رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال، پول پاشی نیست

حال فضای کسب و کار خوب است. این را داده‌های آماری می گویند، وقتی که ۳۷۷ هزار نفر در ۴ ماهه نیمه دوم امسال، به تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری افزوده شدند و تعداد آنها از ابتدای امسال تا پایان دی ماه سال جاری به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، یکی از شاخص‌های اصلی بهبود فضای کسب و کار و رشد اشتغال، آمار تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری است. از ین رو است که همواره ضریب بیمه تأمین‌اجتماعی در حوزه اشتغال سنجیده می شود. به عبارتی راستی آزمایی ایجاد اشتغال از طریق تعداد بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی از روش‌های اعلامی برای بررسی تحقق خلق یک میلیون شغل در سال جاری است.

بر پایه داده‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، در ۱۰ ماهه اول امسال، تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری به یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر افزایش یافته که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید به بیمه شدگان شاغل افزوده شده است. بر پایه این داده‌ها، ۴۴۰ هزار بیمه شده شاغل اجباری باقیمانده از یک میلیون و ۱۴۰ هزار بیمه شده، افرادی بودند که در گذشته سابقه بیمه داشته و برای مدتی بیمه آنها قطع شده بود.

بنابراین وقتی از احیای قلبی بازار کار حرفی به میان آمده است، پربیراه نیست، چراکه به استناد همین آمارها می بینیم که تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری در ۶ ماهه اول امسال ۳۲۳ هزار نفر بوده این در حالی است که در ۴ ماهه ابتدایی نیمه دوم امسال تعداد آنها با افزایش چشمگیری مواجه شده و ۳۷۷ هزار نفر به بیمه شدگان شاغل اجباری در این بازه کوتاه مدت اضافه شده است و در ۱۰ ماهه سال جاری تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری از مرز ۱۵ میلیون نفر عبور کرده است.

اشتغال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده در کارگاه‌ها
در این بازه ۴ ماه ابتدایی نیمه دوم امسال، به طور متوسط هر ماه ۹۵ هزار نفر به بیمه شدگان شاغل اجباری اضافه شده، یعنی اینکه ۹۵ هزار شغل ایجاد شده است. این تنها منهای شاغلانی است که به همین نسبت یا بیمه نشده یا اینکه در مشاغل غیررسمی فعالیت می کنند.

بر همین اساس در ۱۰ ماهه اول امسال تعداد بیمه شدگان شاغل اجباری، ۷۰۰ هزار نفر بوده که به طور متوسط هر ماه ۷۰ هزار نفر به بیمه شدگان شاغل افزوده شده است.

۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این تعداد، شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش قانون تأمین‌اجتماعی و باقی آنان هم بیمه شدگان خاص مانند صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه شدگان اختیاری و برخی افراد و صاحبان مشاغل مشمول حمایت بیمه ای دولت هستند.

آمار نیمه دوم سال ۱۴۰۰
در سال ۱۴۰۰ نیز یک میلیون و ۱۰۷ هزار بیمه شده جدید اجباری به بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی اضافه شده بودند که سهم نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۷۵۰ هزار نفر بود. بر این اساس در مجموع ۱۲ ماه یعنی ۶ ماهه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال، یک میلیون و ۷۳ هزار نفر بیمه شده اجباری به جمع بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی افزوده شده اند. این تعداد بیمه شده نشان می دهد در جایی شاغل شده اند.

بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموع بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی در ۹ ماهه سال گذشته، ۳۹,۹ درصد از آنها، بیمه شدگان اصلی هستند که حدود ۸۸,۹ درصدشان را بیمه شدگان شاغل تشکیل می دهند.

آمار بیمه شدگان شاغل سازمان تأمین‌اجتماعی طی این مدت همچنین گویای آن است که بیشترین سهم متعلق به بیمه شدگان اجباری با ۷۸ درصد و ۲۲ درصد مابقی متعلق به رانندگان، حرف و مشاغل آزاد و کارگران ساختمانی است.

سازمان تأمین‌اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۷۶ درصد جمعیت کل بیمه شدگان کشور، در میان صندوق‌های بیمه ای کشور در جایگاه اول از نظر جمعیت تحت پوشش قرار دارد.

تحقق ۸۰ درصدی اشتغالزایی وعده داده شده
از طرفی، بر اساس داده‌های سامانه ملی رصد اشتغال، در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون کدملی منحصربه فرد ثبت شده که نشان می دهد برای این تعداد فرصت شغلی ایجاد شده است. بر پایه گزارش سامانه رصد ملی اشتغال از حدود یک میلیون اشتغال ایجادی در سامانه، حدود ۸۰ درصد به اشتغالزایی صددرصد انجامیده، به عبارتی ۸۰ درصد اشتغال وعده داده شده در ۱۰ ماه امسال محقق شده است. بررسی داده‌های آماری و جزئیات اشتغالزایی در دولت سیزدهم در قالب راستی آزمایی میزان اشتغال ایجاد شده برخی ادعاهای واهی درباره نادرست بودن آن را پاسخ می دهد. آمارهای ارائه شده تنها مربوط به سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است. افزایش سایر بیمه پردازان و صندوق‌ها اعم از نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی و کارمندان دولت ادعای دیگری است که می تواند ثابت کند بازار کار در سال جاری رونق خود را باز یافته است. هر ماه بیش از ۲۵ هزار و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته جدید به جمع بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کشور اضافه می شود که با احتساب رشد خالص ۷۰۰ هزار نفری بیمه شدگان اجباری در ۱۰ ماهه سال جاری، میزان رشد تعداد بیمه پردازان نسبت به بازنشستگان جدید مثبت بوده است. برابر ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند مطابق قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحدهای خود اقدام کنند.

بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال، پول پاشی نبوده و نیست. به همین دلیل بوده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همان ابتدای دولت سیزدهم، اقدام به طراحی الگوی زیست بوم ملی اشتغال و سامانه رصد ملی اشتغال کرد. اما این دولت مهارت آموزی و حمایت از کارآفرینان را در صدر برنامه‌های اشتغالزایی خود قرار داده است. به طوری که اکنون چندین توافقنامه بین دانشگاه‌ها و وزارت کار در حوزه مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی و دانشجویان منعقد شده و در حال اجراست. از طرفی خود دولت نیز برنامه‌های اشتغالزایی دارد که از سوی دستگاه‌های دیگر در حال عملیاتی شدن است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال سعی کرده مشاغل خانگی را توسعه دهد و در این زمینه ۹۵ درصد صدور مجوزها آنی شده و تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به دولت‌های گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. درگاه ملی مجوزها نیز راه اندازی شده و این امکان را به بخش خصوصی داده که به راحتی در حوزه اشتغال مجوز بگیرند.

کد خبر: 58244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =