نقش حیاتی کارگران خانگی در عین دسترسی‌نداشتن به کار شایسته

هدف سمپوزیوم ایبرو-آمریکایی در کارتاخنای کلمبیا شناسایی چالش‌ها و فرصت‌هایی برای سیاست‌گذاران است. مدیر کل ILO در جلسه افتتاحیه مجازی روز سه‌شنبه به وزرای کار آمریکای لاتین و اسپانیا پیوست. در حالی که پیشرفت غیرقابل انکاری در رابطه با کار خانگی حاصل شده است، هنوز کارهای زیادی باقی مانده تا اطمینان حاصل شود که همه کارگران خانگی به کار شایسته دسترسی دارند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از ILO؛ سازمان بین‌المللی کار در سمپوزیوم اخیر ایبرو- آمریکن، بر نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر برای کارگران خانگی با محوریت کارگران مراقبتی و بر اهمیت سیاست‌های تغییر دهنده در این بخش تاکید کرد.

گیلبرت اف. هونگبو، مدیر کل ILO، در جلسه مجازی افتتاحیه نشست ایبرو-آمریکن در اینباره گفت: «از نظر تاریخی، مشخصه کار خانگی بی‌ثباتی و فقدان کار شایسته است. در آمریکای لاتین و دریای کارائیب، ما در مورد ۱۵ میلیون زن صحبت می‌کنیم که با نرخ غیررسمی بالایی در کارهای خانگی مشغول بکارند، ساعات طولانی کار می‌کنند و دستمزد پایینی دارند».

هونگبو به وزرای کار از آرژانتین، شیلی، کلمبیا، مکزیک، اسپانیا و اروگوئه در افتتاحیه سمپوزیوم ایبرو-آمریکن در کارتاخنای کلمبیا ملحق شد. این نشست در تلاش است تا سرمایه‌گذاری بخش مراقبت خانگی و کارهای خانگی را با حفظ شان انسانی افزایش دهد و برای رسیدن به این هدف نمایندگان دولت‌ها، سازمان‌های کارفرمایی و کارگری را در نشستی که روز پنجشنبه به پایان می‌رسد گرد هم آورده است.

مدیرکل ILO تاکید کرد که پس از بحران همه‌گیر و به منظور ایجاد اشتغال با کیفیت و ادغام کامل زنان در بازار کار «لازم است تا با سرمایه‌گذاری در سیاست‌های مراقبتی با محوریت انسانی، تحولی اساسی در این بخش بوجود آید. عنصر کلیدی این استراتژی اطمینان نسبت به حمایت از حقوق کارگران خانگی است».

وی با یادآوری کنوانسیون کارگران خانگی سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۱۱ ادامه داد: «در حالی که پیشرفت غیرقابل انکاری حاصل شده است، هنوز کارهای زیادی باقی مانده تا اطمینان حاصل شود که همه کارگران خانگی به کار شایسته دسترسی دارند». ۱۶ کشور ایبرو-آمریکن قبلاً استانداردهای ILO در زمینه کار خانگی را تأیید کرده‌اند.»

مدیرکل سازمان بین‌المللی کار در این جلسه از طریق ارتباط ویدئویی از مقر سازمان در ژنو سخنرانی کرد، جایی که وزیر کار و معاون دوم رئیس‌جمهور اسپانیا، «یولاندا دیاز»، که روز سه‌شنبه تصویب نامه‌های کشورش از کنوانسیون قبلی مشاغل خانگی را تسلیم سازمان بین‌المللی کار کرده بود، او را همراهی می‌کرد.

در این نشست سازمان بین‌المللی کار تشریح کرد که چگونه بحران ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بر نقش حیاتی کارگران خانگی که بیشتر آنها زن هستند، در حمایت از نیازهای مراقبتی خانوارها پررنگتر شده است. اما همچنین موقعیت‌های مخاطره‌آمیزی در این بخش وجود دارد که اکثر کارگران خانگی در آن کار می‌کنند. ILO در گزارش خود این مسئله را طرح می‌کند که در دوران همه‌گیری «بسیاری از کارگران خانگی مجبور شدند به‌رغم خطرات سلامتی به سر کار بروند، برخی شغل خود را از دست دادند و به اقدامات حمایتی درآمدی دسترسی نداشتند و به این ترتیب با خطر سقوط در فقر شدید دست و پنجه نرم کردند.»

در ادامه گزارش، ILO تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۹۹ میلیون شغل در بخش اقتصاد مراقبت ایجاد شود که می‌توان این مسئله را ناشی از تغییر شکل هرم جمعیتی در جوامع دانست.

سمپوزیوم ایبرو-آمریکن به دنبال شناسایی توصیه‌های قابل اجرا، توافق بر روی نقشه راه ایبرو-آمریکایی و یک برنامه منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد مراقبت است. این نشست با هدف ارائه فرصت‌های شغلی جدید که اشتغال مناسب را برای کارگران خانگی تقویت می‌کند و در چارچوب توافقنامه همکاری بین ILO و وزارت کار و اقتصاد اجتماعی اسپانیا، با همکاری آژانس بین‌المللی همکاری‌های توسعه بین‌المللی اسپانیا (AECID) و مرکز بین‌المللی آموزش ILO برگزار می‌شود.

کد خبر: 58248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =