400 هزار کارگر ساختمانی در انتظار پذیرش بیمه

ثبت‌نام در سامانه رفاهی وزارت کار، کارت مهارت فنی و نداشتن پروانه کسب صنفی از جمله شروط قانونی برای بهره‌مندی کارگران ساختمانی از بیمه است

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، قانون بیمه کارگران ساختمانی قدمتی ۴۹ ساله دارد که طی این گذر عمر دستخوش تغییراتی شده است. به گفته سازمان تأمین‌اجتماعی از ابتدا تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش این سازمان درآمده‌اند و از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند. آخرین اصلاحات در این بیمه مربوط به ماده ۵ آن است که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و رئیس جمهور برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی را ابلاغ کرد. یکی از مزایای اصلی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، افزایش ورودی منابع پایدار به صندوق تأمین‌اجتماعی است. در واقع نبود منابع پایدار برای پوشش‌دهی کارگران ساختمانی باعث اصلاحیه این ماده قانونی شد، حال نگاه‌ها به سمت سازمان تأمین‌اجتماعی است تا دریابیم از این پس کارگران برای تحت پوشش قرار گرفتن باید چه مراحلی را طی نمایند.

بشیر عمرانی، مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی نحوه ثبت‌نام برای بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی را تشریح کرد و گفت: قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب ۱۳۵۲ جزو اولین قوانین بیمه‌ای برای کارگران است که در آن به بیمه کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان یا تجدید بنا و تخریب آن نزد سازمان تأمین‌اجتماعی در برابر حوادث ناشی از کار بیمه شدند. در سال ۸۶ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی روی کار آمد که در این قانون کارگران ساختمانی با اخذ کد ملی و نام‌نویسی در سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند به جمع بیمه‌شدگان اضافه شوند که از ابتدای این امر تاکنون تأمین‌اجتماعی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار داده است.
وی ادامه داد: بر اساس این قانون کارگران ساختمانی در صورت احراز شرایط مورد نظر سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند مشمول حمایت‌هایی همچون غرامت دستمزد، حوادث، بیماری‌ها، ازکارافتادگی، بازنشستگی و فوت شوند.
عمرانی با اشاره به اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تغییرات صورت گرفته در آن بیان کرد: مصوبه اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در تاریخ ۲۴ بهمن ماه از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد. طبق مفاد آن سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است به ازای دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده از کارگران دارای مهارت فنی و شاغل مستقیم در امر ساخت و ساز یا تخریب ساختمان افراد را تحت پوشش قرار دهد.
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سهم کارفرما از طریق متقاضیانی که برای ساخت و ساز اقدام می‌کنند تأمین خواهد شد به این صورت که افراد براساس منطقه جغرافیایی شهری یا روستایی سهمی را باید بابت حق بیمه کارفرما پرداخت نمایند. این سهم بیمه در مناطق شهری و روستایی متفاوت است به این صورت که برای مناطق شهری محدود شهرها، مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شهرک‌های صنعتی و صنفی ضریب۴ درصد حداقل دستمزد ماهانه همان سال خواهد بود و در مناطق روستایی این ضریب ۱ درصد به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به نحوه بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی گفت: کارگران باید در سامانه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کنند سپس تأیید اشتغال به کار کارگری بررسی و احراز می‌شود در مرحله دوم باید کارت مهارت فنی‌شان را ارائه دهند و برای اخذ تأییدیه اصالت آن باید از طریق سایت سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام نمایند. مرحله سوم احراز اشتغال به کار برای کارگران ساختمانی در سازمان تأمین‌اجتماعی است که بر اساس گزارش بازرسی تحقیقی محل کار افراد انجام خواهد شد. تأمین‌اجتماعی با تحقیق میدانی اشتغال به کار افراد را تأیید می‌کند.
عمرانی با اشاره به یکی دیگر از شرایط دریافت بیمه کارگران ساختمانی عنوان کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده از این بیمه و اینکه افراد متفرقه خودشان را به جای کارگر ساختمانی بیمه نکنند، نداشتن کارفرمایی در واحدهای صنفی هم لحاظ شده است به این صورت که افرادی که درخواست بیمه کارگران ساختمانی را دارند نباید پروانه کسب صنفی به نام‌شان باشد.
وی افزود: کارگران با مراجعه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی باید فرم درخواست پوشش بیمه‌ای را پر کرده و تحویل دهند. همچنین افراد برای تأیید سلامت جسمانی، باید معاینات پزشکی را نیز پشت سر بگذارند، در مرحله آخر تعهدنامه‌ای دریافت می‌شود مبنی بر اینکه نباید تحت پوشش هیچ بیمه دیگری باشند.
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان با بیان آنکه ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در انتظار پذیرش بیمه هستند، گفت: در حال حاضر منتظر نوشتن آیین نامه‌ اجرایی این قانون هستیم که باید از سوی وزارت کشور، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ شود. بیمه کارگران با توجه به بحث شناسایی درست آنها زمانبر خواهد بود و بتدریج کارگران ساختمانی بعد از طی کردن مراحلی که گفته شد می‌توانند تحث پوشش سازمان درآیند.

کد خبر: 58213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =