۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 58378

لزوم گسترش خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی

منوچهر گودرزی، مدیرکل تامین اجتماعی استان لرستان
لزوم گسترش خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی

هوشمندسازی و بهره‌گیری از ابزارهای مدرن، یکی از برنامه‌های موفق سازمان تأمین‌اجتماعی در چند سال اخیر بوده است. به‌طور مثال، طرح ۳۰۷۰ با ارائه بسیاری از خدمات به‌صورت غیرحضوری و کاهش بار مراجعه مخاطبان، به‌عنوان یکی از طرح‌های موفق در بستر الکترونیک، هوشمندسازی خدمات را برای سازمان و ذی‌نفعان آن به ارمغان آورد.

با اجرای این طرح سازمان به سمت تأمین‌اجتماعی هوشمند هدایت شده است زیرا با ارائه خدمات غیرحضوری به افراد تحت‌پوشش و کارفرمایان در راستای موفقیت بیشتر و رضایتمندی شرکای اجتماعی تأثیرگذار بوده است.
نکته مهم‌تر اینکه در دوران مدیریت جدید سازمان و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میزان خدمات غیرحضوری به افراد تحت‌پوشش از ۳۰ به بیش از ۴۰ نوع خدمت افزایش یافته و سازمان همچنان با برنامه‌های کاربردی و عملیاتی به‌دنبال افزایش خدمات غیرحضوری در بستر الکترونیکی است. خدمات غیرحضوری توانسته است به ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی سازمان کمک کند تا خدمات مطلوب‌تر و مناسب‌تری را دریافت کنند؛ از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تا جامعه کارفرمایان همگی می‌توانند در هر لحظه از خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

موفقیت این طرح سبب شد تا با تدبیر مدیران سازمان، کاهش بار حضور ۷۰ میلیونی ذی‌نفعان در مراکز سازمان محقق شده و به رقم خیره‌کننده ۸۰ میلیون برسد. در واقع طرح ۳۰۷۰ و حرکت به سمت تأمین‌اجتماعی هوشمند، یکی از ضرورت‌های سازمان در راستای اجرای طرح‌های تحولی محسوب می‌شود. استمرار اجرای این طرح در سال آینده به‌عنوان یکی از طرح‌های تحولی تأمین‌اجتماعی خواهد توانست به سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور بیافزاید.

با توجه به اینکه همانند کشورهای توسعه‌یافته، خدمات سازمان نیز با شتاب به‌سوی اینترنتی شدن پیش می‌رود، ارائه عمده سرویس‌ها به‌صورت غیرحضوری هدف‌گذاری شده است. در این شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به‌عنوان یک نهاد بیمه‌ای پیشگام در گسترش خدمات الکترونیک محسوب می‌شود.

در کنار طرح بزرگ ۳۰۷۰، اجرای موفقیت‌آمیز طرح نسخه الکترونیک نیز سبب شد تا برخی صندوق‌های بیمه‌ای از این نوع خدمات الگوبرداری ‌کنند و حذف دفترچه‌های بیمه و اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی را در برنامه خود قرار دهند. حذف دفترچه‌های درمانی یکی از طرح‌های تحولی در تأمین‌اجتماعی به‌شمار می‌رود و اکنون مسیر موفقیت‌آمیز سازمان با ارائه خدمات‌دهی مطلوب به افراد تحت‌پوشش و نسخه‌نویسی الکترونیکی را شاهد هستیم. هرچند در ابتدای اجرای این طرح شاهد بروز مشکلات و چالش‌هایی بودیم، اما امروز با تلاش تمامی همکاران سازمانی این مسائل به حداقل‌ رسیده است.

نسخه‌نویسی الکترونیکی در کنار اجرای طرح ۳۰۷۰ اقدام تأثیرگذاری برای ارائه خدمات مطلوب به افراد تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی است، زیرا باعث کاهش حجم زیادی از مراجعه بیمه‌شدگان به مراکز درمانی و شعب شده است. نکته مهم آن‌که گسترش خدمات غیرحضوری در آینده و رسیدن به آرمان مطلوب سازمان و مدیریت ارشد آن، تأمین‌اجتماعی را به‌عنوان سازمانی پیشرو در ارائه خدمات نوین به جامعه مخاطبان معرفی خواهد کرد.

کد خبر: 58378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =