بازدهی شستا و زیر مجموعه هایش بیشتر از شاخص کل بورس است

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۶۵۶ هزارو ۶۰۰ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۸۲۱ هزارو ۷۷۱ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش سرعت روند افزایشی در حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۲۹۴.۷۴۱ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۶۰۰.۴۵۵ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته گذشته ۴۵۴ میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از ۱۱ درصد بود، که با توجه به بازدهی ۱۰ درصدی شاخص کل، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته بیشتر از بازدهی شاخص کل بورس بوده است. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۴۸۶ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، افزایش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱۱ درصد
تاپیکو ۲۱ درصد
تاصیکو ۱۶ درصد
سیتا ۱۱ درصد
تیپیکو ۸ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سیمان‌فارس‌ (سفار)، کاشس سعدی (کسعدی)، پتروشیمی فناوران (شفن)، سیمان خوزستان (سخوز)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، سیمان درود (سدور)، پشم‌شیشه‌ایران‌ (کپشیر) و پتروشیمی غدیر (شغدیر)، همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
چکاوه ۲۳ درصد
تاپیکو ۲۱ درصد
سفار ۲۱ درصد
کسعدی ۱۹ درصد
شفن ۱۷ درصد
سخوز ۱۶ درصد
تاصیکو ۱۶ درصد
سدور ۱۵ درصد
کپشیر ۱۴ درصد
شغدیر ۱۳ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، در ابتدا و اواسط سال ۹۹ برخی سهم‌ها بیش از ارزش ذاتیشان مورد معامله قرار ‌گرفتند و برخی سهامداران خرد نیز به سبب آگاهی پایین نسبت به نحوه قیمت‌گذاری و معاملات در بازار سهام، زیان قابل توجهی را در زمان ریزش بازار متحمل شدند.

اما در حال حاضر با توجه به گسترش و تنوع در ابزارهای بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران خرد و تازه وارد می‌توانند در راستای پوشش ریسک و تضمین اصل سرمایه از روش‌های غیرمستقیم همچون مراجعه به سبدگردان‌ها و صندوق سرمایه‌گذاری بهره گیرند.

از سویی براساس آمارهای منتشره برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری علی‌رغم ریزش بازار از اواسط سال ۹۹ به علت آگاهی مدیرانش نسبت به روند معاملاتی بازار، نه تنها دچار زیان نشدند بلکه بازدهی مناسبی نیز بدست آوردند. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها اصولا سهامی می‌خرند که در آینده افزون بر قدرت نقدشوندگی بازدهی مناسبی را داشته باشد.

اکنون نیز سهامداران می‌توانند با توجه به قدرت ریسک‌پذیری ابزارهای مناسب را برای معاملات و کسب سود به کارگیرند. این درحالیست که حاضر با راه‌اندازی سامانه ارز و طلا شرکت‌های بورسی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه با قیمت‌های رقابتی در محدوده چهل هزارتومان عرضه و به فروش برسانند، که این میانگین عددی در مقایسه با نرخ تثبیتی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان رشد قابل ملاحظه‌ای را در همین مدت کوتاه داشته و به مرور می‌تواند محرک مهمی برای رشد بازارسرمایه در سال آتی باشد.

همچنین با توجه به متغیرهای اقتصادی فرصت مناسبی است تا نقدینگی به منظور مصون ماندن از تورم و حباب سایر بازارهای موازی به واسطه روش‌های غیرمستقیم به سمت بازارسرمایه حرکت کند. در بازار بورس سایر کشورها نیز اکثر سهامداران به صورت غیرمستقیم یعنی به واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا این بازار به سبب تخصصی بودن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در صورت عدم گاهی سهامدار با زیان مواجه خواهد شد.

کد خبر: 58167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =