ماندگاری اشتغال با ۹۰ درصد رکورد زد

از پاییز سال گذشته تا پاییز ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۳۰هزارنفر از جمعیت غیرفعال به فعال تغییر وضعیت داده و به کار مشغول شدند

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، از پاییز سال ۱۴۰۰ تا پاییز سال ۱۴۰۱، مقدار ماندگاری اشتغال بیش از ۸۹.۹ درصد برآورد شده که بالاترین مقدار ماندگاری در بین بخش‌های اقتصادی بوده است. در همین حال بیش از یک میلیون و ۲۵۸هزار و ۴۶۱ نفر از بخش‌های خدمات و کشاورزی به بخش صنعت منتقل شده‌اند.
بررسی‌ آمارهای جریان نیروی کار از پاییز ۱۴۰۰ به پاییز ۱۴۰۱ که توسط مرکز آمار انتشار یافته، اطلاعات کاملی درباره جابه‌جایی نیروی کار در بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه می‌دهد. داده‌های جریان کار همه آمارهای ورودی و خروجی نیروی کار و تغییر وضعیت نیروی کار بین دو دوره را ارائه کرده و به وسیله آن می‌توان پویایی بازار کار را بررسی کرد. این اطلاعات برای سیاستگذاران و ناظران اجرای برنامه‌های اقتصادی اهمیت بالایی دارد، زیرا زمانی که یک راهبرد اشتغالزایی اجرایی می‌شود، بررسی عملکرد آن ضروری است.
طبق این داده‌ها ۹۳۹ هزار و ۳۸ نفر هم از خدمات به صنعت نقل مکان کرده‌اند. با در نظر گرفتن این نسبت در بخش کشاورزی، مشاهده می‌شود ۳۱۹ هزار و ۴۲۳ نفر از جمعیت شاغل بخش کشاورزی به سمت صنعت منتقل شده‌اند که بیانگر بیشترین تعداد خروج شاغلان از بخش کشاورزی بوده است.

یک میلیون و ۱۱۹ هزارنفر از جمعیت غیرفعال به فعال تغییر وضعیت داده‌اند
از پاییز سال گذشته تا پاییز ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۳۰هزارنفر از جمعیت غیرفعال به فعال تغییر وضعیت داده و توانسته‌اند در این بازه زمانی به کار مشغول شوند. به عبارتی حدود بیش از ۳ درصد از جمعیت غیرفعال کشور در این بازه زمانی به جمع شاغلان اضافه شده‌اند. بر پایه این داده‌های جابه‌جایی نیروی کار از پاییز سال ۱۴۰۰ به پاییز سال ۱۴۰۱، ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر جویای کار بوده‌اند که در این میان بیش از ۴۰ درصد آنها موفق به یافتن شغل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر از جمعیت فعال کشور نتوانسته‌اند برای خود در پاییز سال‌جاری شغلی دست و پا کنند؛ بر این اساس نرخ بیکاری در پاییز ۸.۲ درصد به ثبت رسیده است. همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال گذشته به معنی بهبود نسبی وضعیت بازار کار در این بازه زمانی است. داده‌ها نشان می‌دهد ۹۶.۷ درصد از کسانی که در تابستان سال گذشته جزو جمعیت غیر فعال بوده‌اند، در پاییز امسال نیز همچنان در همین گروه قرار دارند.

ماندگاری اشتغال در بخش خدمات
ماندگاری اشتغال در بخش خدمات میزان ۸۹.۹ درصد را نشان می‌دهد که بالاترین مقدار ماندگاری در بین بخش‌های اقتصادی است و به‌ این معنی است که سهم بیشتری از شاغلان بخش خدمات باقی مانده‌اند و به بخش‌های صنعت و کشاورزی منتقل نشده‌اند. بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی شامل بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات است. این گزارش تغییرات ایجادشده در این بخش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
پایداری اشتغال در بخش‌های کشاورزی نیز در رتبه بعدی قرار گرفته و ۸۴.۷ درصد شاغلان در این بخش شغل خود را تغییر نداده‌اند. کمترین میزان پایداری نیز در بخش صنعت بوده و در پاییز امسال معادل ۸۳.۳ درصد به ثبت رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد میزان خروج شاغلان از بخش کشاورزی طبق این آمارها برابر با ۵۵۵ هزار و ۳۶۰ نفر و در بخش خدمات یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۵۳۶ نفر بوده است.
از سه ماهه سوم سال گذشته تا سه ماهه سوم امسال، سهم شاغلان ۸۶ درصد اعلام شد و در این مدت تنها ۲.۹ درصد از شاغلان با بیکاری مواجه شده‌اند و در مقابل ۴۰.۴ درصد نیز به جمعیت شاغلان افزوده شده است.

اشتغالزایی ۲ میلیون و ۱۳۶هزار نفر
بر اساس داده‌های جریان نیروی کار از پاییز سال ۱۴۰۰ به پاییز سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر از بیکاران توانسته‌اند در این بازه زمانی برای خود شغل بیابند. جمعیت فعال اقتصادی کشور در پاییز امسال ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر بوده است.
اما در همین بازه زمانی، از جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار شاغل در پاییز سال گذشته، ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار شاغل، شغل خود را از دست نداده‌اند. یعنی ۸۶ درصد کسانی که در پاییز سال گذشته شاغل بوده‌اند در پاییز امسال نیز همچنان صاحب شغل هستند.
بنا به نظر کارشناسان با توجه به گستردگی بخش خدمات، صنایع خدماتی در کشورها بویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته در حال افزایش است و سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند، به همین دلیل بخش خدمات پتانسیل اشتغالزایی بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر مانند کشاورزی یا صنعت دارد؛ بنابراین طبق آمار جریان جمعیت از پاییز ۱۴۰۰ به پاییز ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود بخش خدمات بیشترین جذب نیرو را نسبت به سایر بخش‌های فعالیت اقتصادی کشور داشته و بالاترین نرخ ماندگاری اشتغال را در مقایسه با صنعت و کشاورزی داشته است.

کد خبر: 58210

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =