۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 58189

طرح تجمیع خدمات آزمایشگاهی، راهبردی خلاق

علی مرتضی سلیمانی، کارشناس متخصص اداره نظارت و هماهنگی بیمارستان‌ها (اداره‌کل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران)
طرح تجمیع خدمات آزمایشگاهی، راهبردی خلاق

طرح تجمیع خدمات آزمایشگاهی مراکز درمانی سرپایی سازمان تأمین‌اجتماعی راهبرد خلاقانه‌ای است که نتایج ارزشمندی را به همراه داشته است. این طرح که از برنامه‌های عملیاتی اداره‌ کل درمان مستقیم به شمار می‌رود از سال گذشته در تمامی استان‌های کشور پیاده‌سازی شد و اداره‌ کل درمان استان تهران به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در اجرایی کردن طرح حرکت کرده است. هدف از طرح تجمیع را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و آن «استفاده بهینه از منابع» است که ابعاد گوناگونی را شامل منابع انسانی، منابع مالی، تجهیزات و ساختارهای فیزیکی دربر می‌گیرد.

جرقه‌ ایجاد این طرح را می‌توان ناشی از مسأله بازنشسته شدن یا در شرف بازنشستگی تعداد زیادی از مسئولان فنی آزمایشگاه دانست. این شرایط در حالی ایجاد شد که کمبود مسئول فنی آزمایشگاه به عنوان یک چالش کشوری مطرح بود و امکان جذب و به‌کارگیری این مسئولان به سختی میسر می‌شد. در نتیجه طرح تجمیع آزمایشگاه‌ها به عنوان یک راه برون‌رفت از مسائل پیش‌رو تدبیر شد و بر اساس آن، آزمایشگاه‌های بخش سرپایی که به دلیل حجم کم خدمات و پایین بودن تعداد مراجعه‌کننده، فاقد مسئول فنی آزمایشگاه بودند در طرح تجمیع قرار گرفتند. به این ترتیب، بخشی از امور پایه آزمایشگاه مانند پذیرش، نمونه‌گیری و جواب‌دهی در همین مرکز انجام شده و بخش دیگر امور مربوط به آنالیز خون، با ارسال نمونه‌ به نزدیکترین آزمایشگاه که در طرح تجمیع به عنوان «آزمایشگاه ارجاع» یا گیرنده (آزمایشگاه ریفرال) انتخاب و معرفی شده، ادامه می‌یابد؛ هرچند علاوه بر مجاورت مکانی، عواملی مانند برخورداری از مسئول فنی و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی نیز در انتخاب آزمایشگاه مرجع در اولویت قرار دارد.

باید اشاره کنم اجرای این طرح برای بیمار نه‌تنها تفاوتی در نحوه قدیمی دریافت خدمات ایجاد نمی‌کند - زیرا بیمار مانند قبل با مراجعه به مرکز، نسبت به انجام آزمایش او اقدام می‌شود- بلکه از نظر کیفیت و همچنین تنوع خدمات از امکانات بهتری برخوردار می‌شود. به این دلیل که انجام برخی از تست‌های آزمایشگاهی در آن مرکز به دلیل محدود بودن تجهیزات و امکانات، برای بیماران میسر نمی‌شد و بیمار برای تکمیل آزمایش به ناچار به سایر مراکز مراجعه می‌کرد.

یکی دیگر از دلایل اجرایی شدن طرح تجمیع به محدود بودن فضای فیزیکی آزمایشگاه‌ها و عدم امکان گسترش آنها بازمی‌گردد. برای توسعه خدمات آزمایشگاهی، برخورداری از حداقل استاندارد فضای فیزیکی امری ضروری است و آزمایشگاه‌های مشمول این طرح، فاقد فضای فیزیکی استاندارد بودند. از سویی، محدود بودن مساحت درمانگاه امکان گسترش فضای آزمایشگاهی را نیز ممکن نمی‌کرد. در مقابل، آزمایشگاه ارجاع یا گیرنده، تمامی ویژگی‌های یک آزمایشگاه استاندارد را دارا بوده و نقاط ضعف آزمایشگاه‌های تجمیع شده را نیز پوشش می‌دهد. بنابراین ارتقاء کیفیت آزمایشگاه‌ها به مدد فعالیت مسئول فنی، مناسب بودن فضای فیزیکی، به‌روز بودن تجهیزات آزمایشگاه و امکان ارائه آزمایش‌های متنوع مجموعه عواملی است که در نتیجه آن سازمان، طرح تجمیع آزمایشگاه‌ها را به عنوان یک راهبرد مدیریتی ارائه داد تا بیمه‌شدگان با اطمینان‌خاطر بیشتری نسبت به انجام آزمایش در مراکز ملکی اقدام ‌کنند.

کد خبر: 58189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =