پرداخت ماهیانه ۲ هزار میلیارد تومان برای خرید درمان بیمه‌شدگان

درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی بدنه‌ای از بیمه پایه به شمار می‌رود که هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان را که بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، در مراکز طرف قرارداد و سایر مراکز پوشش می‌دهد. برای این منظور سازمان با انعقاد قرارداد با مراکز درمانی، دارویی و تشخیصی، دسترسی ذی‌نفعان را به این خدمات میسر کرده است و ماهیانه ۲ هزار میلیارد تومان به این مراکز پرداخت می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین سازمان تأمین‌اجتماعی با ۵۰ هزار و ۶۸۵ مرکز تشخیصی، درمانی و توانبخشی طرف قرارداد است؛ از جمله این مراکز می‌توان به پزشکان عمومی، متخصص، فوق‌تخصص و دندانپزشک اشاره کرد. همچنین موسسه‌های پاراکلینیک شامل داروخانه، آزمایشگاه و مراکز تصویربرداری از دیگر مراکزی است که سازمان با آن‌ها قرارداد منعقد کرده است. علاوه بر آن درمانگاه‌های دانشگاهی، غیردانشگاهی، خصوصی و خیریه و بیمارستان‌های دولتی، دانشگاهی و خصوصی با سازمان طرف قرارداد هستند.

هزینه پرداخت مطالبات طرف قرارداد ماهیانه ۲ هزار میلیارد تومان است که از این میزان، ۵۵ درصد را هزینه‌های بخش سرپایی درمان غیرمستقیم و ۴۵ درصد را هزینه‌های بستری این حوزه تشکیل می‌دهد.

وضعیت پرداخت مطالبات

مراکز طرف قرارداد تامین‌اجتماعی مطالبات خود را به صورت ماهیانه طلب می‌کنند و از این‌رو یکی از اولویت‌های تأمین‌اجتماعی به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد در بخش درمان غیرمستقیم تشکیل می‌دهد. تأمین‌اجتماعی در یکی دو ماه اخیر بخش اعظمی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را پرداخت کرده است؛ در این زمینه مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ماه گذشته اعلام کرد که پرداخت حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت که این اتفاق رقم خورد.

میرهاشم موسوی اضافه کرد که مطالبات طرف‌های قرارداد غیردولتی، مراکز خصوصی، بیماری‌های خاص مانند دیالیز، دارو و نیز پرداخت مبالغ نسخ الکترونیک و غیرالکترونیک حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد. به این ترتیب درحال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی مطالبات داروخانه‌ها را در بخش سرپایی تا پایان آبان کاملا تسویه کرده است.

همچنین سهم دارویار مربوط به داروخانه‌ها تا ماه آذر پرداخت شده است که بیش از ۶۰ درصد مطالبات را شامل می‌شود. ۴۰ درصد مطالبات باقی‌مانده پس از رسیدگی و ممیزی مالی پرداخت خواهد شد.

مراکز بستری دانشگاهی نیز تا پایان مرداد مطالبات خود را از سازمان دریافت کرده‌اند و سهم مراکز بستری خصوصی نیز تا پایان مرداد و در برخی از استان‌ها تا پایان شهریور تسویه شده است.

در این راستا پرداخت سه ماه تیر، مرداد و شهریور دانشگاه‌ها در دست اقدام قرار دارد که پس از انتقال اسناد دانشگاهی به سیستم سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود. ارسال صورت‌های مالی مستلزم جداسازی مبالغ طرح‌های دولت از جمله طرح دارویار، تعرفه پرستاری، ارز ترجیحی و لوازم مصرفی است.

بارمالی مراکز طرف قرارداد

بررسی وضعیت مطالبات مراکز طرف قرارداد به تفکیک، علاوه بر اینکه نشان دهنده میزان خدمات دریافت شده از سوی بیمه‌شدگان است، نوع خدمات دریافتی را نیز نمایان می‌کند و این شفاف‌سازی می‌تواند هدایتگر برنامه‌های آینده حوزه درمان باشد. نتایج بررسی مطالبات از منظر شاخص وزنی ریالی نشان می‌دهد که مجموع کل هزینه‌های پزشکان طرف قرارداد سرپایی کمی بیش از ۴ درصد کل هزینه‌های پرداخت مطالبات را تشکیل می‌دهد.

همچنین ۲۶ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به داروخانه‌های طرف قرارداد است. حدود ۱۱ درصد، موسسه‌های پاراکلینیک و تصویربرداری سهم دارند و سهم درمانگاه‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی سرپایی نیز حدود ۱۰ درصد است.

بیمارستان‌های دانشگاهی شامل بخش‌های بستری و سرپایی ۳۵ درصد هزینه‌ها را دربر می‌گیرد و ۱۱ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به بیمارستان‌های غیردانشگاهی است.

از سوی دیگر تعدادی از بیمارستان‌های سازمان که به صورت هیأت‌مدیره‌ای اداره می‌شوند، طرف قرارداد سازمان هستند و این مراکز نیز ۳ درصد هزینه‌های درمان غیرمستقیم را تشکیل می‌دهد و در مجموع می‌توان گفت ۵۵ درصد هزینه‌های درمان غیرمستقیم سازمان مربوط به بخش سرپایی و ۴۵ درصد مربوط به هزینه‌های بستری است.

کفه ترازوی دارو؛ برابر با درمان

پوشش بیمه‌ای داروهای تأمین‌اجتماعی درحالی انجام می‌شود که هزینه اقلام دارویی ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه ماهیانه اداره‌کل درمان غیرمستقیم را شامل می‌شود و بنابراین می‌توان گفت؛ کفه ترازوی هزینه‌های درمانی و دارویی مراکز طرف قرارداد تقریبا با هم برابر است. اجرای طرح دارویار نیز که از سوی سازمان برنامه‌وبودجه در اختیار مراکز بیمه‌ای قرار داده می‌شود، بر حجم مطالبات مراکز طرف قرارداد افزوده است. به گفته معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی اجرای این طرح در مرحله اول ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

دکتر مهدی اسلامی اعلام کرد که در صورت وارد شدن داروهای خارجی و سایر داروهای باقی‌مانده سازمان غذا و دارو به این طرح، پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به این هزینه‌ها افزوده شود. او همچنین گفت که برای اجرای این طرح بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز خواهد بود که باید توسط سازمان برنامه‌وبودجه تامین شود.

تأمین‌اجتماعی در قالب قانون الزام مصوب سال ۱۳۶۸ موظف به تامین خدمات درمانی شده است که این خدمات به صورت ۱۰۰ درصد رایگان در مراکز ملکی و پوشش بیمه‌ای در مراکز طرف قرارداد ارائه می‌شود. افزایش جمعیت بیمه‌شدگان در سال‌های اخیر، سبب گسترش خدمات تأمین‌اجتماعی شده است؛ به نحوی که در حال حاضر این نهاد در سراسر کشور دارای ۷۸ بیمارستان، ۳۱۴ مرکز درمانی سرپایی، ۷ مرکز جراحی محدود، ۵ کلینیک دندانپزشکی، ۵۵ سی تی اسکن، ۱۹ ام آرآی در سراسر کشور با پراکندگی در ۲۵۱ شهرستان کشور در بخش درمان مستقیم است؛ به‌طوری که ۹۳ درصد از جمعیت بیمه شده تحت پوشش سازمان در شهرستان‌ها به مراکز درمانی ملکی دسترسی دارند. همچنین درمان غیرمستقیم نیز تکمیل کننده زنجیره خدمات درمان به شمار می‌رود.

کد خبر: 58420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =