۱۵ شغل پراسترس دنیا

سخت‌ترین مشاغل جهان کدامند؟ اساساً کدام دلایل حقوقی، امنیتی و آسیب‌زا می‌توانند تعیین‌کننده میزان سخت و زیان‌آور بودن یک شغل باشند؟ از نگاه عده‌ای، داشتن یک شغل فیزیکی سخت می‌تواند استرس‌زا، خطرناک و البته «سخت» باشد. اگر نگاه‌مان را کمی ‌بازتر کنیم، در یک تعریف کلی هر کاری دارای معایب مخصوص به خود و نوع خاصی از استرس است. این موضوع هم باید در نظر ما باشد که برخی مشاغل بسیار خسته‌کننده‌تر از مشاغل دیگر هستند. بدیهی است برخی از مشاغل، حتی مشاغلی که از نظر عاطفی جذاب یا رضایت‌بخش هستند، ممکن است بسیار استرس‌زا باشند.

علاوه بر این، اکثر مشاغل سخت دارای ساعات طولانی هستند. برخی از این مشاغل نیاز به کار در مکان‌های خطرناکی دارند که در آن بعضاً جان فرد در خطر روزانه قرار می‌گیرد. بخش زیادی از این مشاغل، نیازمند فعالیت بدنی و همچنین کسب مهارت‌ها، آموزش و رسیدن به تجربه دارند. مجموعه این موارد می‌توانند در نهایت منجر به مشکلات جدی برای سلامتی افراد شوند. با این حال، بسیاری از مردم به دلیل رضایتی که پس از اتمام کار خود دارند، این مسیرهای حرفه‌ای سخت را دنبال می‌کنند. در این شماره به بررسی ۱۵ شغل سخت در دنیا خواهیم پرداخت. ترتیب قرارگیری این حرفه‌ها در پایین نشان از هیچ اولویتی نسبت به سایرین نیست و این طبقه‌بندی ممکن است در یک کشوری با کشور دیگر متفاوت باشد.

پرستاری
بخش اورژانس هر بیمارستان یک محیط شلوغ است. برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی در اولویت است و چه کسی به درمان‌های خاص نیاز دارد، پرسنل پزشکی در همه جهات عجله دارند. خون و سایر مایعات بیولوژیکی نیز عملاً به هر کجا که بچرخید وجود دارد. این در حالی است که ارائه‌دهنده اصلی مراقبت‌های منظم قبل و حین درمان، پرستاران هستند که به عنوان رابط بین بیماران و پزشکان عمل می‌کنند. یک پرستار همه چیز را اداره می‌کند، حتی به بیماران پتوهای جدیدی می‌دهد تا آنها را گرم نگه دارد. هم پزشکان و هم بیماران به آنها اعتماد می‌کنند و وقتی اشتباهاتی انجام می‌شود که بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد، عواقب آن ممکن است فاجعه‌بار باشد.

آتش‌نشان
کار در این حرفه بشدت قهرمانانه به نظر می‌رسد، اما نیاز به استحکام روحی، جسمی‌ و عاطفی زیادی دارد. برای تکمیل مسئولیت‌های روزانه، تلاش گروهی نیز لازم است. برای نجات جان‌ها، آتش‌نشانان باید آزمایش‌های فیزیکی بسیار دشواری را پشت سر بگذارند، گرمای تبخیرکننده پوست را تحمل کنند و خطر له شدن در ساختارهای شعله‌ور را هر روز همراه خود داشته باشند. زمان واکنش نیز همیشه باید تا حد امکان سریع باشد.
آنها همچنین در حین و بعد از فجایع طبیعی مانند طوفان و سیل نقش مهمی ‌ایفا می‌کنند و به ایمنی افراد کمک می‌کنند و در عین حال جان خود را به خطر می‌اندازند. چنین فشاری و ساعات طولانی در نهایت عوارضی را به همراه دارد.

پزشکان
بسیاری از بیماری‌هایی که بر سلامت تک‌تک ما تأثیر می‌گذارند، توسط پزشکان تشخیص داده و درمان می‌شوند. پزشکان عمومی‌ و متخصص دو دسته عمده شاغلان در این حرفه هستند. به طور معمول، افراد با پزشکان عمومی ‌مشورت می‌کنند. آنها بر اساس درک گسترده خود از چندین موضوع، یک برنامه درمانی برای آنها ایجاد می‌کنند.
همچنین اگر شرایطی دارید که نیاز به درمان خاصی دارد، ممکن است به شما توصیه کنند به پزشک متخصص مراجعه کنید. این پزشکان می‌توانند در طیف وسیعی از زمینه‌ها، از جمله طب سالمندان، قلب و عروق، پزشکی ورزشی، بیماری‌های عفونی و بسیاری دیگر تخصص داشته باشند. این برخورد روزمره با بیماران گوناگون، نیازمند دقت‌نظر بالا، حواس کاملاً جمع و البته قوه تشخیص عالی است. مجموعه‌ای مهم که شغل پزشکی را به عنوان یک شغل سخت در فهرست ما قرار می‌دهد.

نیروهای نظامی
برای افسران ارتش و سایر شاخه‌های نیروهای مسلح، آموزش در درجه اول بر آماده‌سازی آنها برای حفاظت و دفاع از منافع کشورشان متمرکز است. برای دفاع از مردم خودی، نیروهای نظامی ‌اغلب به مکان‌های دیگر می‌روند. جانبازان نیروهای مسلح ممکن است پس از خدمت در ارتش، مشکلات روحی و جسمی ‌زیادی را تجربه کنند و بسیاری از آنها در نقاط گوناگون دنیا برای سازگاری با زندگی پس از خدمت نظامی‌ ممکن است با دردسرهایی مواجه شوند.

خبرنگاران
بله، خبرنگاران هم شغل سختی دارند! آنها موظفند برای پوشش اخبار فوری به طور مکرر به سفرهای کوتاه و بلند بروند. آنها باید در مورد تمامی ‌مسائلی که رخ می‌دهد، گزارش و مصاحبه تهیه کنند که این موضوع باعث شیفت کاری نامنظم برای آنها می‌شود. علاوه بر این، این حرفه به ساعات طولانی و نامنظم برای پوشش جلسات، وقایع و اخبار فوری نیاز دارد.
همچنین کار کردن روی یک داستان در طول روز، دریافت تماس از سردبیران و سپس احضار شدن در نیمه ‌شب برای پوشش دادن یک قتل یا تصادف و یا یک رویداد مهم، اتفاقات روزمره (و البته دشواری است) که برای شاغلان در این حرفه رخ می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از خبرنگاران در نقاط گوناگون جهان برای انجام وظایف خود مورد آزار کلامی ‌و حتی حملات فیزیکی قرار می‌گیرند.

تحلیلگر اطلاعات
همگامی ‌با جدیدترین تهدیدات سایبری و محافظت از شبکه‌ها و داده‌های یک سازمان در برابر نقض‌های احتمالی ممکن است بسیار دشوار باشد. در نتیجه، این حرفه نیاز به هوش بالا، توجه به جزئیات و توانایی‌های ارزیابی زیاد دارد. علاوه بر این، تحلیلگران امنیت اطلاعات باید بتوانند به خوبی با مدیریت ارشد و سایر اعضای تیم ارتباط برقرار کنند. آنها باید بتوانند دانش فنی پیچیده را به نحوی که برای دیگران قابل درک باشد، درک کرده و با آنها ارتباط برقرار سازند. این یک موقعیت سخت و با درصد ریسک بالاست که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. آنها در هر شرکتی نقش مهمی ‌ایفا می‌کند و با افزایش خطر حملات سایبری (که البته آسیب‌های جسمی و روحی این شغل را افزایش می‌دهد) تقاضا برای استخدام در این حرفه در حال افزایش است.

بادیگارد
بادیگارد یا همان محافظ شخصی، یکی از سخت‌ترین و پرخطرترین مشاغل است. یک محافظ استخدام می‌شود تا از یک رییس‌جمهوری، ستاره موسیقی یا تاجر با ایفای نقش سپر انسانی محافظت کند. به طور کلی، دزدی، حمله، آدم‌ربایی، قتل، آزار و اذیت، از دست دادن اطلاعات سری، تهدید یا سایر جرائم جنایی از جمله خطراتی هستند که محافظ با آنها سروکار دارد؛ زیرا اغلب کسانی که نیاز به محافظت دارند، چهره‌های عمومی‌ و غالباً موجهی هستند که یا ثروتمند بوده و یا نفوذ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند که هرکدام از این عوامل می‌تواند سبب‌ساز ایجاد خطر بالقوه برای محافظ شخصی او باشد.

کارگر ساختمانی
یکی از چالش‌برانگیزترین صنایع، ساخت‌وساز است. حال اگر این ساخت‌وساز به صورت انبوه و در قالب بلندمرتبه‌سازی باشد، پتانسیل حوادث تلخ همه روزه را دارد. یک کارگر ممکن است به راحتی یک پله را از دست بدهد و به زمین بیفتد، اما یک کارگر شاغل در یک پروژه بزرگ، در صورت سقوط ممکن است از ده‌ها متر به پایین پرتاب شود. کارگر ممکن است دچار برق‌گرفتگی شود، از کامیون در حال حرکت بیفتد و حتی در زیر بار آن دفن شود. در حین کار ممکن است با آزبست، حلال‌های سمی ‌صنعتی، مواد شیمیایی خطرناک، دود و گردوغبار تماس پیدا کند. چنین عناصری در کنار هم، از کارگری ساختمان، یک شغل سخت و زیان‌آور می‌سازد.

وکلا
وکلا با ساعات طولانی و فشار زیاد کار می‌کنند و برد و باخت در یک پرونده حقوقی می‌تواند تأثیرات مهمی در آینده شغلی آنها داشته باشد. برخلاف مشاغلی مانند پزشکی که بیشتر به ارائه خدمات می‌پردازد، حرفه وکالت با نتایج سروکار دارد و همین موضوع رقابت را در این شغل بسیار بالا برده و لاجرم این مسأله استرس و فشار کاری را در این حرفه بسیار افزایش می‌دهد.

مکانیک خودرو
اکثریت مردم می‌توانند موافق باشند که یکی از چالش‌برانگیزترین مشاغل در جهان، شغل مکانیک خودرو است. آنها باید در مورد نحوه عملکرد خودروها و همچنین توانایی تعمیر مؤثر و سریع آنها کاملاً آگاه باشند. این می‌تواند دشوار باشد، بخصوص اگر خودرو به طور جدی آسیب‌دیده باشد یا تکنسین در زمان سختی کار کند. همراه با مشکلات فنی، تکنسین‌های خودرو اغلب با مصرف‌کنندگان بی‌اعصاب سروکار دارند. توضیح اینکه چرا این قطعه نیازمند تعمیر است یا اینکه چرا مبلغ تعمیر آن اینقدر بالاست، می‌تواند یک جنگ اعصاب هر روزه را برای این قشر به همراه داشته باشد.

کارگر معدن
این یکی دیگر ضرب‌المثل است: «سخت‌تر از کار در معدن، فلان شغل است!». کارگران معدن که اغلب ماسک‌های پارچه‌ای، دستکش و عینک دارند در اعماق زمین با خطرات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سال‌ها قبل، دستگاه‌های برشی که در معدن استفاده می‌شد، دارای پوشش بود. اما امروز وضع فرق کرده است. سرعت کار سبب شده تا ماشین‌هایی که سنگ را برش می‌دهند، ابر سفیدی از پودر سنگ آهک را بیرون بکشند. اگر نسیمی ‌نیاید، معدنچی‌ها زیر این ابر سفید ناپدید می‌شوند. در معادن گردوغبار ریزی وجود دارد که قابل استنشاق است. قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت این گردوغبار باعث سیلیکوزیس (یک بیماری خطرناک ریه) می‌شود. این در حالی است که هیچ آمار رسمی ‌در مورد جراحات معدنچیان، بیماری یا مرگ آنها در جهان وجود ندارد.

کارگران ذوب‌آهن
همه می‌دانند آهن و فولاد، سخت‌ترین مواد هستند و کار با آنها هم سختی خودش را دارد. بنابراین کار در صنعت یا محیط آهن و فولاد می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد. شما در تمام طول روز توسط ابزارهای خطرناک و فلزات سنگین احاطه دارید که این موضوع می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

ماهیگیری در آب‌های آزاد
ماهیگیری در دنیا ممکن است سود زیادی داشته باشد، اما این حرفه با خطراتی نیز روبه‌رو است. به عنوان مثال یک ماهیگیر خرچنگ آلاسکایی بودن خطرناک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در واقع، این شغل به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشاغل در جهان رتبه‌بندی می‌شود. صید خرچنگ شامل قرار دادن خود در دریا در انواع شرایط آب‌وهوایی به مدت ۲۴ ساعت متوالی است.

کارگر نمای بیرونی برج‌های بلند
کارگر نمای بیرونی برج‌های بلند که به آنها کوهنورد برج سلولی نیز می‌گویند، یکی از سخت‌ترین کارها در دنیا است. این شغل برای کسانی که از ارتفاع می‌ترسند مناسب نیست، زیرا آنها باید روی ارتفاعات متزلزل کار کرده و نمای برج را تمیز کنند. لیست بلندبالایی از خطرات مرتبط با حرفه از جمله احتمال سقوط یا برخورد صاعقه و رعدوبرق برای این حرفه وجود دارد.

کارگر دکل نفتی
شاید موضوعی که بسیاری از مردم را به سمت کارگران دکل‌های نفتی می‌کشاند، درآمد پرسود آن باشد. اما آنها کارهای بسیار خطرناکی انجام می‌دهد. جوشکاری در اعماق دریا برای احداث خطوط لوله که از عمر طبیعی آنها کم می‌کند، نمونه‌ای از این خطرها به شمار می‌رود. از سویی، کارگران سکوهای نفتی شش هفته متوالی کار کرده و برای شش هفته بعد استراحت می‌کنند که البته جایگزین آن حجم از فشار دریافت شده نیست.

کد خبر: 58134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =