اجرای ۲۰۳ طرح توسعه مراکز درمانی در سال ۱۴۰۱

سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان نهادی که پوشش ریسک‌های زندگی بیمه‌شدگان را برعهده دارد، با احداث مراکز ملکی خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. گستردگی این مراکز در سراسر کشور، افزایش کیفیت خدمات با اجرای طرح‌هایی مانند ارتقای هتلینگ بیمارستانی و رعایت استانداردهای اعتباربخشی، برخورداری از تجهیزات و امکانات مناسب درمانی و به ویژه اجرای طرح‌های نوسازی و بازسازی مراکز در کنار رایگان بودن خدمات، استقبال از درمان تأمین‌اجتماعی را فزونی داده و این مراکز را در اولویت انتخاب بیمه‌شدگان قرار داده است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ضمن تشریح اقدامات عمرانی حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی و افتتاح مراکز جدید، ارائه خدمات این نهاد را در راستای گسترش عدالت در دسترسی بیماران به درمان توصیف کرد و رایگان بودن خدمات مراکز ملکی را مامن خاطری برای بیمه‌شدگان دانست.

دکتر مهدی ناقوسی با بیان اینکه تأمین‌اجتماعی با برخورداری از ۷۸ بیمارستان، ۳۱۴ مرکز درمانی سرپایی و ۷ دی‌کلینیک، بسیاری از خدمات بزرگ و کوچک درمانی را به طور رایگان در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهد، افزود: در بسیاری از مراکز درمانی بستری تأمین‌اجتماعی خدمات گران از جمله اعمال جراحی قلب‌وعروق، ارتوپدی، چشم، مغزواعصاب و ... به صورت رایگان عرضه می‌شود. درحالی که انجام این اعمال در بخش‌های خصوصی همراه با فراهم کردن وسایل مورد نیاز پزشکی، ده‌ها میلیون تومان هزینه‌ دربر دارد. به طور حتم برخورداری از این خدمات رایگان نه تنها فرصت‌های برابری را برای بیمه‌شدگان در دسترسی به درمان فراهم می‌کند، بلکه آرامش خاطر افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی را نیز به وجود می‌آورد.

وی افزود: درحال حاضر ۵۰ هزار نفر اعم از پزشکان، پرستاران و نیروهای پشتیبانی در درمان مستقیم مشغول به خدمت‌رسانی هستند و حدود ۱۱ هزار تخت بستری در درمان مستقیم وجود دارد که در رشته‌های تخصصی داخلی، جراحی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب ‌و عروق، زنان‌ و زایمان، کودکان و بسیاری رشته‌های دیگر خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان را تأمین می‌کند. همچنین بسیاری از مراکز درمانی سازمان از تجهیزات مناسب و پیشرفته‌ای برخوردار است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بخش درمان مستقیم، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ اجرای تعداد ۲۰۳ طرح درمانی در بودجه عمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است؛ در حوزه درمان بستری، طرح‌های بزرگی مانند بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید دکتر فیاض‌بخش، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شیراز و بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی آبادان از جمله برنامه‌های این سازمان را تشکیل می‌دهد که در دست اقدام قرار دارد.

ناقوسی گفت: همچنین بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی یزد، بیمارستان ۶۴ تختخوابی لنگرود و بیمارستان ۶۴ تختخوابی مهاباد از دیگر طرح‌های عمرانی سازمان را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر توسعه بیمارستان‌های یاسوج و بروجرد نیز پی‌گیری و برنامه‌ریزی شده است. در روزهای اخیر نیز شاهد افتتاح بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی هدایت بودیم.

او ادامه داد: به منظور برقراری عدالت و توزیع عادلانه خدمات در حوزه درمان سرپایی نیز احداث تعداد ۶۱ درمانگاه سرپایی با اولویت مناطق محروم مصوب شده است که در مرحله اجرا، طراحی و تهیه زمین قرار دارد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، نوسازی و استانداردسازی مراکز درمانی قدیمی را از دیگر برنامه‌های عمرانی حوزه درمان مستقیم برشمرد و افزود: همچنین درنظر است برای تکمیل برنامه‌های عمرانی، بیش از ۴۶ مرکز ملکی نوسازی و استاندارسازی شود که بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز، بیمارستان هشتگرد، بیمارستان شهید دکتر لواسانی، درمانگاه بیمارستان بجنورد، درمانگاه بیمارستان شفاء سمنان و پلی‌کلینیک علی‌آباد کتول از جمله این مراکز به‌ شمار می‌رود.

ناقوسی یکی دیگر از طرح‌های عمرانی حوزه درمان مستقیم را انتقال درمانگاه بیمارستان‌ها به محوطه این مراکز بیان کرد و گفت: این طرح در ۲۶ مرکز از قبیل بیمارستان رازی تربت‌حیدریه، شهدای ۱۵ خرداد ورامین، حضرت رسول‌ اکرم(ص) رشت، بیمارستان شهدای کارگر یزد، بیمارستان تأمین‌اجتماعی لرستان و ... به اجرا در می‌آید که در مرحله طراحی و عملیاتی قرار دارد.

وی با اشاره به افتتاح مراکز درمانی در سال‌جاری، اضافه کرد: امسال سه مرکز درمانی سرپایی جدید شامل درمانگاه سردشت، دولت‌آباد و بهار افتتاح و یک مرکز درمانی سرپایی شامل پلی‌کلینیک رفسنجان جایگزین درمانگاه قبلی شد.

افتتاح مراکز درمانی در سال ۱۴۰۰

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: علاوه‌بر این‌ها سال گذشته نیز ۱۶ مرکز درمانی شامل یک بیمارستان در دزفول و ۸ مرکز درمانی سرپایی جدید در شهرهای خواف، درگز، عجب‌شیر، ملکان، هشترود، زرندیه، آستانه اشرفیه و کلاله احداث شد.

ناقوسی افزود: همچنین سال گذشته چهار مرکز درمانی سرپایی جایگزین مراکز قدیم شد که این مراکز شامل پلی‌کلینیک برازجان، پلی‌کلینیک بندرانزلی، مرکز درمانی فریمان و پلی‌کلینیک گچساران است. درمانگاه بیمارستان امام خمینی(ره) اراک نیز با احداث ساختمان جدید به فضای خارج از بیمارستان منتقل شد. علاوه بر آن در این سال دو طرح توسعه‌ای شامل توسعه پلی‌کلینیک شهید فاتق مشهد و انبار دارویی کرمانشاه به اجرا درآمد.

طرح‌های آماده افتتاح رسمی

او با اعلام اینکه چهار مرکز درمانی آماده افتتاح رسمی است، گفت: این مراکز شامل طرح توسعه‌ای بیمارستان شوشتر، احداث درمانگاه عمومی بندر گز و احداث درمانگاه‌ عمومی جم و درمانگاه عمومی ساری به جایگزینی درمانگاه‌های قبلی است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، اعلام کرد: همچنین تعدادی از مراکز درمانی در روزهای اخیر به بهره‌برداری رسید که این مراکز شامل بیمارستان لنگرود، بیمارستان سقز و بیمارستان هدایت است. علاوه بر آن درمانگاه‌های دیواندره، دشتی و فیروزآباد نیز افتتاح شد.

ناقوسی با بیان اینکه دو درمانگاه مهر و سرپل ذهاب در مکان استیجاری آماده بهره‌برداری است، افزود: این طرح‌ها در صورت تامین نیروی انسانی آغاز به‌کار می‌کنند. همچنین برخی طرح‌های دیگر وجود دارد که در ساختمان آماده یا استیجاری تجهیز شده و در صورت تامین نیروی انسانی افتتاح می‌شود. درمانگاه‌های باغملک در خوزستان، آبدانان در ایلام، هرسین، صحنه و کنگاور در کرمانشاه و کلیبر در آذربایجان‌غربی از این جمله هستند.

کد خبر: 58419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =