۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
کد خبر: 58388
اشتغال ۱۹۰ هزار نفری در تعاونی ها

معاون امور تعاون وزارت کار از فعالیت بیش از ۳ هزار تعاونی مصرف در کشور خبر داد و گفت: میزان عضویت در این تعاونی ها بیش از ۳ میلیون نفر است و اشتغال ۱۹۰ هزار نفری دارند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از تسنیم، تعاونی های مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی ایفا کرده و در شرایط تحریم اقتصادی نیز نقش بسزایی در تعدیل قیمت و توزیع عادلانه کالا میان اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه دارند.

واقعیت این است که شبکه تعاونی های مصرف دارای پتانسیل و ظرفیت های فراوانی است که می تواند برای هر برنامه ریز ملی، واجد جذابیت های فراوانی در این حوزه باشد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۳ هزار و ۷۲۸ تعاونی مصرف در گرایش های کارمندی، کارگری، محلی و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند.

مهدی مسکنی مهم ترین رسالت تعاونی ها در دنیا را مبارزه با فقر عنوان کرد و افزود: در ایران تعاونی ها بستر بزرگ تری برای رشد و توسعه دارند زیرا تعاون هم در قانون اساسی ایران به عنوان رکن دوم اقتصاد، هم در نظام فکری مقام معظم رهبری و در فرهنگ ایرانیان جایگاه رفیع و برجسته ای دارد.

وی، مهم ترین چالش های تعاونی های مصرف را بر اساس تجربه تعاونی ها در ایران عدم به روز رسانی ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری تعاونی و در نتیجه ضعف در رقابت با سایر رقبا، ضعف جدی در حوزه برندینگ و تبلیغات و به تبع آن تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان عنوان کرد.

مسکنی افزود: محدودیت در زیرساخت لجستیک و حمل کالای درون شهری برای فروش اینترنتی گسترده، ضعف در نوسازی فروشگاه ها و امکانات جانبی آنها و محدودیت خدمات به غیر اعضا از جمله موانع مهم توسعه تعاونی های مصرف است. مسکنی گفت: ما توسعه و ترویج فرهنگ تعاون را با تعاونی های دانش آموزی از مدارس آغاز کرده و با تعاونی های دانشجویی در دانشگاه ها ادامه داده ایم. وی افزود: برای اینکه قبل از ورود رسمی به بازار، جوانان ما با تعاونی آشنا شوند، امروز در نظام آموزشی و آموزش عالی کشور، تعاون یک رشته تحصیلی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است و تعدادی از دانشگاه های ما در ایران، رشته تعاون را تدریس می کنند. درحال حاضر سهم تعاون در خوشبینانه ترین حالت از ۵.۵ درصد فراتر نمی رود. یعنی هنوز باور تعاونی ها پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی در مردم و مسئولان شکل نگرفته است. این در حالی است که تعاونی ها یکی از راه های گسترش بازار کار و دستیابی به اشتغال پایدار محسوب می شوند که با سرمایه گذاری صحیح در این بخش می توان به کاهش فقر و بیکاری در کشور کمک کرد و در این میان دولت بایستی با رویکرد مناسب در این زمینه و اختصاص تسهیلات ویژه به حمایت و تقویت این بخش بپردازد و زمینه جذب کارجویان و پیشرفت این بنگاه های داخلی را فراهم آورد.

کد خبر: 58388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =