خون تازه در رگ‌های مراکز درمانی اردبیل

استان اردبیل که در گذشته به نام‌هایی‌ چون دارالعرفان و شهر مقدس نیز شناخته می‌شد با مساحتی حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع حدود ۱.۱ درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان دارای ۱۲ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش و ۷۵ دهستان است و آخرین پیش‌بینی تعدیل شده جمعیت شهرستان‌ها که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل صورت پذیرفته مبین جمعیت یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۲۴۸ نفری این استان است که از این میزان بالغ بر ۶۱۰ هزار نفر یا ۵۰ درصد جمعیت، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند.

مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان اردبیل در حال حاضر با برخورداری از دو بیمارستان، دو پلی‌کلینیک و دو درمانگاه در سطح استان به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی و هم‌استانی‌هایش خدمات درمانی ارائه می‌کند. مدیریت درمان این استان توانسته موافقت احداث درمانگاه جدید در شهرستان‌های نمین و بیله‌سوار را از سازمان تأمین‌اجتماعی دریافت کند که درمانگاه نمین در حال ساخت بوده و درمانگاه بیله‌سوار به محض تحویل زمین از سازمان جهاد کشاورزی آماده ساخت و بهره‌برداری می‌شود.

دکتر سید عباس موسوی، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی اردبیل ردر ارتباط با مراکز درمانی تحت پوشش در این استان می‌گوید: «بیش از ۶۱۰ هزار نفر از جمعیت استان بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی هستند که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت را شامل می‌شود.»

۲ بیمارستان ملکی
او می‌افزاید: «از لحاظ مراکز درمانی ملکی سازمان در استان، دو بیمارستان یکی در مرکز استان با عنوان «سبلان» و دیگری در شهرستان پارس‌آباد با عنوان «ارس» داریم. همچنین دو پلی‌کلینیک در اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر و دو درمانگاه در شهرستان‌های خلخال و گرمی ‌به بیمه‌شدگان ارائه خدمات می‌کنند. معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی، وظیفه رسیدگی به خدمات غیرمستقیم سازمان و مراکز طرف قرارداد در استان را برعهده دارد.»

هر ۲۰۰۰ نفر یک تخت
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی اردبیل درباره چالش اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه بیمه و درمان در سطح استان می‌گوید: «چالش اصلی در حوزه درمان در سطح استان عدم توازن مراکز درمانی با تعداد بیمه‌شدگان است، به طوری که نسبت تعداد تخت بستری برای بیش از ۲ هزار نفر، یک تخت است که نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین و جزء مناطق محروم قرار دارد.» موسوی ادامه می‌دهد: «ما همچنین با نبود درمانگاه در برخی شهرستان‌ها مواجه هستیم. البته سازمان تأمین‌اجتماعی در این خصوص اعتبارات و مجوزهای لازم را در اختیار مدیریت درمان قرار داده که در صورت تأمین زمین مناسب با دسترسی خوب برای بیمه‌شدگان، شروع به ساخت خواهیم کرد.»

ساخت مراکز درمانی
او با بیان اینکه در حال حاضر عملیات احداث درمانگاه شهرستان نمین آغاز شده و طی شش ماه گذشته از زمان شروع پروژه از ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده می‌گوید: «درمانگاه شهرستان بیله‌سوار نیز مراحل آخر تملک زمین را طی می‌کند و در حال تملک زمین مناسب از سوی یکی از ادارات این شهرستان هستیم. درمانگاه شماره دو اردبیل در حال تهاتر با شهرداری است که در چند ماه آینده خریداری خواهد شد.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اردبیل می‌افزاید: «همچنین درباره درمانگاه‌های شهرهای خلخال و گرمی ‌باید گفت در سال آتی نسبت به توسعه تا سه برابری درمانگاه خلخال و خرید زمین مناسب برای احداث درمانگاه جدید شهرستان گرمی ‌اقدام خواهیم کرد. برای درمانگاه گرمی ‌نیز در حال پرداخت هزینه خرید زمین مناسب هستیم که به‌زودی در اختیار مدیریت درمان قرار می‌گیرد. نقشه و برخی مجوزهای درمانگاه خلخال نیز در حال ارائه از سوی سازمان است.»

روزی ۸۵۰۰ مراجعه
موسوی درباره میزان استقبال از مراکز ملکی و درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی در سطح استان اظهار می‌کند: «استفاده بیمه‌شدگان از مراکز ملکی سازمان در سطح استان به این صورت است که روزانه در سطح استان نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات درمانی رایگان ما استفاده می‌کنند. همچنین درصد اشغال تخت‌های بستری در بیمارستان سبلان اردبیل بالای ۸۰ درصد و برای بیمارستان ارس پارس‌آباد بالای ۶۵ درصد است که این تعداد مراجعه‌کننده در صورت بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات پزشکی و همچنین پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف، افزایش پیدا خواهد کرد.»

خرید استراتژیک سلامت
او در پاسخ به این پرسش که در بخش درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی استان با چند مرکز درمانی خصوصی و دولتی طرف قرارداد است و از آنها خرید خدمت می‌کند می‌گوید: «خرید استراتژیک سلامت، محوری‌ترین وظیفه راهبردی یک سازمان بیمه‌ای در حیطه درمان به شمار می‌رود. بر همین اساس یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت درمان در تضمین کیفیت و کمیت خدمات مطلوب درمانی به بیمه‌شدگان برقراری تعامل سازنده و نظارت دقیق بر عملکرد مراکز درمانی سطح استان و خرید راهبردی خدمات درمانی از این مراکز است.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اردبیل می‌افزاید: «پس از عقد قرارداد و خرید راهبردی، نظارت مستمر، پایش و رسیدگی به صورت حضوری، غیرحضوری و مکانیزه ادامه می‌یابد و برای نیل به این هدف از ابزارهای تخصصی نظیر کمیته‌های فنی، شورای علمی ‌تخصصی و سایر ابزارهای موجود به نحو مطلوب استفاده می‌شود. ما در حال حاضر با بیش از ۹۷۰ مرکز طرف قرارداد هستیم که بیش از ۹۰ درصد از مراکز درمانی کل استان را شامل می‌شود.»

توسعه مراکز درمانی
موسوی درباره وضعیت خدمات‌دهی و توسعه بیمارستان‌های سبلان اردبیل و ارس پارس‌آباد نیز می‌گوید: «درمانگاه عمومی ‌و تخصصی بیمارستان سبلان اردبیل در حال ادامه روند پیشرفت از لحاظ ساخت‌وساز است که در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت دارد. بیمارستان سبلان اردبیل دارای ۱۸۰ تخت فعال و ۳۶ تخت بستری موقت در اورژانس، ۱۱ تخت بخش دیالیز و سه اتاق عمل فعال است. همچنین این بیمارستان مجهزترین بلوک زایمان است و دارای مرکز تشخیص طبی مدرن و بخش تصویربرداری جامع ام.‌آر.‌آی، سی‌تی‌اسکن، ماموگرافی، رادیولوژی، سونوگرافی)، بخش‌های مجزای داخلی و جراحی مردان و زنان، بخش‌های اداری، پشتیبانی و تأسیسات و... است.»

کد خبر: 58360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =