مطالبه جامعه خشمگین، برخورد با عاملان مسمومیت دانش‌آموزان است

یک دکترای جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه با تاکید بر آثار اجتماعی مسمومیت‌های مدارس‌ گفت: اولین رخداد به آذرماه در شهر قم برمی‌گردد قطعا تداوم و تکرار این اقدام در مدارس مختلف و بی‌عملی مسئولان، به خشم و بی‌اعتمادی‌ها دامن می‌زند.

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: جامعه می‌خواهد بداند که چرا برخی نهادها از جمله دستگاه های امنیتی که در برخی موارد مشابه خیلی سریع عمل کرده و از خود واکنش نشان می‌دهند در این مورد که بیش از سه ماه از آن می‌گذرد عملکرد چندان موفقی در زمینه شناسایی دقیق علل و عوامل وقوع حادثه نداشته‌اند؟

او اضافه کرد: مردم در عین حال که مضطرب و نگران‌اند و بیم افزایش از دست رفتن اعتماد آنها نسبت به عملکردهای مسئولان می‌رود اما از طرف دیگر، توقع آنها در خصوص لزوم سرعت در پیگیری علت این مساله و برخورد با عاملان به قوت خود باقی است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر آثار اجتماعی این مساله بر جامعه گفت: اگر مثلا در شهر ۱۰ میلیونی تهران تنها ۱۰ مورد کودک‌ربایی صورت گیرد تمام خانواده‌های تهرانی و حتی کشور را نگران می‌کند، بنابراین در این حوادث شیوع و گستردگی مطرح نیست، بلکه حساس‌بودن موضوعات، نگران‌کننده و مساله‌آفرین می‌شوند.

این دکترای جامعه‌شناسی ادامه داد: اینکه در این مورد خاص می‌گویند سم آن خفیف بوده و مثلا تلفاتی نداشته نمی‌تواند از حساسیت و اهمیت آن از نظر جامعه بکاهد، در هر صورت، احساس ناامنی و از دست رفتن اعتماد عمومی را در جامعه تشدید می‌کند.

نوری تشدید خشم جامعه را یکی از پیامدهای بسیار خطرناک این چنین وقایع خواند و افزود: مردم از بی‌عملی‌ها می‌رنجند زمانی که با وقوع اتفاقات بیرونی این چنینی زندگی‌ خود و فرزندان‌شان را در معرض تهدید می‌بینند اگر اهرم و قدرتی برای شناسایی و برخورد جدی با عاملان خاطی نیز احساس نکنند قطعا خشمگین و انباری از باروت می‌شوند که به جرقه‌ای انفجاری مهیب رخ می‌دهد.

او افزود: اگر مسئولی اعلام می‌کند عده‌ای می‌خواهند مدارس تعطیل شوند، مردم و جامعه از مسئولان شناسایی آن عده را مطالبه دارند. فرهنگ و بلوغ اجتماعی مردم اجازه نمی‌دهد که عده‌ای بخواهند مدارس را به تعطیلی بکشانند. باید مسئولان دقیق و روشن عوامل این اقدامات را به جامعه معرفی کنند و اگر تا الان این مهم را انجام نداده‌اند باید چرایی این تعلل را هم توضیح دهند.

این جامعه‌شناس گفت: نباید تعلل کرد که کار از کار بگذرد، از یک سال اخیر سلسله خشونت‌هایی علیه افراد و به ویژه دختران و زنان صورت گرفت و اگر ریشه‌یابی و برخورد قاطعانه می‌شد در نهایت به فوت خانم مهسا امینی و ناآرامی و اعتراضات شش ماه اخیر در کشور نمی‌انجامید.

نوری ادامه داد: اگر از تکرار این مسمومیت‌های سریالی در مدارس جلوگیری نشود و خدای ناکرده دانش‌آموز یا معلمی جانش را بر اثر این مساله از دست دهد، قطعا با توجه به گرانی و تلاطم‌های متعدد پیش‌رو، کشور با تحرکات، آشوب‌ها و اعتراضات اجتماعی گسترده‌تری روبه‌رو خواهدشد.

این روزها همچنان شاهد تکرار سناریوی مسموم‌سازی دانش‌آموزان در مدارس مختلف تهران، پردیس و اردبیل هستیم.

کد خبر: 58160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =