هوشمندسازی خدمات از مهم‌ترین پروژه‌های تأمین‌اجتماعی است

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی هوشمندسازی خدمات را مهمترین مؤلفه مورد توجه در حوزه فناوری اطلاعات دانست و گفت: هوشمندسازی یکی از پروژه‌های اصلی در حال پیگیری در سازمان تأمین‌اجتماعی است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان بیان کرد: لازم است با سرعت بیشتری هوشمندسازی را دنبال کنیم. باید از مداخلات انسانی در محاسبات فاصله بگیریم و در رسیدگی به اسناد پزشکی به سمت هوشمندسازی برویم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، بر اهمیت و پیچیدگی کار در حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی هر کاری، توجه به نگهداشت وضع موجود و ایجاد ثبات در فرایند خدمات‌رسانی است.

او ادامه داد: برای جایگاهی مثل فناوری و سازمانی مثل تأمین‌اجتماعی که با مؤلفه‌های پیچیده سر و کار دارد و شبانه‌روز درگیر مسائل مهم و فوری است، در صورت بی توجهی به نگهداری وضع موجود و نگاه دقیق به مسائل، احتمال بروز مشکل در گام‌های بعدی ممکن وجود دارد.

موسوی در ادامه بیان کرد: مسائل سازمان نسبت به ۱۰ سال پیش بسیار پیچیده‌تر شده و در چنین شرایطی بحث نگهداشت باید جزء اولویت‌های هر مسئولی باشد. بنابراین لازم است که ابتدا نسبت به موقعیت فعلی خود شناخت پیدا کرده و ببینیم در شرایط پیچیدگی مسائل، باید چه رویکرد مدیریتی‌ اتخاذ کنیم.

او با اشاره به اینکه نبود نگاه راهبردی باعث عدم اتخاذ تصمیم درست توسط مدیر در موقعیت‌های پیچید می‌شود، اضافه کرد: در حوزه فناوری، حتی با اختلال یک دقیقه‌ای در خدمات‌رسانی، جان یک انسان به خطر می‌افتد و از نگاه دینی، این مسئله معادل تهدید جان همه انسان‌ها است.

به معماری جدید سازمانی نیاز داریم

موسوی، معماری سازمانی را یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و گفت: یکی از رویکردهای نوآورانه در تأمین اجتماعی، طراحی معماری سازمانی جدید است. معماری سازمانی یعنی مشخص کردن نقطه تحول، تعامل، تنظیم‌گری ارتباطات، توزیع خدمات و چابک‌سازی در تحولات بیرون و درون سازمان و در چنین شرایطی ساختار، قانون و کارگزار خودش را در آن نقطه مطلوب پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه ما باید متناسب با شرایط روز به دنبال معماری سازمانی جدید باشیم، گفت: این مهم نباید مثل برخی از مسائل دیگر در حد حرف باقی بماند، بلکه باید به مرحله عملیاتی برسد. حالا یا باید دانایی‌مان را در این حوزه افزایش دهیم یا اگر دانایی داریم باید آن را به توانایی تبدیل کنیم.

مدیرعامل تأمین اجتماعی ادامه داد: به هر حال اگر معماری سازمانی جدید را با نگاه تحولی فناورانه دنبال نکنیم مطلوبیت مورد نظر ما اتفاق نمی‌افتد. به اعتقاد من ظرفیت داخلی سازمان تا ۹۰ درصد برای رسیدن به این نقطه وجود دارد و در مورد ۱۰ درصد دیگر باید از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کرد.

هوشمندسازی خدمات از پروژه‌های اصلی تأمین‌اجتماعی است

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی هوشمندسازی را مسئولیت مهم مرکز فناوری اطلاعات این سازمان معرفی کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی راه طی شده ما بیشتر از دو مورد قبلی است.

موسوی با تذکر در زمینه اهمیت همگرایی درون‌بخشی گفت: در بخش‌های مهمی مثل فناوری اطلاعات چند عنصر اگر وجود نداشته باشد دچار عقب‌ماندگی می‌شویم. یکی از این عناصر همگرایی درون‌بخشی است. مورد دوم هم داشتن برنامه تعاملی بین‌بخشی است.

او در ادامه بیان کرد: باید با استفاده از امکانات بستر همگرایی حداکثری و برنامه مشترک حاصل شود. اختلاف‌نظر در حوزه‌های کارشناسی طبیعی محسوب شده اما وقتی تصمیم مدیریتی گرفته می‌شود، هر کس باید به وظیفه خود عمل کند. این مسئله را بخش‌های تخصصی و فنی باید کنترل کنند. وقتی سیاستی اتخاذ شد مرحله بعد از آن برنامه‌ریزی و اقدام است.

مدیرعامل تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه باید میان رگلاتوری (تنظیم‌گری)، تحول و برون‌سپاری نقطه تعادل پیدا کرد، بر اجتناب از بخشی‌نگری تأکید کرد و افزود: تامین‌اجتماعی سازمانی است که حوزه‌های تخصصی مختلفی در آن فعالیت دارند و حوزه فناوری اطلاعات هم یکی از این حوزه‌های تخصصی است. از این جهت در برنامه تحولی باید ذیل عناوین تعریف شده به خروجی قابل قبول برسیم و محور تحول هم بخش فناوری است. این مسیر مطلوبی برای ادامه کار محسوب شده و اگر دچار بخشی‌نگری و اعوجاج شویم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

موسوی همچنین گفت: ما در مسیر حرکت و رشد توقف نخواهیم داشت. مهم این است که چارچوب اصلی دستمان باشد که این اتفاق رقم خورده است. با وجود موانع، محدودیت‌ها و ضعف‌ها اما با تلاش شبانه‌روزی و رویکرد انقلابی همکاران، رشد و تعالی سازمان رقم خورده و کارهای بسیار بزرگی انجام شده است.

او اضافه کرد: اگر در مواجهه با برخی نقاط‌ضعف و در برابر موانع و محدودیت‌ها همین روحیه و رویکرد انقلابی را حفظ کنیم، مطمئنا به مدد خداوند متعال مسیر رشد و پیشرفت سازمان با سرعت بیشتری طی خواهد شد. کافی است درهای سازمان تأمین‌اجتماعی را به روی ظرفیت‌های نیروی انسانی باز کنیم تا تحول اتفاق بیافتد.

موسوی ضمن قدردانی از خدمات عبدالله حسینیان رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات تأمین‌اجتماعی، برای دامون خدابنده در این سمت آرزوی موفقیت کرد.

به دنبال تحول در کوتاه‌مدت هستیم

دامون خدابنده، رئیس جدید مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم ضمن قدردانی از حسن اعتماد مدیرعامل سازمان و تشکر از رئیس سابق این مرکز، بر دشواری فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و گفت: حوزه فناوری اطلاعاتی حوزه‌ای نیست که به تنهایی بتوان در آن به موفقیت رسید و نیاز به هم افزایی و همکاری همه حوزه‌های تخصصی سازمان داریم تا به یاری یکدیگر به تحقق تحول در سازمان نزدیک‌تر شویم.

او افزود: ما به دنبال رقم زدن این تحول در کوتاه‌مدت هستیم و این کار، بدون اخذ رویکرد تعاملی میان بخش‌های مختلف سازمان ممکن نیست. وظیفه اصلی مرکز فناوری رگولاتوری و تنظیم‌گری است و ما هم به دنبال رفع موانع در مسیر رشد و تعالی سازمان تأمین‌اجتماعی هستیم.

دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته‌های نرم‌افزار و تحلیل شبکه‌های اجتماعی و مجازی، مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته کسب و کار است.

او مدیرعاملی و عضویت هیأت‌مدیره شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، سرپرستی معاونت اجرایی و قائم‌مقام معاونت اشتغال کمیته امداد، مدیریت تحلیل داده و پایگاه اطلاعات مرکز پایش فقر، معاون و سرپرست دفتر فناوری اطلاعات کمیته امداد، مشاور شورای عالی انفورماتیک وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی سابق و مشاور فناوری اطلاعات معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی را در کارنامه اجرایی دارد.

کد خبر: 58114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =