اشتغالزایی ۱/۱ میلیون کارآموز در طرح استاد - شاگردی

با مشارکت نیمی از سه میلیون واحد صنفی در طرح استاد-شاگردی نوین، یک میلیون وصدو بیست هزار شغل ایجاد خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، افزایش ضریب اشتغال در کشور تنها با ارائه تسهیلات اشتغالزا ممکن نخواهد بود، مگر آنکه سطح مهارت منابع انسانی را در سطوح مختلف تولید و خدمات افزایش داد. از این رو است که دولت سیزدهم نهضت مهارت آموزی را با محوریت طرح استاد-شاگردی نوین که ۸۰ درصد اشتغال مهارت آموزان را تضمین می کند، در اولویت خود قرار داده است. در جوامع در حال توسعه و توسعه یافته یکی از مهم ترین عناصر در ارتقای بهره وری و کیفیت تولید سرمایه های انسانی است، به همین منظور بالا بردن سطح مهارت منابع انسانی و کارگران در سطوح مختلف نقش موثری در ایجاد ارزش افزوده و افزایش کیفیت محصولات دارد.

به واسطه این تغییرات عمده فضای اشتغال و تولید در آینده نزدیک و آغاز این روند تحولی، همچنین تاثیرات ارتقای استانداردهای مهارتی برای پیشگیری از بیکاری به دلیل نبود نیروی کار ماهر و استمرار اشتغال در قالب شغل های آینده، باید افزایش عمر مهارت، موردنظر سیاستگذاران، کارفرمایان و شاغلان باشد.

در راستای اجرای اثربخش این طرح، دولت سیزدهم در نظر دارد ضریب اشتغالزایی را بالا برده و کارآموز در کنار مهارت آموزی، مهارت های نرم مانند برخورد با مشتری، حسابرسی، کنترل درآمد و هزینه، تامین مواد اولیه و نحوه فروش را یاد گرفته که بدون شک این آموزش ها پس از اشتغال کمک شایانی به مهارت آموز در پایداری شغل می کند.

یکی از طرح هایی که در اولویت دولت سیزدهم و در راس برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار گرفته است، طرح مهارت آموزی در محیط کار یا همان طرح استاد-شاگردی نوین است.

این طرح قابلیت بالقوه ای برای افزایش ضریب اشتغال و رشد بهره وری و ارتقای نیروی انسانی دارد؛ مساله ای که در سال های گذشته به محاق رفته بود. وجود سه میلیون واحد صنفی در بخش های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی به خودی خود می تواند ضریب اشتغالزایی را در کشور افزایش دهد. به همین خاطر رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور طرح استاد-شاگردی نوین را در امتداد نهضت ملی مهارت آموزی قلمداد کرده است.

مزایای طرح استاد-شاگردی برای کارفرماها

غلامحسین حسینی نیا درباره اینکه چرا در سال های گذشته واحدهای صنفی از آن استقبال نکرده اند، گفته است: در سال های گذشته طرح استاد-شاگردی اجرایی شد، اما به دلیل مشکلاتی از قبیل اجبار کارفرما برای پرداخت حق بیمه، حقوق و جریمه، در عدم پرداخت موارد فوق، عرصه برای فعالیت کارفرمایان سخت شده و استقبالی صورت نمی گرفت.

حسینی نیا در مورد طرح جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عملکرد موفقیت آمیز این طرح گفته است: با بازنگری در طرح های قبلی و آسیب شناسی های صورت گرفته و بررسی مدل آموزش دوگانه آلمان، در این طرح دغدغه کارفرمایان صنفی رفع شده است و اطمینان داریم با موفقیت همراه خواهد بود و برای کارآموز و کارفرما ایجاد انگیزه خواهد کرد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه شرکت کارجویان در این طرح گفته است: در اجرای طرح (استاد-شاگردی نوین) فرد متقاضی فقط به عنوان «کارآموز» از سوی سازمان به کارفرما برای مدت مشخص، از دو تا ۱۸ ماه بسته به نوع مهارت، معرفی می شود و قرارداد سه جانبه بین کارآموز، کارفرما و سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به عنوان ناظر منعقد خواهد شد.

بدین ترتیب کارفرماها براساس زمان ارائه شده برای مهارت آموزی، از معافیت بیمه ای برخوردار می شوند. آنها حتی می توانند از یارانه دستمزد نیز برخوردار شوند. یارانه دستمزد وجهی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی به کارفرما می پردازد و کارفرمایانی که از فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند از ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه بهره مند می شوند.

آموزش مدل دوگانه

اما مزایای این طرح مختص کارفرماها نیست، بلکه مهارت آموزان نیز از مزایای آن برخوردار می شوند. از آنجا که بیش از ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی فاقد مهارت هستند، بخشی از این طرح بر اساس مدل دوگانه آموزش در کشور آلمان، الهام گرفته شده است که نه تنها آموزش دانشگاهی کسب می کنند، بلکه تجربیات عملی و در بعضی موارد آموزش فنی و حرفه ای دریافت خواهند کرد. آموزش دوگانه برای این افراد، با دو مدرک همراه خواهد بود. بنابراین بر خلاف کسانی که در یک دوره آموزشی معمولی فارغ التحصیل شده اند، در دو حوزه دارای صلاحیت می شوند. این مدرک و مدل آموزشی دوگانه، فرصت های شغلی بی نظیری را در اختیار فارغ التحصیلان برنامه دوگانه قرار می دهد. این افراد نه تنها یک شبکه ارتباطی بسیار خوب با یک شرکت و دانشگاه دارند، بلکه در حیطه تحصیلی و کاری خود، متخصص و حرفه ای در نظر گرفته می شوند. شرکت ها پس از اینکه هزینه آموزش یک دانشجو را پرداخت کنند، غالبا تمایل برای استخدام دائم آنها دارند، ولی حتی اگر این افراد توسط شرکت های محل کارآموزی خود نیز استخدام نشوند، بازهم می توانند رزومه برجسته و درخشانی به کارفرماهای بعدی ارائه دهند. یکی دیگر از مزایای دوره های آموزش دوگانه این است که دانشجویان آموزش دوگانه در حین تحصیل دستمزد دریافت می کنند، بنابراین نگرانی خاصی در مورد مسائل مالی نخواهند داشت. آن دسته از دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در آلمان احتیاج به ویزا دارند، می توانند از این حقوق برای سپرده حساب بانکی استفاده کنند.

کد خبر: 58112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =