با ناامن‌شدن مدرسه، جامعه نیز ناامن می‌شود

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: من به عنوان پدر، شهروند و مددکار اجتماعی نگران تداوم مسموم‌سازی سریالی دانش‌آموزان هستم.

سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اضافه کرد: مدرسه مورد وثوق‌ترین فضای کشور است که نه تنها رفت‌وآمد هر فردی در آن امکان‌پذیر نیست بلکه بعضا حتی برای ورود به آن والدین مورد پرسش قرار می‌گیرند بنابراین از بین رفتن امنیت مدارس در سه ماه اخیر بسیار عجیب است.

موسوی‌چلک افزود: با ناامن‌شدن مدرسه، خانواده‌ها و جامعه نیز ناامن می‌شود و به تبع آن در سایه عدم پاسخگویی، بی‌تفاوتی و بی‌عملی‌ها مسئولان، جامعه و افکارعمومی جریحه‌دار و دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

رییس انجمن مددکاران‌اجتماعی ایران ادامه داد: اینها فرزندان همه ما هستند و نگرانی هر پدر و مادری باید برای همه مساله باشد. تشدید و تکرار این مساله و تسری آن به بسیاری از مدارس شهرهای دیگر، به نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دامن‌زده است. در چنین شرایطی که با خانواده دانش‌آموزان‌ که معترض وضعیت ‌کنونی در مدارس هستند و روشن‌شدن و برخورد با عاملان را مطالبه می‌کنند با خشونت رفتار می‌شود درست نیست و پیامدهای مساله را بیشتر و بغرنج‌تر خواهدکرد.

موسوی‌چلک تاکید کرد: فرزندانی که اضطراب و نگرانی‌های دوران کرونا را تجربه کردند، امروز که در معرض چنین سناریوی خطرناکی که سلامت‌جسم و روان آنها را موردهدف قرار گرفته قطعا تهدیدآمیز بودن شرایط مدارس به خانواده‌هایشان فشارهای عصبی مضاعفی وارد می‌کند و تجمیع این فشارها به استرس‌زا و متشنج‌ترشدن فضای خانواده‌ها، جامعه و در نهایت نارضایتی و التهاب افزون‌تر کشور منجر می‌شود.

او درباره علت حساسیت برانگیزشدن سناریوی مسموم‌سازی دانش‌آموزان گفت: با توجه به اینکه در اعتراضات شش‌ماه اخیر پس از فوت مهسا امینی، بیشتر زنان و دختران حضور داشتند و امروز هم بیشتر مدارس دخترانه مورد حمله قرار می‌گیرد اینگونه برداشت می‌شد که شاید می‌خواهند از زنان و دختران حساب‌کشی کنند و البته اعمال بیشتر مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه و تناقض‌گویی برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان بر عمدی‌بودن و غیرعمدی بودن این مسئله، احتمال درست‌بودن، فرضیه عمدی‌بودن و زهر چشم از دختران را در نظر جامعه بالا می‌برد.

این مددکار اجتماعی نوع واکنش دیرهنگام و چندگانه مسئولان را در افزایش علامت سوال‌های بی‌شمار این مساله موثر دانست و افزود: چند ماه پیش رییس‌جمهوری به وزیر کشور پیگیری این مسئله را ابلاغ کرد و پس از گذشت چند ماه تازه این روزها نه تنها کسی مسئولیت این مسموم‌سازی سریالی را نمی‌پذیرد بلکه به افکار عمومی پاسخی در خور درباره شناسایی و معرفی شفاف عاملان داده نشده است.

موسوی‌چلک افزود: بحران‌هایی‌که فرزندان ما این روزها تجربه می‌کنند روی‌ ابعاد مختلف سلامت آنها تاثیر منفی خواهدگذاشت و تبعات این مساله روی کاهش کیفیت آموزش نیز غیرقابل‌انکار است و قطعا بسیاری از آنها به مداخلات روان‌درمانی و روانشناختی نیازمند خواهند شد.

این مددکار اجتماعی گفت: مسموم‌سازی به مسئله‌ای امنیتی تبدیل شده و انتظار این است که نه تنها اعتراض و نگرانی بحق خانواده‌ها به رسمیت شناخته شود بلکه دولت و دستگاه‌های امنیتی خود را پاسخگو بدانند و با عملکردی متعهدانه ضمن شناسایی و معرفی عاملان به جامعه، برخورد و مجازات قانونی با آنها را در دستور کار عاجل قرار دهند.

کد خبر: 58225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =