح بالای «سوء تغذیه حاد شدید» از سال ۲۰۲۲ به بیش از دو برابر افزایش یابد.

ماتیاس اشمال، دکتر و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در نیجریه، گفت: «بحران بزرگ انسانی و حفاظتی هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد. بر اساس تخمین‌ها، ۲.۴ میلیون نفر متاثر از درگیری، فاجعه و بیماری نیاز حاد به کمک و حمایت دارند».

بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در سراسر ایالت‌های «بورنو»، «آداماوا» و «یوبه» به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، زنان و کودکان هستند. آقای اشمال در این‌باره می‌گوید که «زنان و دختران بیشترین آسیب را می‌بینند. آنها با خطرات خشونت آمیز، آدم ربایی، تجاوز جنسی و سوء استفاده بیشتری روبرو هستند».

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که انتظار می‌رود بدون اقدام فوری، ۴۰۰۰ نفر در ایالات «باما» و «بورنو» با شرایط فاجعه‌باری مانند گرسنگی، مرگ، فقر و سطوح بسیار بحرانی سوء تغذیه رو به رو شوند.

هزینه‌ها و حملات به شهروندان

در جریان درگیری‌های مسلحانه و ویرانگری که ۱۳ سال است ادامه دارد، کودکان، دختران، زنان و افراد دارای معلولیت بیشترین آسیب را دیده‌اند. آنها نیازمند توجه بیشتر از طریق دسترسی بیشتر به حفاظت و بهداشت اولیه، تغذیه، آب، درمان و خدمات آموزشی هستند.

در همین حال، دو میلیون نفر به دلیل درگیری آواره شده‌اند که بسیاری از آنها با تهدید روزانه سلامت و امنیت خود روبه‌رو هستند. گروه‌های مسلح غیردولتی همچنان به حملات غیرقابل پیش‌بینی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی ادامه می‌دهند. علاوه بر این، بسته شدن اخیر اردوگاه‌ها برای آوارگان داخلی منجر به آسیب‌پذیری‌های جدیدی شده است.

در سال ۲۰۲۲، سازمان ملل متحد در پاسخ به بحران درگیری مسلحانه و سایر بحران‌ها، از جمله سوء‌تغذیه شدید در شمال غرب و بدترین سیل در یک دهه اخیر به تقریباً ۵ میلیون نفر در نیجریه کمک اضطراری کرد.

در اوایل ماه جاری، آلیس ندریتو، مشاور ویژه سازمان ملل در پیشگیری از نسل‌کشی، نگرانی‌های خود را در مورد بدتر شدن وضعیت امنیتی مطرح کرد و خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به درگیری‌ها و جلوگیری از جنایات وحشیانه شد.

طرح ۲۰۲۳ سازمان ملل در عین تلاش برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری، نیازهای حیاتبخش را در اولویت قرار می‌دهد. پیش از این نیز مشاور ویژه سازمان ملل در جریان حملات هوایی با عنوان «ضد تروریسم» به مناطق شمالی و شمال‌شرقی نیجریه، هشدار داده بود که مبارزه با تروریسم باید مطابق قوانین انسانی و حقوق بین‌الملل باشد.

کد خبر: 58075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =