۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 58215

داده‌های آماری ابزار پیشرفت کشورها

امین اصفهانی، کارشناس آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی همدان
داده‌های آماری ابزار پیشرفت کشورها

آمار یکی از ابزارهای رشد و توسعه سازمان‌ها و نهادها به شمار می‌رود و هیچ کشوری بدون کمک آمار و تحلیل‌ داده‌ها نتوانسته به توسعه پایدار دست یابد.

ابزارهای آماری به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند به دور از جهت‌گیری، بر مبنای واقعیت‌های موجود تصمیم‌گیری کنند و منطبق با قواعد و اصول علمی به اهداف موردنظر خود برسند.

درحال حاضر سیستم جامع آماری در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود ندارد و اطلاعات به صورت نیمه‌دستی در واحدهای درمانی جمع‌آوری شده و در قالب فایل به ستاد مرکزی ارسال می‌شود و سپس در آنجا اطلاعات برای گزارش‌گیری ادغام می‌شود. برخلاف سازمان‌ها و نهادهای دیگر مانند وزارت بهداشت که در حوزه آماری پیشرفت کرده و بانک‌های اطلاعاتی تحت «وب» تشکیل داده است، در سازمان تأمین‌اجتماعی همچنان با نبود این پایگاه‌ها مواجهیم و این خلأ به‌شدت احساس می‌شود. امور درمانی ارتباط تنگاتنگی با عملیات آماری دارد و از اطلاعات آماری برای توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، جذب نیروی انسانی، افزایش تخت‌های بیمارستانی و پیش‌بینی هزینه‌های درمان استفاده می‌شود. اما این اطلاعات نه به‌صورت جامع، بلکه به‌صورت داده‌های مستقل وارد شده و ادغام آنها نیازمند به‌کارگیری روش‌های محاسباتی و صرف زمان است.

بستر بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در حوزه آمار با استقرار سامانه HIS (سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی) فراهم شده است اما متأسفانه امکان گزارش‌گیری اطلاعات از این سامانه وجود ندارد؛ به‌عبارت دیگر در این سامانه تنها اصل داده‌ها جمع‌آوری شده و پردازش و تبدیل داده به اطلاعات، فراهم نیست. یکی دیگر از مسائل این حوزه، کمبود نیروی انسانی و به‌کارگیری تنها یک کارشناس در مدیریت‌ درمان استان‌هاست که اخیراً در زیرمجموعه مرکز فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند.

در بیمارستان‌ها نیز ردیف‌های کارشناسان آمار حذف شده و به ترکیبی از زیرمجموعه این مرکز درآمده است. این شرایط به‌شدت جایگاه‌ آمار و اطلاعات را تضعیف کرده که امید است این مشکل با دید مثبت مسئولان به حوزه آمار و اطلاعات، برطرف شود. طراحی داشبورد بخش‌های بستری بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌های این حوزه است که می‌تواند اطلاعات به‌روز را در اختیار مدیران ارشد قرار دهد. همچنین سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی جدیدی نیز طراحی شده است تا بتواند گزارش‌های آماری جامعی را به کارشناسان و مسئولان سازمانی ارائه دهد و امیدواریم این طرح‌ها هرچه زودتر محقق شود.

کد خبر: 58215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =