بازدهی قابل توجه نمادهای سیمانی زیر مجموعه «شستا» در بورس

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند خنثی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۸۲۱ هزارو ۷۶۹ واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۸۱۷ هزارو ۶۱۱ واحدی در انتهای هفته کاهش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۶۰۰.۴۵۵ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به ۳۱۳.۲۱۷ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۴ روز معاملاتی هفته گذشته ۹۲۵ میلیارد تومان از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از یک درصد بود، که با توجه به بازدهی منفی شاخص کل، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته قابل توجه بوده است. از سویی در جریان معاملات هفته‌ای‌گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۲ هزار میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش ۵۲۵ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱ درصد
سیتا ۸ درصد
تاپیکو -۳ درصد
تاصیکو -۱ درصد
صبا -۱ درصد
تیپیکو -۱ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

سیمان خوزستان (سخوز)، سیمان سپاهان (سپاها)، سیمان فارس نو (سفانو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، سیمان ساوه (ساوه)، سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، سرود (سیمان شاهرود)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سیمان خاش (سخاش) و صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه) همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سخوز ۱۴ درصد
سپاها ۱۰ درصد
سفانو ۱۰ درصد
شفارا ۱۰ درصد
ساوه ۹ درصد
سفارس ۹ درصد
سرود ۹ درصد
سیتا ۸ درصد
سخاش ۸ درصد
چکاوه ۸ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، به نظر می‌رسد که روند معاملات بورس در روزهای پایانی سال صعودی باشد و شرکت‌های صادرکننده که عرضه ارز خود را با نرخ دلار آزاد انجام می‌دهند، بتوانند سود خوبی را برای سال آینده شناساسایی کنند.

این درحالیست که ظرف چند روز گذشته شاهد ورود حجم گسترده نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه بودیم، علت این امر نیز جبران عقب ماندگی بازار سهام از سایر بازارها بوده است. از سویی اما همچنان مشکلاتی در بازار سرمایه وجود دارد. در اینباره ابهاماتی در مورد وضعیت شرکت های بورسی در بودجه سال آینده وجود دارد، که باید دید تکلیف آن ها چه می شود.

همچنین برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با مشکلات شدید نقدینگی، فروش و نیز مسئله مربوط به تقسیم سود مواجه بودند که ممکن است به دلیل وجود برخی از سیاست‌ها سود کمتری را در بین سهام‌داران تقسیم کنند.

چالش‌های موجود بر سر راه شورای رقابت و شورای عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا به نرخی که به نفع مصرف کننده و تولیدکننده باشد و باعث افزایش سود خالص شرکت‌ها شود نیز زمینه‌ساز ایجاد چالش در بازار سرمایه و نیز رکود در معاملات بازار سهام شد.

از طرف دیگر طی چند روز گذشته بانک مرکزی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که نشان از آن داشت که شرکت‌های پتروشیمی و فلزی می‌توانند نرخ ارز را تا حدی با نرخ بالاتر در بازار عرضه کنند که اعلام چنین خبری توانست اثر خود را بر معاملات بازار ایجاد کند.

با توجه به ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان گفت که بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است، حال باید دید که در آخرین هفته کاری بورس در سالجاری، آیا قیمت سهام همچنان در مسیر صعودی گام بر می دارد، یا اینکه بازار سهام روند نوسانی به خود خواهد گرفت.

کد خبر: 58372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =