تکمیل پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی؛ به‌زودی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تصویب و ابلاغ مصوبه قانونی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تأمین منابع مطمئن و پایدار برای توسعه پوشش بیمه‌ای آنها گفت: با تصویب آیین‌نامه این قانون، به زودی امکان بیمه‌شدن کارگران ساختمانی جدید و تکمیل پوشش بیمه‌ای این قشر زحمتکش فراهم می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، موسوی افزود: با توجه به کسری منابع برای توسعه پوشش‌ بیمه کارگران ساختمانی به موجب قانون پیشین امکان پوشش همه کارگران ساختمانی وجود نداشت. تأمین‌اجتماعی طی سال‌های اخیر همواره و از طریق مجاری قانونی پیگیر اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بوده و با همکاری مجلس و حمایت دولت، قانون جدید پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: متن پیشنهادی آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور در تأمین‌اجتماعی درحال تهیه است و به زودی متن پیشنهادی این سازمان به وزارت کار ارائه می‌شود. طبق بند "ط" قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، آئین‌نامه اجرایی این قانون باید تا حداکثر سه ماه آینده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تهیه شده و به تصویب هیأت‌وزیران برسد.

او با قدردانی از حمایت و همراهی مجلس و تشکل‌های کارگری که طی سال‌های اخیر برای اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی همکاری کردند، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند. امیدواریم با تصویب آئین‌نامه اجرایی، در آینده نزدیک امکان گسترش پوشش بیمه‌ای آنها و استفاده تمامی کارگران این بخش از خدمات تأمین‌اجتماعی فراهم شود.

موسوی ادامه داد: پس از تدوین آئین‌نامه و بخشنامه مربوطه، تمامی متقاضیان یادشده به تدریج تحت پوشش حمایتی قانون مذکور قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل تأمین اجتماعی اضافه کرد: آن دسته از افرادی که در گذشته ارتباط بیمه‌پردازی آنان به‌عنوان کارگران ساختمانی خاتمه یافته و به گزارش بازرسی‌های تحقیقی واحدهای اجرائی تابعه این سازمان معترض هستند، می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات متقن مبنی بر اشتغال در کارهای ساختمانی به شعب ذیربط تأمین‌اجتماعی مراجعه کنند تا پس از بررسی و احراز اشتغال آنان، مجددا نسبت به بیمه‌پردازی و بهره‌مندی آنان از مزایای قانون اقدام شود.

او گفت: با توجه به تصویب قانون مذکور در ۵ بهمن ۱۴۰۱ توسط مجلس، تأمین‌اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت سهم کارفرمایی مربوط از محل مساحت (متراژ) ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند. این مهم براساس مفاد بند (ط) قانون مذکور، مستلزم تدوین آئین‌نامه اجرائی با مشارکت وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و کار پیرامون نحوه شناسائی کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی و تعیین ضوابط مربوطه است.

کد خبر: 58122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =