۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 58152

خدمات پاراکلینیک؛ کفه دوم ترازوی درمان

حسین حاجی‌جمالی، رئیس اداره رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی منطقه کاشان
خدمات پاراکلینیک؛ کفه دوم ترازوی درمان

بیش از ۷۰ درصد جمعیت «منطقه کاشان» تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر مراکز ملکی از طریق خرید خدمت از مراکز درمانی بستری، سرپایی و پاراکلینیک، پاسخگوی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان است.

خدمات پاراکلینیک مانند آنژیوگرافی، رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، آزمایشگاه و... کفه دوم ترازوی درمان به شمار می‌رود و سازمان از طریق ۶۵ مرکز پاراکلینیک طرف قرارداد در «منطقه کاشان»، دسترسی بیمه‌شدگان به این خدمات را فراهم کرده؛ به نحوی که به جز مراکز ام‌آرآی، سایر مراکز بدون محدودیت نوبت نسبت به پذیرش بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. آمارها نیز گویای این دسترسی است و در ۱۰ ماهه اول امسال در حوزه درمان غیرمستقیم حدود ۳۷۰ هزار نفر به مراکز پاراکلینیک منطقه کاشان مراجعه کرده‌اند که با توجه به جمعیت بیمه‌شدگان منطقه، این موضوع نشان می‌دهد حداقل یک‌بار مراجعه برای هر بیمه‌شده رقم خورده است.

تعداد بالای مراجعه بیمه‌شدگان به مراکز طرف قرارداد، یکی از مهمترین مسائل پیش روی مدیریت درمان کاشان است که در نتیجه آن هزینه هربار مراجعه بیمه‌شدگان از میانگین هزینه کشوری (تأمین‌اجتماعی) با توجه به سرانه درمان برای هر بیمه‌شده بیشتر می‌شود. به ‌طور حتم، عواملی مانند دسترسی آسان بیماران به پزشکان، فعالیت متخصصان گوناگون، ارجاع بیماران از سایر شهرهای مجاور و انجام بسیاری از خدمات پاراکلینیک (به‌جز پت‌اسکن) در مراجعه بیماران به مراکز طرف قرارداد نقش دارد.

سازمان تأمین‌اجتماعی برای ساماندهی استفاده از خدمات پاراکلینیک در حوزه درمان غیرمستقیم، به‌ویژه جلوگیری از خدمات تکراری این حوزه مانند گرفتن عکس اضافه یا انجام آزمایش مکرر که توسط برخی از پزشکان درخواست می‌شود، به طور مرتب، شناسه استانداردهای اعلام شده از طرف وزارت بهداشت را در سامانه‌های الکترونیک پیاده‌سازی می‌کند. این شیوه کمک می‌کند تا از درخواست خدمات غیرضروری هنگام ثبت درخواست توسط پزشکان به صورت اخطار جلوگیری شود و پزشک با آگاهی کامل نسبت به درخواست خود اقدام کند. مهمترین چالش موجود در زمینه نسخه الکترونیک، عدم اجرای برخی از ضوابط و مقررات مربوط به نسخه‌نویسی الکترونیک در سامانه «نسخه الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی» است. عدم فیلترگذاری ضوابط در حوزه درخواست خدمات پاراکلینیک سبب شده تا تخلفات و سوءاستفاده توسط مراکز انجام شود.

یکی از اولویت‌های مدیریت درمان منطقه کاشان، الکترونیک کردن خدمات بستری با ارسال اسناد بستری مراکز طرف قرارداد به سامانه سپاس و دریافت اسناد توسط سامانه «رسا» سازمان‌ تأمین‌اجتماعی است. در حال حاضر با توجه به همکاری مراکز طرف قرارداد حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پرونده‌ها به صورت الکترونیک پذیرش می‌شود.

کد خبر: 58152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =