۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 58418
هوش مصنوعی و کلاهبرداری‌های سایبری

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، به‌کارگیری این فناوری در عرصه اقتصاد است. در این بین، صنایعی هستند که هوش مصنوعی در آن‌ها بیشترین کاربرد را دارد و خدمات مالی در صدر صنایعی قرار گرفته که از این فناوری نوین، بیشترین بهره را برده است. این در حالی است که صنعت ارائه خدمات مالی از مدت‌ها پیش، هدف مجرمان بوده است؛ به‌طوری که ارزش زیان جهانی ناشی از پرداخت‌هایی که به‌شکل کلاهبرداری انجام شده، فقط در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۲.۳۹ میلیارد دلار بوده است. کلاهبرداران شیوه‌های مختلفی برای اختلال در خدمات مالی به‌کار می‌گیرند که از سرقت هویت تا تصاحب حساب و حملات هک تا جاسوس‌افزار را شامل می‌شود. 

در چنین شرایطی ارائه‌دهندگان باید اقدامات امنیتی دقیقی برای حفاظت از سرمایه و داده‌های مشتریان خود انجام دهند. مجرمان سایبری با گران‌ترین فناوری‌ها و ابزارها می‌توانند اسناد اصلی را با استفاده از داده‌های سرقتی و اطلاعات ترکیبی، کپی کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند در یک فرایند پذیرش دیجیتالی، خود را به‌جای شخص دیگری جا بزنند. موارد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد مجرمان هنگام دستگیری، از اسناد جعلی و تغییریافته برای بازکردن حساب در بانک استفاده کرده‌اند.

تحول هوش مصنوعی به مبارزه با انواع این اقدامات کلاهبردارانه کمک می‌کند. در حال حاضر نیز فرایند تأیید هویت، از این فناوری برای بررسی سندیت اسناد هویتی که به‌صورت دولتی صادر شده و شناسایی چهره افراد استفاده می‌کند تا با حملات کلاهبرداری مبارزه کند. با استفاده از این روش می‌توان با صحت تقریباً ۹۹ درصدی، با سرقت هویت مبارزه کرد.

صنعت تحلیل داده‌ها دومین صنعتی است که هوش مصنوعی آن را متحول کرده است. بر این اساس، تحلیل رفتارهای انسانی یکی از کاربردهای جذاب این فناوری است که کسب‌وکارهای مختلف از آن برای ترسیم نیازمندی‌های مشتریان خود استفاده می‌کنند. تحول هوش مصنوعی داده‌های مشتری را برای این منظور، پردازش و تحلیل می‌کند. به‌طور مثال، خطوط هوایی و هتل‌ها می‌توانند راهکارهایی را برای پردازش آمارها، سرشماری‌ها و فرم‌های نظرسنجی به‌کار گیرند.

آن‌ها می‌توانند تصویری از نظرات مشتری به‌دست آورند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که کسب‌وکارهای مختلف با توجه به نیاز به تحویل خدمات بهتر در زمان مناسب، گزینه‌های مختلف فناوری‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، را به کار می‌گیرند. به بیان دیگر این فناوری روندهای تجاری کنونی را به‌کلی تعدیل کرده و آن‌ها را به سطح بهره‌وری عملیاتی برده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، مشارکت هوش مصنوعی در اقتصاد جهان به ۱۵.۷ تریلیون دلار برسد. از طرف دیگر هوش مصنوعی دلیل اصلی سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در راهکارهای جدید فناورانه از جمله (IoT) و بلاکچین است و به کسب‌وکارها اطمینان می‌بخشد که بتوانند به‌دنبال انجام کارهای جدید باشند.

شرکت دیتا اینترنشنال-یک شرکت امنیت داده بین‌الملل- پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برسد. این رقم به این معناست که کسب‌وکارها آماده‌اند تحول این فناوری را در سال‌های آینده به‌کار گیرند که از این اقدام می‌توان به‌عنوان یک انقلاب نام برد.

کد خبر: 58418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =